اجرای 375 میلیارد تومان پروژه آب و خاک در کردستان

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اکنون در کردستان 375 میلیارد تومان پروژه آب و خاک در حال انجام است که تا پایان امسال با جذب 200 میلیارد تومان اعتبار این پروژه ها به پایان  می رسد. 

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،کریم ذوالفقاری امروز سه شنبه(7 آذر) پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد،گفت: 30 درصد مردم کردستان در روستا و 70 درصد در شهرها زندگی می کنند که 50 درصد از جمعیت شهری نیز به زندگی روستایی وابسته هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از اراضی استان آبی است، عنوان کرد: دیم خیز بودن و متاثر بودن از شرایط اقلمی کشاورزی را دچار ساختار شکننده کرده به طوری که وضعیت معیشتی مردم و به ویژه روستاییان ارتباط مستقیم با وضعیت بارندگی دارد.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید 650 هزار تن گندم در سال جاری در استان اشاره کرد و گفت: حصول این نتیجه مهم در بدترین سال زراعی نتیجه تعامل بخش خصوصی و دولتی بوده است.

وی به قرارداد منعقد شده وزارت جهاد کشاورزی با ایکاردا اشاره کرد و افزود: کردستان سرآمد اجرای این پروژه بوده است و بر اساس این قرار داد اتفاقات خوبی در کشاورزی استان روی داده است که از آن جمله تولید ارقام متناسب با شرایط استان از جمله نخود است.

 ذوالفقاری اعلام کرد: کردستان علاوه بر کشت دو سال یکبار، 400 هزار هکتار آیش نیز دارد که با تولید این ارقام می توان از این 400 هزار هکتار درآمد کسب کرد و موجب رشد اراضی کشاورزی استان شد.

وی همچنین به موفقیت های استان در تولید کود، بذر، الگوی کشت، تغییر تناوب نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت سیب زمینی استان را به دلیل مصرف زیاد آب از 12 هزار و 500 هکتار به 8 هزار هکتار کاهش دادیم.

ذوالفقاری به دستاوردهای این استان در بخش های مختلف زراعی، باغبانی، شیلات، طیور و ... اشاره کرد و افزود: در بخش باغبانی مشکلات زیادی در استان وجود داشت که امروز باغات استان در شرایطی قرار دارند که 200 مییلون تومان در هکتار درآمد کسب می کنند.

وی همچنین به تولید محصولات جدید در استان از جمله سیر بلغاری در کامیاران، پسته در سقز و زعفران در دهگلان برداشت شد و این اتفاقات می تواند از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی باشد و درآمد سرانه استان را نجات دهد.

 در ادامه این جلسه خالد جعفری از نیروهای بومی و توانمند اهل سنندج به عنوان رئیس جدید جهاد کشاورزی کردستان معرفی شد که پیش از این عنوان مدیرکل پشتیبانی امور دام استان، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی، نماینده دولت و رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان، عضو شورای نظام مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی استان و نظام مهندسی کشاورزی کشور را نیز بر عهده داشته است.

انتهای پیام/م

تولید 650 هزار تن گندم در سال جاری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.