بیش از ۹۳ درصد از مردم استان همدان پرونده الکترونیک سلامت دارند

مدیر توسعه شبکه‌های بهداشتی درمانی استان همدان گفت: بیش از ۹۳ درصد از مردم استان همدان پرونده الکترونیک سلامت دارند.

بیش از ۹۳ درصد از مردم استان همدان پرونده الکترونیک سلامت دارندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ طاهره عزیزی مطلق ،مدیر توسعه شبکه‌های بهداشتی درمانی استان  با اشاره به اینکه  نود و سه و نیم درصد از جمعیت استان همدان در سامانه یکپارچه‌سازی سیب ثبت نام کرده و برای خود پرونده الکترونیکی تشکیل داده‌اند، افزود: تمام جمعیت روستاهای استان همدان در سامانه سیب ثبت شده‌ا‌ند و دارای پرونده الکترونیکی سلامت هستند.

 وی با بیان اینکه ثبت نام سامانه سیب در شهرستان‌ها به خوبی انجام شده و مشکلی در آن نداریم، تصریح کرد: اما متاسفانه در همدان و ملایر هنوز هفت درصد از جمعیت شهری در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند. این افراد عمدتا شاغل هستند و فرصت ثبت نام پیدا نکردند و یا از اقشار مرفهی هستند که نیازی به دریافت خدمات بهداشتی احساس نمی‌کنند.

مدیر توسعه شبکه‌های بهداشتی درمانی استان گفت: 56 درصد از افرادی که در سامانه سیب ثبت نام شده‌اند حداقل یک بار بسته خدماتی متناسب با گروه سنی خود را دریافت کرده‌اند.

 همه گروه های سنی بسته خدمات سلامت دریافت می‌کنند

عزیزی مطلق با بیان اینکه در گذشته تنها مادران باردار و کودکان می‌توانستند از پایگاه‌های بهداشتی خدمات دریافت کنند٬ ادامه داد: اما امروزه همه سنین از نوزادان تا میانسالان و سالمندان می‌توانند برای دریافت بسته خدمات متناسب با سن خود به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند.

 وی افزود: در این مراکز به همه گروه‌های سنی بسته خدمات سلامت ارائه می‌شود و افراد متناسب با سن خود از نظر ابتلا به بیماری‌های شایع و ‌خطرناک غربالگری می‌شوند.

 مدیر توسعه شبکه‌های بهداشتی و‌ درمانی استان گفت: سرطان روده، پستان و سرطان رحم از بیماری های مورد غربالگری در مراکز جامع خدمات سلامت هستند. با شناسایی و پیگیری زودهنگام این بیماری‌های خطرناک، به راحتی می‌توان از پیشرفت و‌ عوارض آن پیشگیری کرد.

 19خانه بهداشت و 5 مرکز سلامت فاقد پوشش اینترنتی هستند

 عزیزی مطلق با بیان اینکه 90 درصد واحدهای بهداشتی و سلامت استان تحت پوشش اینترنت هستند، اظهار داشت: 19 خانه بهداشت و پنج مرکز بهداشت در استان فاقد پوشش اینترنتی هستند که البته استاندار برای رفع مشکل آن قول مساعدت داده است.

 وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه سیب، اصلاح نظام ارجاع است، گفت: در حال حاضر نظام ارجاع افقی در مراکز جامع خدمات سلامت به خوبی رعایت می‌شود، و این ارجاع از مراقبین سلامت به کارشناسان تغذیه، ماما و پزشک عمومی است.

 مدیر توسعه شبکه های بهداشتی درمانی گفت: ارجاع از پزشک ‌عمومی به متخصص نیز از برنامه‌های استراتژیک دانشگاه در سال 97 بوده در دست اقدام است. در ابتدا در سه مرکز به صورت پایلوت اجرا می شود و در صورت موفقیت به سایر مراکز تعمیم می یابد.

وی بیان کرد: همه مراکز جامع خدمات سلامت از حضور یک پزشک‌ عمومی بهره ‌مندهستند . این پزشکان معمولا در تمام ایام هفته در مراکز حضور دارند و‌ بیماران ارجاع داده شده را ویزیت می‌کنند.

 وی‌ با بیان اینکه مراقبان سلامت به مراجعه کنندگان، کارت سلامت می‌دهند، تصریح کرد: مردم همانگونه که برای گرفتن کارت ملی تلاش می‌کنند باید برای سلامتی شان هم سرمایه گزاری کنند وقت بگذارند و‌پرونده الکترونیکی سلامت را برای خود تشکیل دهند.

 مدیر توسعه شبکه های بهداشتی درمانی گفت: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این سامانه، افزایش سواد سلامت مردم، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، شناسایی زود هنگام و ‌درمان بیماری و ‌در نهایت پیشگیری از مرگ ‌زودرس است.

انتهای پیام/ج


93درصد از همدانی ها پرونده سلامت دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.