اجرای نخستین طرح کنترل آلودگی نوری در ایران در کاشان

کنترل آلودگی نوری باغ تالار نیاسر کاشان به عنوان نخستین طرح کنترل آلودگی نوری در ایران اجرا می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهردار نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت :انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان با همکاری دفترفنی این دانشگاه و شهرداری نیاسر اقدام به کنترل آلودگی نوری پارک تفریحی نیاسر موسوم به باغ تالار کردند.
 
سبحان نظری، افزود :باغ تالار ، مهمترین پارک تفریحی نیاسر در شهرستان کاشان در فاصله 300 متری رصدخانه دانشگاه کاشان قرار دارد.
 
وی اظهارداشت :اگرچه در ابتدا یکی از اهداف احداث رصدخانه در این منطقه پذیرش بازدیدکنندگانی بود که از مجموعه تفریحی باغ تالار آبشار و مجموعه تاریخی چارتاقی نیاسر دیدن می کنند اما توسعه پارک و نورپردازی غیر اصولی آن برای رصدخانه دانشگاه کاشان ایجاد اختلال می نمود.
 
به‌گفته‌وی،  انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان با هدف فرهنگ سازی نورپردازی شهری و کنترل آلودگی نوری از سال 1386 تاسیس شد. 
 
شهردار کاشان خاطرنشان کرد :این انجمن ضمن اطلاع رسانی در زمینه آلودگی نوری اقداماتی را نیز  تاکنون در راستای کنترل منابع آلودگی نوری از جمله پیگیری جهت تامین بودجه ، خرید تجهیزات و نصب آنها در باغ تالار نیاسر جهت افزایش بهره وری و جلوگیری از هدر رفت نور به سمت آسمان را انجام داده است. 
 
به‌گفته‌ وی،  در ابتدا با بودجه ای در حدود 70 میلیون ریال در این طرح از طرف دفتر فنی دانشگاه کاشان پروژکتورهای مناسب تهیه شد.
 
وی تصریح‌کرد:  با همکاری شهرداری نیاسر نیز محل مناسب برای این پروژکتورها ساخته و در تیرماه 1390 در این مجموعه تفریحی نصب شد. 
 
به‌گفته‌وی، با انجام این طرح حدود 80 درصد از آلودگی نوری باغ تالار کنترل شد  که در درجه اول منطقه بهره مندی از آسمانی پرستاره در این منطقه می باشد. 
 
شهردار نیاسر،  گفت:با جلوگیری از هدر رفت نور تا 70 درصد و استفاده بهینه از نور موجود، ضمن اینکه میزان نور مورد نیاز بدون  هیچگونه کاهش نسبت به سابق و حتی در سطح بهتری  تامین و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیزشده است. 
 
نظری گفت :در حال حاضر بشر چیزی در حدود 70 درصد از نوری که تولید می کند بدون دلیل به سمت آسمان می فرستد که این مسئله نه تنها موجب  اتلاف انرژی می شود بلکه باعث  می شود به جای داشتن آسمانی قیرگون و پرستاره در شهرهای متوسط و بزرگ ما شاهد آسمانی خاکستری و بدون ستاره باشیم. 
 
وی افزود :در صورتی که با روشهای نه چندان پیچیده می توان نور ارسالی به سمت آسمان را به سمت زمین و محل مورد نیاز هدایت کرده و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد.
 
به‌گفته‌وی، اجرای این طرح موجب شده است تا حد قدر آسمان نیاسر از حدود چهار و هشت دهم به حدود پنج و چهار دهم افزایش پیدا کند. 
 
نظری، افزود :رصدخانه دانشگاه کاشان در حال حاضر یکی از مجهزترین رصدخانه های ایران محسوب می شود و در فاصله کمتر از بیست کیلومتری  محل احداث رصدخانه ملی ایران قرار دارد. 
 
وی گفت : در این منطقه باید در چند سال آینده ( تازمان راه اندازی رصدخانه ملی ) اقدامات گسترده ای در زمینه کنترل آلودگی نوری انجام شود که اجرای این طرح می تواند شروعی بر فرایند کنترل آلودگی نوری منطقه کاشان ، آران و بیدگل، میمه، قم و دلیجان باشد. 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.