کشت ۱۶ رقم سیب‌زمینی در استان کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ۱۶ رقم سیب‌زمینی در استان کردستان کشت می‌شود که با نظارت و آزمایش‌های لازم، این محصول در سلامت کامل تولید می‌شود .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد فرید سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تولید محصول سیب‌زمینی که با حضور انجمن ملی سیب‌زمینی، تعاونی سیب‌زمینی کاران، اساتید دانشگاه کردستان و مدیران جهاد کشاورزی قروه و دهگلان، برگزار شد گفت: با آزمایش ۱۸۸ نمونه از سیب‌زمینی تولید شده در استان، سالم بودن این محصول تایید شد و با دریافت نشانه استاندارد می‌تواند در بسته‌بندی‌های مناسب نسبت به صادرات این محصول اقدام کرد .

وی با بیان اینکه، استان کردستان در راستای تولید محصول سیب‌زمینی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد افزود: در سال زراعی ۹۵_۹۶ محصول سیب‌زمینی در 7 هزار و 643 هکتار با ۲۷۲ هزار تن با متوسط ۳۷ تن در هکتار تولید شد .

وی عنوان کرد: ۱۶ رقم سیب‌زمینی در استان کردستان کشت می‌شود که با نظارت و آزمایش‌های لازم در مراحل تولید محصول سیب‌زمینی در سلامت کامل تولید می‌شود .

سپری گفت: بهره‌وری آب در راستای تولید محصول سیب‌زمینی به عنوان یک اولویت مهم در حال انجام است و کمبود آب به ویژه در دشت‌های قروه و دهگلان یکی از عوامل اجرای بهره‌وری آب در راستای تولید این محصول است .

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی پایدار با اجرای خاک‌ورزی در کشت محصول سیب‌زمینی بسیار حائز اهمیت است و نباید از این مهم غافل شد، کشاورزی پایدار با اجرای کشاورزی حفاظتی معنا پیدا می‌کند .

سپری تأکید کرد: کشت محصول سیب‌زمینی با اشتغال‌های خانوادگی می‌تواند کمک مناسبی به معیشت خانواده‌های روستایی باشد به شکلی که سالانه بیش از هزار و ٨٠٠ خانوار در کردستان مشغول به تولید محصول سیب‌زمینی هستند و در هر هکتار ٣٠ نفَر کارگر شاغل فصلی ایجاد می‌شود.

وی پرداخت یارانه برای انجام صادرات محصول سیب‌زمینی را یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری عنوان کرد و افزود: نقش تشکل های بخش کشاورزی در این مورد مهم و ارزشمند است و بازار هدف روسیه بهترین ظرفیت برای جذب بازار محصول سیب‌زمینی است .

سپری خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی است که با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری با شناسایی اراضی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در حال اجرا است .

به گفته وی، شناسایی بازار هدف روسیه بهترین فرصت برای عرضه محصول سیب‌زمینی است .

انتهای پیام/م

ایجاد صنایع تبدیلی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی استان کردستان است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.