خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ در حالی در افغانستان به پایان رسید که در کنار رویدادهای امنیتی، تنش های سیاسی نیز در این سال به اوج خود رسیده است.

خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سال 2017 یکی از خونبارترین سال‌ها در افغانستان بود. در این سال چندین مرکز مهم دولتی و نظامی در ولایت‌های مختلف افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی هدف قرار داده شد. خونین‌ترین حمله‌ها بر مراکز مزدحم شهر، اماکن عمومی و حتی مساجد بر مردم غیر نظامی نیز از سوی تروریستان انجام شد. در کنار طالبان، گروه تروریستی داعش در این سال چندین مسجد و اماکن مذهبی را هدف حملات تروریستی قرار دادند. در حمله‌های گروه‌های تروریستی به خصوص داعش و طالب، صدها تن جان باختند، هزاران تن زخمی شدند و هزاران خانواده دیگر داغدار شدند.

در این سال چندین حمله از سوی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بر مساجد و اماکن مذهبی در ولایت‌های مختلف افغانستان انجام شد. آخرین نمونه آن حمله انتحاری در جلال آباد در شرق افغانستان اشتراک کنندگان یک مراسم تشییع جنازه را هدف قرار داد. در نیتجه این رویداد تروریستی در این رویدادها ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

هفته پیش، حمله قدرت مند دیگر گروه تروریستی داعش در غرب کابل، نزدیک به پنجاه نفر را کشت و نزدیک به صد تن دیگر را زخمی ساخت. این حمله بر یک مرکز فرهنگی – اجتماعی صورت گرفته بود.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

حمله بر اماکن مذهبی

چند روز قبل، کابل شاهد یکی از خونین ترین رویدادهای تروریستی سال در آخرین روزهای سال ۲۰۱۷ میلادی بود. حمله انتحاری داعش بر مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان. در این رویداد تروریستی که شامل یک حمله انتحاری و دو انفجار بود نزدیک به ۵۰ تن به شمول یک خبرنگار کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شدند.

پیشتر از آن، در تاریخ ۲۵ عقرب، حوالی یک بعد از ظهر یک حمله کننده انتحاری اشتراک کنندگان یک گردهمایی در شمال شهر کابل را هدف قرار داد. حمله دقیقاٌ در مقابل دروازه خروجی هوتل قصر نوین در منطقۀ لب‌جر خیرخانه، جایی که هواداران عطامحمد نور، محفل تقدیر از او را در آن برگزار کرده بودند انجام شد و آن‌هم در دقایق پایانی محفل که اشتراک کنندگان قصد خروج از محفل را داشتند. در این رویداد ۱۴ تن جان باختند و ۱۸ تن زخمی شدند.

پیش از آن به تاریخ ۲۹ عقرب حملۀ انتحاری دیگر، نمازگزاران را در مسجد امام زمان در غرب کابل هدف قرار داد. مهاجم انتحاری از افراد گروه تروریستی داعش بود و آن‌شب خود را در صف دوم نمازگزاران منفجر کرد. در آن رویداد، حمله کننده جان نزدیک به ۷۰ نمازگزار را گرفت و نزدیک به ۵۰ تن دیگر را زخمی کرد. در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز شامل بودند. همزمان با این حمله، یک حمله انتحاری دیگر در مسجدی در ولایت غور جان بیست نفر را گرفت و دها تن دیگر را زخمی ساخت.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

پیش از آن در تاریخ هفتم میزان، انتحاری دیگری داعش نمازگزاران را هنگام خروج از یک مسجد پس از ادای نماز در یک روز جمعه در حسینیه قلعه فتح الله در مزکز شهر کابل هدف قرار داد. گرچند مهاجم انتحاری قبل از ورود به صحن مسجد خود را منفجر کرد اما این رویداد نیز ۵ کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجای گذاشت. مقام‌های وزارت امور داخله آن‌روز گفته بود که سه فرد مشکوک نیز از این ساحه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

در تاریخ سوم سنبله سال جاری، مسجد امام زمان در خیرخانه کابل، آماج یک حمله خونین تهاجمی انتحاری قرار گرفت. این حمله نیز نمازگاران را در جریان نماز جمعه هدف قرار داد و خانواده‌های بسیاری را داغدار ساخت. گرچند وزارت صحت عامه تعداد قربانیان این رویداد را ۲۸ و شمار زخمیان را ۵۰ تن اعلام کردند اما بعدها مشخص شد که این رویداد تروریستی جان ۴۳ نفر را گرفت و بیشتر از ۹۰ نفر دیگر را زخمی ساخت. مسئولیت آن حمله را نیز گروه تروریستی داعش به عهده گرفت که در آن زنان و کودکان زیادی کشته و زخمی شدند.

