استاد بهاءالدین خرمشاهی در «چشم شب روشن»:

حافظ عزیز کرده خداوند است/ از به کار بردن کلمات خارجی گریزانم

مرتضی امیری اسفندقه میزبان بهاءالدین خرمشاهی بود و با این حافظ شناس و مترجم قرآن برجسته به گفتگو پرداخت.

حافظ عزیز کرده خداوند است/ از به کار بردن کلمات خارجی گریزانمبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی «چشم شب روشن»، خرمشاهی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: با خودم فکر می کردم که چرا دعوای شعر کهنه و نو در گرفت؟ این کودک شعر نو سخت زا به دنیا آمد و گرنه خود نیما هم قصیده می‌گفت هم رباعی که بعضی از آنها هم انصافا خوب بود؛ البته در اوج نبود.

وی افزود: شاید افسانه بهتر از شعرهای کهن گرایانه اش بوده است، اما می شد که آن همه نیرو برای جا انداختن شعر نو هدر نشود. شعر نو عزیز است. من 45 سال پیش دفتر شعر نویی با نام «کتیبه ای بر باد» در 100 صفحه منتشر کردم که دیگر حالا پیدا نمی شود.

غزل را آسان تر می گویم تا شعر سپید

این حافظ شناس با تاکید بر اینکه من هیچ مشکلی با شعر نو ندارم و نقدهایی بر 25 تن از شاعران نوپرداز را در کتابی به اسم «نبض شعر» چاپ کرده ام، تاکید کرد: افرادی که شعر نو و سپید می گویند، بگویند. من که در همه قالبها شعر گفته ام، می گویم شعر سپید دشوارتر است. من غزل را آسان تر می گویم تا شعر سپید. چون شعر سپید هیچ چیزی غیر از معنا ندارد. اما شعر کهن اول وزن دارد.

خرمشاهی ادامه داد: صاحب نظرانی باید پیدا شوند و بگویند چرا شعر به ما اثر می کند. این اثر فقط مربوط به معنی آن نیست و جذبه ای دارد که بیش از اطلاعات و چیزی است که به ما می دهد. اصلا شعر را فروکاستن به اطلاع دادن درست نیست.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) فرموده اند از سخن نمونه ها هست که سِحر است و انسان را سِحر می کند. یا بسیاری از شعرها هستند که حکمت در پی دارد.

از به کار بردن کلمات خارجی گریزانم

مولف «ذهن و زبان حافظ» در بخش دیگری از سخنانش گفت: از به کار بردن کلمات خارجی گریزانم و سعی می کنم معادل فارسی آنها را استفاده کنم، مگر اینکه مطلبی باشد، ایسمی باشد که ما آن را نداشته باشیم، مثل اگزیستانسیالیسم که البته بعضی آن را اصالت وجود می‌خوانند.

وی افزود: درباره تفأل من با کمک آقای فانی تبریزی کتابی با نام «فالهای شگفت انگیز حافظ» منتشر کرده ام. باور کنید مو بر تن انسان حتی منکر فال سیخ می شود که این چیست که حافظ می گوید و چه عظمتی دارد؟ ما بیش از 150 فال صادق پیدا کردیم وشرح دادیم. همچنین از علامه ها یا آیات عظام نقل کرده ایم.

حافظ عزیز کرده خداوند است

وی افزود: از کتاب «فالهای شگفت انگیز حافظ»  استقبال و تجدید چاپ شد. کتابی که بسیار مردم پسند است و عظمت روح حافظ را نشان می دهد. او عزیز کرده خداوند است و خداوند این ویژگی خاص را به روح و کلام او داده است. مگر سعدی کم است؟ اما با اشعار او نمی توان فال گرفت و این ویژگی بیشتر برای حافظ است.

استاد خرمشاهی در پایان گفت: برخی مثل استاد زرین‌کوب این ویژگی الهی که خداوند به حافظ داده را انکار کرده اند و می گویند ما آرزواندیشی می کنیم. اشعار حافظ تنوع و تعدد مضامین دارد و به خاطر وسعت معنا با هرچیزی جور در می آید.

سپس صالح علا، مجری برنامه  بیان کرد: آرزوی من این است که تا فردا و پس فردا و چند روز دیگر گفتگو با استاد خرمشاهی ادامه داشته باشد. سینه ما لبریز از پرسش ها است و امیدوارم استاد فرصت دیگری فراهم کنند و به برنامه بیایند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ها ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار