اجرای 8200 هکتار خاکورزی حفاظتی در شهرستان بهار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: امسال در 8 هزار و 200 هکتار از اراضي كشاورزی شهرستان بهار خاکورزی حفاظتی انجام شده است.

 اجرای 8200 هکتار خاکورزی حفاظتی در شهرستان بهاربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  کرمی،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه خاکورزی مرسوم که از قدیم انجام می‌شده باعث بروز صدمات زیادی به ساختمان و بافت خاک و میزان از دست رفتن رطوبت موجود در خاک شده است، اظهار کرد: در چند سال گذشته خاکورزی حفاظتی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه هدف خاکورزی حفاظتی حداقل دستکاری و جابجایی خاک و حفظ حداقل 30 درصد بقایای گیاهی موجود در خاک است، ادامه داد: خاکورزی حفاظتی باعث می‌شود ساختمان خاک کمترین ضرر و زیان را از شخم داشته باشد و بقایای گیاهی در خاک باقی بماند و مواد آلی خاک از بین نرود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه یکی از مشکلات خاک در ایران کمبود مواد آلی خاک است، بیان کرد: خاکورزی حفاظتی در زمینه کشاورزی حاصل خیزی خاک و نگهداری آب اثر دارد.

وی با بیان اینکه اگر مواد آلی خاک زیاد شود میزان نگهداری آب در خاک هم بالا می‌رود و خاک حاصلخیز می‌شود، افزود: یکی از راه‌های خاکورزی حفاظتی کشت مستقیم از طریق دستکاری خاک است و بعد از برداشت محصول، دستگاه به صورت مستقیم کشت را انجام می‌دهد.

هوشنگ کرمی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های حفاظت از خاک کم خاکورزی است، تصریح کرد: در این روش به جای استفاده از گاوآهن‌های دو یا سه خیش از گاوآهن‌های مرکب استفاده می‌شود چراکه حداقل جابجایی خاک را دارد و باعث ماندن رطوبت و بقایا در خاک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خاکورزی حفاظتی از 6 یا هفت سال پیش آغاز شده است، ادامه داد: در ابتدای کار به کشاورزان پول پرداخت می‌شد اما اکنون کشاورزان خود به دنبال اجرای کشاورزی حفاظتی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه امسال در شهرستان بهار در سطح 8 هزار و 200 هکتار خاکورزی حفاظتی انجام شده است، ادامه داد: خاکورزی حفاظتی و کم‌خاکورزی بیشتر در اراضی گندم دیم، کشت جو و محصولات سبزی و سیفی مانند سیب زمینی انجام شده است.

وی با بیان اینکه 15 هکتار کشت مستقیم در شهرستان بهار انجام شده است، افزود: هدف از خاکورزی حفاظتی و کم‌خاکورزی بالا بردن مواد آلی خاک است چراکه خاک‌های ما کمبود مواد آلی دارند.

انتهای پیام/خ

بیش از 8هزار از اراضی کشاورزی خاکورزی حفاظتی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.