مسجد جوادیه در منطقه بکرآباد هرات در غرب افغانستان نیز به تاریخ ۱۱ اسد امسال شاهد وقوع یک رویداد تروریستی خونبار بود. دو مهاجم، قبل از انجام حمله انتحاری نمازگزاران شیعه مذهب را در درون مسجد به گلوله بستند و سپس مواد انفجاری همراه شان را منفجر کردند. این رویداد ۲۹ قربانی و ۶۴ زخمی برجای گذاشت.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

حملۀ انتحاری دیگر در تاریخ ۲۵ جوزا در مسجد الزهرا واقع در غرب کابل رخ داد. در این حمله ۴ تن به شمول سه غیر نظامی کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت. این حمله عزاداران را در شب سوم قدر، بیست و سوم ماه رمضان هدف قرار داد.

حمله‌ بر مراکز امنیتی و نظامی

در تاریخ ۲۷ میزان سال جاری، جنگجویان گروه طالبان، در یک حمله گروهی و انتحاری بر کمپ چشموی ارتش ملی افغانستان در ولسوالی میوند ولایت قندهار، ۴۳ سرباز ارتش را کشت و ۹ سرباز دیگر را زخمی کردند. شش سرباز ارتش در این حمله مفقود شدند و تنها دو تن توانستند جان سالم بدر برند. این حمله حوالی ساعت دو و نیم صبح روز پنجشنبه ۲۷ میزان صورت گرفت.

گروه طالبان در این حمله، یک هاموی زرهی پر از مواد انفجاری را در برابر این کمپ ارتش افغانستان منفجر کرده اند. بر اساس گزارش‌ها، مهاجمان گروه تروریستی طالبان پس از انفجار هاموی‌ انتحاری، بر این کمپ در ولسوالی میوند حمله کردند.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

دو روز پیشتر از این حمله، در تاریخ ۲۵ میزان سال جاری، انفجار تروریستی نیرومند در مقابل فرماندهی پولیس ولایت پکتیا به وقوع پیوست. انفجاری که حملۀ تهاجمی تروریست ها مسلح نیز در پی آن آغاز شد. حمله در محلی به وقوع پیوست که فرماندهی لوای خاص، فرماندهی مرکز آموزشی پولیس و فرماندهی زون ۳۰۳ سپین غر پولیس نیز در آنجا قرار دارند. در این انفجار ۵۲ تن به شمول فرمانده توریالی ابدیانی پولیس این ولایت کشته شدند و بیش از ۲۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

بیست و پنج میزان یکی از خونین ترین روزها ۲۰۱۷ به خصوص برای نیروهای امنیتی بود. در این روز برعلاوه پکتیا غزنی نیز شاهد حملۀ تهاجمی طالبان بر مقر فرماندهی پولیس ولسوالی اندر این ولایت بود. حملۀ که به گفته مقامهای محلی غزنی، از ساعات اولیه بامداد سه شنبه آغاز شد و تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر این روز ادامه داشت. در این حمله نیز حدود ۲۵ پولیس و سرباز ارتش کشته و ۱۰ پولیس دیگر زخمی شدند. ۵ غیر نظامی نیز در میان کشته شدگان رویداد غزنی می باشد.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

گروهی از مهاجمان مسلح به تاریخ اول ثور ۹۵ برابر ۲۱ اپریل ۲۰۱۷، بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ حمله کردند. در این حمله نزدیک به ۱۴۰ سرباز و افسر ارتش جان باختند و بیش از ۱۶۰ تن دیگرزخمی شدند. مهاجمان که افراد گروه طالبان بودند، با استفاده از یونیفورم و وسایط نیروهای امنیتی خود را در نزدیک قول اردوی ۲۰۹ شاهین رسانده و حین نماز جمعه بر مسجد این پایگاه نظامی یورش بردند. به دنبال این رویداد تکان‌دهنده، عبدالله حبیبی وزیر دفاع و قدم شاه شهیم، رئیس ستاد ارتش مجبور به استعفا شدند.

پیشتر از آن، مهاجمان بر اساس یک برنامه از قبل طراحی شده به تاریخ ۸ مارچ ۲۰۱۷ برابر با ۱۸ حوت ۹۵ به شفاخانه ۴۰۰ بستر سردار محمد داوودخان، بزرگترین شفاخانه نظامی افغانستان در کابل حمله کردند. در این حمله ۳۰ تن کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند. این حمله پس از چندین ساعت با کشته شدن مهاجمان که با یونیفورم داکتران این شفاخانه وارد این مرکز صحی شده بودند، پایان یافت.

در اول مارچ ۲۰۱۷ در حمله مهاجمان بر مقر فرماندهی حوزه ششم پولیس شهرکابل، ۱۶ کشته و ۵۵ زخمی برجای گذاشت. در این حمله، درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی ساعت‌ها ادامه داشت و سرانجام با کشته شدن مهاجمان درگیری‌ها پایان یافت.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

متفاوت ترین و خونین ترین حملات سال

در تاریخ پانزدهم سنبله، شهروندان منطقه میرزااولنگ به خاک و خون کشیده شدند و نزدیک به ۵۰ تن به شمول زنان و کودکان به شهادت رسیدند. میرزاولنگ از مربوطات ولسوالی صیاد است و در ۲۰ کیلومتری مرکز ولایت سرپل قرار دارد.

