عباسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش شکاف بین آنکارا و واشنگتن با خرید تسلیحات ترکیه از روسیه

کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: خرید تسلیحات ترکیه از روسیه نشان‌دهنده شکاف میان ترک‌ها، اتحادیه اروپا و آمریکاست.

خرید تسلیحات از روسیه، شکاف میان ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا را نشان می‌دهد/کشورهای دیگر به دنبال تجهیز خود پیش خواهند رفتمجید عباسی کارشناس حوزه خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره خرید سامانه موشکی اس 400 ترکیه از روسیه و احتمال روی آوری کشورها به خرید سلاح اظهار کرد: آمریکایی‌ها بعد از انقلاب اسلامی در دوره‌های مختلف ریاست جمهوریشان خصوصا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، به دنبال ایجاد جوی بر خاورمیانه هستند تا بتوانند سلاح‌های بیشتری بفروشند.

وی افزود: این شرایط بیشتر در دوره جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها وجود دارد و علت آن هم ریشه فکری و اقتصادی حزب جمهوری‌خواهان در صنایع تسلیحاتی - نظامی و بخش های پولدار نشین آمریکاست.

عباسی ادامه داد: آمریکایی‌ها در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بحران‌هایی از قبیل حمله به عراق، یازده سپتامبر و... را در منطقه خاورمیانه مطرح کردند تا بتوانند سلاح خود را بفروشند که البته موفق هم شدند، اکنون به نظر می‌رسد در دوره ریاست جمهوری ترامپ و از زمانی که جمهوری خواهان روی کار آمدند این مسئله به شکل دیگری در حال تکرار است.

کارشناس حوزه خاورمیانه  یادآور شد: سفر ترامپ به عربستان، خرید تسلیحاتی این کشور از آمریکا، نوع موضع‌گیری‌های آمریکا نسبت به ایران و برجام نشان‌دهنده آن است که آنها در تلاش هستند جو را در خاورمیانه به سمتی سوق دهند که مسابقه تسلیحاتی برای خرید از تسلیحاتشان ایجاد شود.

وی بیان کرد: تا قبل از کودتای ترکیه، این کشور از متحدان مهم آمریکا محسوب می‌شد، اما پس از آن، نوک پیکان اتهامات به سوی آمریکا هدایت شد و به تدریج ترکیه به سوی ایران و روسیه گرایش یافت به همین دلیل در سوریه هم حمایت خود را از گروه‌های سلفی تکفیری سلب کرد.

عباسی خاطرنشان کرد: با تغییر موضع ترکیه، گرایش آنها به سوی روس‌ها افزایش یافت و در این شرایط مباحث مربوط به فناوری تسلیحاتی و نظامی یکی از مزیت‌های مهم روسیه برای ترکها  به شمار آمد.

کارشناس حوزه خاورمیانه با اشاره به خرید سامانه‌های دفاع ضد موشکی اس 400 توسط ترک‌ها، تصریح کرد: با این اقدام، ترکیه به سوی روسیه و رقبای آمریکا می‌رود و از طرفی دیگر نشان می‌دهد که می‌تواند ضمن تنوع بخشی به بازارهای تسلیحاتی نظامی خود، بخشی از فناوری نظامی را از روسیه و کشورهایی نظیر آن خریداری کند.

وی اظهار کرد: خرید این تسلیحات از روسیه، شکاف میان ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا را نشان می‌دهد در عین حال شرایط موازنه قوا در خاورمیانه را شدیدتر می‌کند زیرا کشورهای دیگر هم به دنبال تجهیز خود پیش خواهند رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار