ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح برنامه‌های دهمین جایزه ادبی جلال/ تاکید وزیر ارشاد بر نقش کتابخانه‌ها در افزایش تعاملات اجتماعی

در هفته‌ای که گذشت، نشست خبری دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار و برنامه‌های آن تشریح شد.

امسال هیئت علمی جایزه ادبی جلال همکاری بی‌حاشیه‌ای داشتند/کتابخانه باید پاتوقی برای پر کردن خلاء های فردی باشد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انفاقاتی در هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می‌کنیم؛

 

اعلام مقررات و جوایز بخش ادبی نهمین جشنواره سیمرغ  

جشنواره سیمرغ در بخش آزاد ویژه دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامعه پزشکی کشور، بخش فرهنگ سلامت ویژه دانشجویان تمام دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی کشور و بخش بین الملل با موضوع فرهنگ سلامت ویژه دانشجویان سراسر دنیا برگزار خواهد شد.

شرایط شرکت در بخش ادبی به شرح زیر است:

در بخش شعر کلاسیک (غزل، مثنوی، چهارپاره، رباعی یا دوبیتی پیوسته، قصیده و ...) و شعر نو (سپید و نیمایی) مورد قبول است.

متقاضی می‌تواند برای هر رشته، حداکثر 3 اثر ثبت کند.

آثار نباید پیش از این در کتابی چاپ شده باشند.

فونت آثار ارسالی باید 12 یا 14، B Lotus یا B Nazanin باشد.

تعداد کلمات در رشته داستان کوتاه حداکثر 3500 کلمه، در رشته نثر ادبی حداکثر 2000 کلمه و نثر طنز حداکثر 2500 کلمه است.

در این رشته ها حداقلی در نظر گرفته نشده است.

 

امسال هیئت علمی جایزه ادبی جلال همکاری بی‌حاشیه‌ای داشتند

نشست خبری دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، در بنیاد شعر و ادبیات داستانی با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد و شهریار عباسی دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار شد.

در این مراسم، مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به تغییر دولت و تأخیر در برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار کرد: مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد، شنبه 16 دی ماه ساعت 14 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: انتخاب دبیر و هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد از کارهای مهم است و ترجیح می دادیم این اتفاق در ثبات سازمانی بیفتد. امیدوارم از سال آینده این رویه تصحيح شود و همان ابتدای آذر ماه این جایزه ادبی را برگزار کنیم. بعد از اعلام فراخوان جایزه و نامه‌نگاری با ناشران حوزه ادبیات داستانی، اسامی را از خانه کتاب گرفتیم. براساسِ همان اسامی غربالگری اولیه را انجام دادیم. نهایتا در بخش رمان 500 اثر، داستان کوتاه 400 اثر، مستندنگاری 300 اثر و در بخش نقد ادبی 330 اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد رسید.

قزلی افزود: هر سال انتخاب دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با واکنش هایی از سوی جامعه ادبیات مواجه شده است. جناب سرشار محق هستند، اگر نظری درباره دبیر جایزه ادبی جلال آل احمد دارند، بیان کنند. نه ما باید ناراحت شویم نه ایشان باید انتظار داشته باشند اگر اظهار نظری کرد، مقام وزارت آن را اجرا کند. فکر می‌کنم کارنامه شهریار عباسی در حوزه ادبیات روشن است. ده کتاب گردن کلفت دارد و تعداد جایزه هایی که بردند از انگشتان دست بیشتر است.

وی تصریح کرد: آقای سرشار مشاوران خوبی در انجمن ادبی قلم ندارد. اعضای هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد حاضر شدند با شهریار عباسی کار کنند و فکر می کنم همکاری بدون حاشیه آنها با وی پاسخ همه را به خوبی داد.

 

کتابخانه باید پاتوقی برای پر کردن خلأهای فردی باشد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دبیر کل و مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: این نهاد به ارتقای کمی و کیفی کتابخوانی و تبدیل کتابخانه ها به عنوان باشگاه اجتماعی و فرهنگی توجه داشته است.

وی گفت: امروز با توجه به اینکه افراد بیشتر به انزوا روی آورده اند،کتابخانه ها مانند مساجد می توانند به عنوان نقطه تلاقی آنها با اجتماع و افزایش تعاملات اجتماعی در میان افراد باشند. در دولت گذشته نیز به این موضوع در نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی و بودجه ای کشور ادامه داد: کشور از لحاظ بودجه در شرایط انقباضی به سر می‌برد. اما اینکه چگونه بتوانیم شرایط رو به توسعه در حوزه فرهنگی را حفظ کنیم، به تکاپوی جدی تری نیازمندیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک خانواده باید تمام توان و تلاش خود را در جهت توسعه و گسترش کتابخوانی و تجهیز و افزایش تعداد کتابخانه های عمومی کشور به کار گرفته و از ظرفیت مدیران کل ارشاد استان ها در تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهرها و استان های مختلف نیز کمک بگیرند.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت منابع انسانی، گفت: در مدت ٤ سال گذشته به کتابداران از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه شده است. تا پیش از این بازه زمانی، آن ها شرایط معیشتی و حقوقی مناسبی نداشتند ولی در حال حاضر اتفاقات مثبتی در این بخش افتاده است. نیروها و منابع انسانی در هر نهاد و سازمانی به عنوان سرمایه های آن به شمار می آیند که در شرایط مختلف فکری و پژوهشی نیز می توانند به مدیر خود کمک کنند.

چهره انقلاب اسلامی را به نسل جدید نشان دهیم

نشست خبری مشترک انجمن قلم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با حضور رضا اسماعیلی مسئول کارگروه چهل سالگی انقلاب اسلامی، راضیه تجار دبیر انجمن قلم و تورانیان عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رضا اسماعیلی مسئول کارگروه چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بلافاصله با دفاع مقدس مواجه شدیم و ادبیات انقلاب به نوعی در حاشیه قرار گرفت. در این حوزه کارنامه پر و پیمانی نداریم و بهترین فرصت برای جبران، چهل سالگی انقلاب اسلامی است. جشنواره ادبی چهل چراغ که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، در دو محور ادبیات داستانی و شعر است. در هر دو زمینه، بخش کودک و نوجوان و بزرگسال داریم. امیدواریم هنرمندان توجه بیشتری به این عرصه داشته باشند.

مسئول کارگروه چهل سالگی انقلاب اسلامی بیان کرد: عده ای دنبال تطهیر رژیم پهلوی هستند. این مسئله مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان می دهد. در نتیجه محور دوم جشنواره ما، جلوگیری از تحریف وقایع انقلاب اسلامی است. برخی وقایع انقلاب را وارونه جلوه می‌دهند و در اذهان مردم شبهه ایجاد می کنند. باید چهره انقلاب اسلامی را به نسل جدید نشان دهیم.

 

انتهای پیام/

 

اتفاقات ادبی در هفته اول دی ماه 96

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار