چگونگی ساخت آلبوم «باران عشق» به روایت ناصر چشم آذر در «چشم شب روشن»

رضا مهدوی مجری کارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان ناصر چشم آذر و با او درباره قطعات «زائر» و «باران عشق» گفتگو کرد.

چگونگی ساخت آلبوم «باران عشق» به روایت ناصر چشم آذر در «چشم شب روشن»/ جوانان امروزی به جای ملودی دنبال فرم و ریتم هستندبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا مهدوی مجری کارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان ناصر چشم آذر موسیقیدان و آهنگساز بود و با او درباره قطعات «زائر» و «باران عشق» گفتگو کرد.

چشم آذر در ابتدا درباره قطعه «زائر» که آن را با ترانه ای از محمد صالح علا ساخته، توضیح داد: یکی از مسائلی که در روند ماندگاری یک ترک اثر دارد، زمان پخش شدن آن است. ما کارهای زیبایی داریم که از هرجهت قابل ارزش، خوب و حرفه ای است اما ماندگار نشده؛ چون مجال پخش خوبی پیدا نکرده است. اما درباره «زائر» خوشبختانه زمان پخش خوبی داشتیم. این کار دفعات زیادی پخش شد و شعر زیبای صالح علا هم در آن زمان حرف تازه ای داشت.

وی افزود: خلوص نیت و اخلاص عمل هم می تواند در موفقیت یک قطعه تاثیر داشته باشد. وقتی ملودی ناب، دلنشین و از نظر ساختاری دارای ارزش فنی باشد، تعداد دفعات پخش آن هم می تواند در نشستن آن بر جان مخاطبان تاثیر بگذارد.

صالح علا نیز در این خصوص گفت: موسیقی آقای چشم آذر دارای یک کانسپت و مفهوم است و من بدون تواضع ساختگی باید بگویم، اگر هر شاعر دیگری روی آن آهنگ شعر می نوشت همین نتیجه حاصل می شد. گویی شاعر محکوم است که مطابق این موسیقی شعر بگوید. در این قطعه به نظرم کار شاعر مهم نیست و کار آهنگساز اهمیت دارد.

در ادامه چشم آذر یادآور شد: چیدمان کلمات در زائر و لباس جدیدی که بر تن کلمات شده، این اثر را کاری آوانگارد کرده است.

بچه های امروز ارتباط عمیقی با ملودی ندارند

برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در جشنواره دوازدهم فیلم فجر، در پاسخ به مهدوی درباره دلیل اینکه ریتم بر ملودی آثار جوانان غالب است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که ملودی ها خیلی سلیس و تاثیرگذار از آب درمی آید، شخصی است که آن را می سازد. ظاهرا بچه‌های امروز ارتباط عمیق از نظر موسیقایی و ملودی ندارند و بیشتر به فرم و فضای کار فکر می کنند تا اینکه ریتم کارشان چه باشد. برای همین است که ملودی هایشان آنطور که باید مثل دهه های قبل تاثیرگذار نیست.

آهنگساز فیلم «هامون» ادامه داد: ملودی خوب حس قوی، ساده و کاربردی می خواهد، به نحوی که حس آهنگساز با ملودی عجین شود و ملودی با بافت زیباتری با موسیقی هماهنگ شود.

وی درباره قطعه «باران عشق» بیان کرد: یک بار در منزل آقای صالح علا نشسته بودیم و او به من گفت ناصر اینطور که نمی شود، باید کاری بسازی و لباس دیگری بر تن موسیقی پاپ کنی. من هم وقتی سفارش این کار را گرفتم خیلی در این فکر بودم که چه کنم سر از قالب موسیقی پاپ درنیاورم؛ اما روند کار طوری باشد که بکر و تازه باشد. چند ماهی فکرم مشغول بود و در نهایت به این فضا نزدیک شدم.

الهام گرفتن از موسیقی فیلم محموله برای ساخت باران عشق

چشم آذر تصریح کرد: یکی از ملودی های قبلی ام را که در سال 66 برای فیلم «محموله» ساخته سیروس الوند ساخته بودم، پایه این کار کردم و کار را بر اساس آن چیدم. وقتی ملودی ها را می نوشتم دلم می خواست به موسیقی های 30، 40 سال پیش و فضا و درگیری های عاطفی آن زمان نزدیک شوم. با تاثیری که این آلبوم روی مردم عزیزمان گذاشته است، به خودم می بالم که توانستم آن فضا را پیدا کنم.

این موسیقیدان یادآور شد: اعتقاد من این بود که «باران عشق» هست، فقط کافی است کسی آن را پیدا کند، مثل خیلی چیزهای دیگر که در عالم وجود دارد و باید آنها را کشف کرد. خوشحالم این قطعه توانست با تمام شاعران و نویسندگان با وجود اینکه بی کلام بود ارتباط بگیرد.

وی اذعان کرد: خودم فکر نمی کردم این آلبوم به این شدت در اقشار مختلف تاثیر داشته باشد، بلکه فکر ممی کردم عده ای روشنفکر و هنرجو و دانشجو دنبال این کارها بودند اما حالا دو سه دهه است که این کار در بازار هست.

مشغول آلبوم جدیدی هستم که حال و هوای باران عشق را دارد

چشم آذر در پایان این بخش از سخنانش خبر داد: مشغول یک آلبوم هستم. نمی خواهم بگویم به جنگ باران عشق رفتم اما سعی کردم حال و هوایی از باران عشق در آن باشد.

 

انتهای پیام/

 

گفتگوی صالح علا با ناصر چشم آذر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار