باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

جولان قاتل خاموش در استان مرکزی در سایه غفلت

با وجود تاکید کارشناسان بر اطمینان از نصب و ایمنی وسایل گازسوز قاتل خاموش همچنان قربانی در استان مرکزی می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  درحالیکه بار‌ها کارشناسان ایمنی بر اطمینان از نصب و کارکرد صحیح وسایل گاز سوز تاکید کرده اند و با وجود توصیه‌های مکرر، هراز چندگاهی شاهد مرگ بر اثر استنشاق گازمونواکسید کربن در استان مرکزی هستیم که به علت نصب ناصحیح وسایل گاز سوز و کارکرد مناسب این وسایل روی می‌دهد.

دیروز حدود یک هفته بعد از مرگ خاموش پسر جوان ۱۷ ساله در نیمور شهرستان محلات،  سرهنگ محمود خلجی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی از مرگ ۲ مرد جوان با گاز منو اکسید کربن خبرداد.

سرهنگ خلجی با بیان اینکه در این حادثه در یک منزل ویلایی در باغات یکی از روستا‌های اطراف شهر غرق آباد ساوه ۲ مرد به علت تنفس گاز منواکسید کربن فوت کردند افزود: در بررسی‌های انجام شده علت این سانحه استفاده از بخاری گازی و عدم نصب لوله بخاری اعلام شد.

این حادثه علاوه بر اینکه خانواده‌ها را داغدار کرد باعث تاثر و تالم دیگر افراد جامعه شد و همگان را در تعجب واداشت که چه مرگ نابهنگامی برای این دو رقم خورد.

آزاد مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ساوه هم  ضمن تایید این حادثه گفت: در این حادثه دو مرد حدودا ۳۰ و ۴۰ ساله به علت تنفس گاز منواکسید کربن فوت کردندو باحضور نیرو‌های امدادی و پلیس در محل، اجساد این ۲ نفر به پزشکی قانونی منتقل شد.

جدی نگرفتن توصیه کارشناسان ایمنی از مهمترین علت  مرگ خاموش

اما ضمن تسلیت مرگ این عزیزان به خانواده‌های مصیبت دیده باید گفت:جدی نگرفتن توصیه کارشناسان ایمنی از مهمترین علت این مرگ و میر‌های درد ناک و نابهنگام است که امسال روز به روز بر تعداد آن‌ها در استان مرکزی افزوده می‌شود.

رضایی مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی تعداد فوتی‌های ناشی از گاز مونوکسید کربن در ۱۲ ماه سال ۹۵ در این استان را ۱۶ نفر اعلام کرد.

این درحالی است که  تعداد فوتی‌های مرگ خاموش در استان مرکزی که بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود باوجود طی شدن ۹ ماه از ۹۶ به عدد ۱۵ می‌رسد یعنی در ۹ ماه امسال تقریبا برابر12 ماه  سال ۹۵ قربانی قاتل خاموش در استان مرکزی داشتیم.

همگی یادمان است درسال‌هایی که قربانیان مرگ خاموش زیاد شده بودحضور شخصیت  کارتونی  آقای ایمنی هم در تلویزیون زیاد شد.

علاوه بر هشیاری مردم مسئولان هم باید تدبیر و همت کنند

شاید اطلاع رسانی کم و نا کافی را بتوان دلیل جدی نگرفتن توصیه‌های ایمنی از سوی مردم  دانست و در این زمینه مسئولان هم باید تدبیر و همت کنند.

البته طبق آمار مسئولان مثل اینکه افزایش مرگ خاموش یک اپیدمی سراسری است.

علی شمس مدیریت مؤسسه سلامت پرفسور سمیعی 22 آذر96 در همایش پیشگیری از گازگرفتگی در استان گلستان گفت: در سال گذشته بیش از ۸۰۰ نفر در اثر گازگرفتگی فوت کردند و سالیانه ۸۰ هزار نفر به این علت دچار مسمومیت می شوند.

با همه این حرف‌هایی که گفته شد بازهم تاکید می‌شود که با شروع زمستان کارشناسان توصیه می‌کنند مشترکان گاز ضمن رعایت اصول ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی لوله‌های هواکش را چک کنند تا از مسدود نبودن آن مطمئن شوند.

رضایی مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ را از علایم گاز گرفتگی عنوان کرد و اضافه کرد: شهروندان این علائم را جدی بگیرند و در صورت مواجه ابتدا ایمنی را رعایت کرده و سریعا پنجره‌ها را باز کنندتا دچار گاز گرفتگی نشوند.

وی بیان کرد: آتش نشانان، افرادی که در کارخانه و یا در کوره مشغول به کار هستند نوزادان، افراد سالمند، خانم‌های بادار و بیماران قلبی ریوی از جمله کسانی هستند که درگاز گرفتگی بیشتر در معرض خطر هستند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.