۲۰۰ هزار تن سیب از "آذربایجان‌غربی" به کشور‌های مختلف صادر می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فروردین ماه سال آینده به میزان 150 تا 200 هزار تن سیب از استان به کشورهای هدف، صادر شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،جعفرصادق اسکندری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه موضوع سیب به عنوان یک کالای راهبردی، نقش فراوانی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دارد اظهار کرد: در طول سال گذشته میزان ۶۱ هزار تن سیب به ارزش ۱۸ میلیون دلار از استان صادر شد.

 وی تصریح کرد: در 9 ماهه امسال نیز تنها از گمرکات آذربایجان‌غربی 76 هزار تن سیب به ارزش 36 میلیون دلار صادر شده است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: از سوی دیگر امسال 15 هزار تن سیب استان نیز از سایر گمرکات، به کشورهای مختلف صادر شده است.

 وی بیان کرد: بنابراین در مجموع 90 هزار تن سیب به ارزش 40 میلیون دلار در 9 ماهه امسال صادر شده است.

 اسکندری با اشاره به آمار مقایسه‌ای سال گذشته صادرات سیب افزود: در 9 ماهه سال گذشته 17 هزار تن سیب استان به ارزش چهار هزار و 800 میلیون دلار صادر شده بود.

 وی با اشاره به اینکه امسال واحدهای تولیدی استان به میزان 300 هزار تن سیب از کشاورزان خریداری کرده‌اند اظهار کرد: علاوه بر آن شرکت سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی به میزان 40 هزار تن خرید تضمینی سیب از کشاورزان را انجام داده که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در ادامه بیان کرد: از سال گذشته که قرار شد صادرات یک و نیم کیلو سیب درختی در مقابل واردات یک کیلو موز انجام شود، اتحادیه صادراتی میوه و تربار، جعبه‌های کارتونی را بدین منظور در نظر گرفته بودند که پس از برگزاری جلسه میز کشوری سیب، مقرر شد سبدهای پلاستیکی نیز شامل این موضوع شود.

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون صدور سیب از بازارچه مرزی به ویژه کیله سردشت همانند گمرکات است افزود: علاوه بر آن اظهارات گمرکی آن قابل قبول برای تهاتر است.

اسکندری با تاکید بر افزایش بازارهای صادراتی سیب آذربایجان‌غربی تصریح کرد: هم‌اینک بازار هند برای استان یک بازار راهبردی و مهم بوده و اگر بحث صادرات سیب از بازارچه کیله سردشت حل می‌شود، بخش اعظمی از سیب آذربایجان‌غربی به این کشور صادر می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان از مرز دوغارون یعنی مرز ایران و افغانستان انجام می‌شود بیان کرد: در این رابطه در گذشته محصولات صادره آذربایجان‌غربی تا مدتی در انبارهای آنجا مانده و در نتیجه کیفیت محصولات کاهش می‌یافت بنابراین قرار شد یک مسیر ویژه برای صادرات مستقیم کالا برای آن تعریف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فروردین ماه به میزان 150 تا 200 هزار تن سیب از استان به کشورهای هدف، صادر شود.

 وی در ادامه با بیان میزان سیب موجود در سردخانه‌های استان افزود: هم اکنون براساس آخرین موجودی اتاق بازرگانی، 600 هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی موجود است که تمامی آنها صادراتی نیست.

 اسکندری تصریح کرد: هم اینک بیشترین مقاصد صادراتی سیب استان به ترتیب شامل پاکستان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت و هندوستان است.

 انتهای پیام/ع

صادرات سیب استان آذربایجان غربی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.