ولایت سرپل پس از حادثه میرزاولنگ، شاهد یک حمله خونین دیگر نیز در قریه تبر ولسوالی سانچارک بود. در این حمله به گفتۀ مقام های محلی حدود پنجاه غیر نظامی کشته شدند. در این حمله نیز صدها خانواده مجبور به ترک خانه هایشان شدند.

به تاریخ ۱۱ جوزا، سه مهاجم انتحاری اشتراک کنندگان مراسم تشییع جنازۀ سالم ایزدیار فرزند محمد علم ایزدیار عضو مجلس سنا را در بادام باغ کابل هدف قرار داد. در این رویداد ۷ نفر کشته و نزدیک به ۱۰۰ تن زخمی شدند. در این مراسم اعضای بلندپایه دولتی و رهبران جمعیت اسلامی افغانستان شرکت داشتند.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

چهارراهی زنبق در قلب کابل پایتخت، در تاریخ ۱۰ جوزا شاهد یک انفجار به شدت نیرومند بود. انفجار مهیب که آمار کشته‌های آن به مرز ۱۵۰ نفر و شمار زخمیان آن به بیش از ۴۶۰ نفر رسید. این حمله در یک منطقه دیپلمات نشین و شدیدا محافظت شده رخ داد که در نزدیکی آن ده‌ها ارگان دولتی به شمول ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجرائیه، ریاست امنیت ملی، دفاتر رسانه‌ها و شبکه‌های مخابراتی و سفارت‌خانه‌های آلمان، ترکیه، ایران، هند، اندونزی، فرانسه، بریتانیا و دفاتر ناتو، موقعیت دارند.

این انفجار قدرتمند به وسیله یک تانکر فاضلاب پر از مواد انفجاری صورت گرفت و در کنار تلفات جانی خسارات هنگفت مالی نیز در پی داشت. سفارت آلمان و شرکت مخابراتی روشن در این رویداد به گونه کامل تخریب شدند.

هدف قرار دادن کارمندان دولتی

در تاریخ دوم اسد انفجاری نیرومند کارمندان وزارت معدن در نزدیکی خانۀ محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه و دانشگاه خصوصی زاول در غرب کابل را هدف قرار داد. در این رویداد که بعدا طالبان مسئولیت آن را به‌عهده گرفت بیش از ۳۰ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

حمله انتحاری دیگر در نخستین روز ماه سرطان سال جاری سربازان امنیتی و افراد ملکی را ظهر یک روز شلوغ در مقابل نمایندگی کابل بانک در ناحیه اول شهر لشکرگاه هدف قرار داد. این حمله با استفاده از موتر مملو از مواد انفجاری نیروهای امنیتی و سربازانی را هدف قرار داد که برای گرفتن پول و یا هم معاش شان به بانک مراجعه کرده بودند. در این رویداد ۳۰ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

در تاریخ ۲۰ جوزا، انفجار شدید ناشی از مواد منفجره جابجا شده در مهمانخانه ولایت قندهار در جریان یک مهمانی، ۱۳ نفر به‌شمول سفیر و ۵ دیپلومات امارات متحده عربی در افغانستان کشته شدند و ۱۷ تن دیگر به شمول والی پیشین قندهار زخم برداشتند. رویدادی که پس از آن ریاست امنیت ملی اعلام کرد عامل اصلی این حمله از پنج ماه پیش در این مهمانخانه بوده است.

در نتیجه یک انفجار در مقابل دروازه دادگاه عالی افغانستان دستکم ۲۰ نفر کشته و ۴۵ نفر زخمی شده‌اند. این انفجار در تاریخ نوزدهم دلو ۱۳۹۵ مطابق با ۷ فبروی ۲۰۱۷ زمانی به وقع پیوست که کارمندان این اداره در پایان یک روز کاری قرار داشتند. یک مهاجم انتحاری مواد منفجره خود را در جلو دروازه این دادگاه منفجر کرده بود.

 خونین ترین رویدادهای تروریستی افغانستان در سال ۲۰۱۷

در تاریخ ۲۱ جدی برابر با ۱۰ جنوری، انفجار انتحاری در نزدیکی پارلمان افغانستان به وقوع پیوست که در اثر آن نزدیک به ۳۰ تن کشته و ۷۰ تن دیگر زخم برداشتند. در این رویداد پس از نخستین انتحاری یک موتر پر از مواد انفجاری در محل رویداد منفجر شد. این حمله در جاده‌ دارالامان، مقابل الحاقیه‌ شورای ملی و در کنار دیوار ریاست ۵ امنیت ملی افغانستان رخ داد.

به گزارش هشدار، سال ۲۰۱۷ سال خونبار برای خبرنگاران افغانستان نیز بود. در این سال، بیشتر از ۱۴۰ مورد خشونت و حمله بر علیه خبرنگاران صورت گرفته و ۱۵ خبرنگار نیز جانشان را از دست داده اند. در این سال، بر ساختمان چندین رسانه در کابل، ننگرها، بغلان و ولایت غربی غور حمله صورت گرفته است.

سال ۲۰۱۷ در حالی در افغانستان به پایان رسید که در کنار رویدادهای امنیتی، تنش های سیاسی نیز در این سال به اوج خود رسیده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار