فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو باباشگاه خبرنگاران جوان گفت؛

جای خالی غربالگری بیماری‌های متابولیک در آزمایش‌های پیش از ازدواج

عباسی گفت: ازدواج فامیلی از علل شیوع بیماری‌های متابولیک کودکان است که باید در این عرصه متولیان سلامت آگاه‌سازی کنند.

جای خالی غربالگری بیماری‌های متابولیک در آزمایش‌های پیش از ازدواجفرحناز عباسی فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص کاهش بیماری‌های متابولیک عنوان کرد: بیماری‌های متابولیک جزء بیماری‌های نادر بین کودکان است که علی‌رغم نادر بودن توجه ویژه می‌طلبد و از آنجایی که بیشتر ارثی هستند و به دنبال ازدواج فامیلی شیوع بیشتری پیدا می‌کنند، باید متولیان سلامت و سایر نهادهای سلامت محور با فرهنگ سازی نرخ ازدواج‌های فامیلی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌های متابولیک با تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند و در غیر این صورت در سنین بالا فرد دچار عوارض گوناگون خواهد شد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: بیماری‌های متابولیک کودکان با غربالگری شناسایی می‌شود که ما برنامه غربالگری اولیه را داریم تا با پیش بینی بیماری‌ها و شناسایی بیماری‌ها روند درمان را سریعتر طی کنیم تا فرد در سال‌های بعدی درگیر عوارض متعدد بیماری نباشد.

 وی افزود: جای غربالگری یبماری‌های متابولیک کودکان در کشور خالی است که خوشبختانه مرکز طبی کودکان و چند مرکز محدود دیگر قرار است تا پایان سال دستگاه‌ها و تجهیزات غربالگری را به کار بگیرند.

 عباسی اظهار کرد: در زمینه غربالگری و تشخیص بیماری‌ها تا سال قبل وضعیت خوبی نداشتیم و با هزینه گزاف خیلی از آزمایش‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شد که اکنون با وجود دستگاه‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌های متابولیک این امکان برای کشور محقق شده و هزینه گزاف از دوش نظام سلامت برداشته شده است.

 ایجاد پایلوت بیماری های غربالگری در مرکز طبی کودکان تا پایان امسال

وی گفت: اکثر بیماری‌های متابولیک با تولد نوزاد خود را نشان نمی‌دهند و نوزاد دارای بیماری‌های متابولیک شکل عادی دارد و به این دلیل است که باید بحث غربالگری و تشخیص را در روزهای اول تولد نوزاد مد نظر قرار دهیم تا در سال‌های عادی بیمار، خانواده بیمار و نظام سلامت درگیر هزینه درمان و سایر عوارض روحی و روانی نشوند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در پایان گفت: غربالگری بیماری‌های متابولیک در برخی مراکز محدود وجود دارد اما هنوز به طور رسمی شروع نشده و قرار است پایلوت بیماری‌های غربالگری کودکان تا پایان امسال در مرکز طبی کودکان به کار گرفته شود تا شاهد پیشگیری و مداخله زودهنگام این گروه از افراد جامعه باشیم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار