بسته ماندن مرزها ضررهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری به مردم تحمیل کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگان ارومیه گفت: استان های مرزی در شاخص های توسعه جز رتبه های آخر کشور هستند و با بستن مرزها همان درآمد کم مردم نیز تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، علی دیلمقانیان نایب رئیس اتاق بازرگان ارومیه گفت پس از رفراندوم اقلیم کردستان عراق ، به درخواست مسئولان ارشد کشور عراق و به منظور حفظ یکپارچگی آن کشور مقرر شد کشورهای ایران و ترکیه مرزهای رسمی و گمرکات خود که در مرز اقلیم هستند را تعطیل کنند.

وی افزود: دولت ترکیه پایبند این توافق نماند و تنها مرز مشترک این کشور با اقلیم «مرز ابراهیم خلیل» همیشه باز و فعال بوده است اما در ایران اکنون که بالغ بر 3 ماه از ماجرا گذشته است 3 مرز تمرچین و پرویز خان در استان های آذربایجان غربی و کرمانشاه همچنان بسته هستند و تنها مرز «باشماق» در استان کردستان،  یک ماه پیش باز شد  و این ضررهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری را متوجه مردم کرده است.

دیلمقانیان درباره تبعات بسته بودن مرزها اظهار کرد: عمده صادرات استان ما به اقلیم کردستان عراق است،  کل صادرات غیرنفتی کشور ما در سال 32 میلیارد دلار است و از این مقدار، 5 میلیارد دلار آن به عراق و از این مقدار نیز 3 میلیارد دلار آن به اقلیم صادر می شود و این میزان صادرات معادل کل صادرات کشور به قاره اروپا است.

وی اضافه کرد : به علاوه اینها استان های مرزی در شاخص های توسعه جز رتبه های آخر کشور هستند و همین کور سوی امید برای درآمد مردم مرز نشین نیز 3 ماه است که تعطیل است.

دیلمقانیان گفت: به خاطر اتفاقات منطقه ای ما نمی توانیم همیشه از اقتصاد به سیاست سوبسید بدهیم و بالای 10 هزار نفر از زندگی مردم پیرانشهر به مرز تمرچین وابسته است و به تبع آن نیز زندگی بسیاری از مردم استان به بازگشایی این مرز بستگی دارد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در  پایان گفت : چند وقت قبل وزیر کشور که عضو شورای امنیت ملی است اعلام کرد که در روز 26 آذر این مرزها بازگشایی خواهند شد که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

 انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.