سکوت کَر کننده آنگ‌ سان سوچی درباره آزار جنسی زنان روهینگیایی در دیدار با نماینده سازمان ملل

آنگ سان سوچی در دیدار با نماینده سازمان ملل از صحبت درباره تجاوز نظامیان میانمار به زنان روهینگیایی خودداری کرد.

سکوت کَر کننده آنگ‌ سان سوچی درباره آزار جنسی زنان روهینگیایی در دیدار با نماینده سازمان مللبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: بر اساس یادداشتی که به دست گاردین رسیده است، آنگ سان سوچی، رئیس حزب حاکم میانمار در دیدار با یک مقام بلند پایه سازمان ملل از گفتگو درباره زنان و دخترانی که مورد تجاوز نیروهای پلیس و نظامیان میانمار قرار گرفتند، خودداری کرد.

پرامیلا پتن، نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه خشونت های جنسی در میانمار در اواسط دسامبر برای یک سفر چهار روزه و گفتگو درباره این بحران با مقامات دولت میانمار به این کشور سفر کرد.

اما آنگ سان سوچی، مشاور دولت میانمار در دیدار با وی از صحبت درباره خشونت های جنسی «گسترده و سیستماتیک» سربازان، پلیس مرزی و شبه نظامیان بودائیست راخین در شمال ایالت راخین علیه زنان و دختران روهینگیایی خودداری کرد.

پتن در نامه‌ای که هفته گذشته برای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد، نوشت: «دیدار با مشاور دولت یک دیدار صمیمانه 45 دقیقه ای بود که متاسفانه در آن مسائل مهم مطرح نشد.»

بیش از ششصد و پنجاه و پنج هزار نفر روهینگیایی، اقلیت مسلمان آواره این کشور، از آغاز ناآرامی ها در ماه اوت در ایالت راخین در شمال میانمار به اردوگاه های پناهندگان بنگلادش گریخته اند. پزشکان بدون مرز معتقدند دستکم شش هزار و هفتصد روهینگیایی در «عملیات پاکسازی» کشته شدند. ظاهرا هدف از این عملیات پاکسازی شبه نظامیان بودند اما به گفته بسیاری از بازماندگان، زنان و کودکان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتند.

پتن گفت در دیدار با مقامات بلند پایه میانمار، نمایندگان نظامی و غیرنظامی دولت به وی گفتند جامعه بین المللی در ارائه گزارش ها از این جنایات مبالغه کرده و آنها را جعل کرده اند.

وی در نامه خود افزود: «گفته می شود کسانی که گریخته اند به این علت بوده است که رابطه ای با گروه های تروریستی داشته و فرار آنها به علت گریز از اجرای قانون بوده است.»

ارتش میانمار در یک تحقیقات داخلی خود را از هرگونه اشتباهی مبرا کرده است.

پتن همچنین با اشاره به احتمال مجازات مردم روهینگیا در صورت بازگشت به کشور ابراز نگرانی کرد.

میانمار با بنگلادش به توافق رسیده است که آن دسته از مردم روهینگیا را که به بنگلادش گریخته اند تا پایان ژانویه به کشور بازگرداند. اسکای ویلر، محقق دیده بان حقوق بشر که درباره خشونت های جنسی تحقیق می کند گفت میانمار این «حقیقت وحشتناک» را تکذیب می کند.

وی به گاردین گفت: «عدم اذعان یا توجه مقامات میانمار از جمله آنگ سان سوچی به این موضوع که زنان و دختران روهینگیایی به صورت وحشیانه ای مورد تجاوز سربازان میانماری قرار گرفته اند به اندازه خود این جنایت وحشتناک، شوکه کننده است.»

 

انتهای پیام/

 

رهبر حزب حاکم میانمار از دفاع از حقوق زنان روهینگیایی خودداری کرد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار