بهای نفت و طلا کاهش یافت ۱۳۹۶/۱۰/۰۶

وقوع انفجار در خط لوله نفتی لیبی و آغاز فعالیت خط لوله «فورتیز» دریای شمال به کاهش قیمت طلای سیاه منجر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در پی وقوع انفجار در یک خط لوله در لیبی و آغاز فعالیت مجدد خط لوله دریای شمال که حدود یک هفته پیش تعطیل شده بود، بهای طلای سیاه پس از آنکه در معاملات روز گذشته به بالاترین سطح در دو سال و نیم پیش رسید، امروز (چهارشنبه) با کاهش همراه بود.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 24 سنت کاهش به 59 دلار و 73 سنت در هر بشکه رسید. در معاملات پیشین بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای نخستین بار از ژوئن 2015 به رقم 60 دلار در هر بشکه رسید.

بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با 31 سنت کاهش، 66 دلار و 71 سنت در هر بشکه معامله شد. در معاملات پیشین هم نفت خام برنت برای نخستین بار از مه 2015 به 67 دلار در هر بشکه رسیده بود.

شب گذشته انفجاری در خط لوله نفتی منتهی به بندر السدیر لیبی رخ داد. منابع آگاه اعلام کردند که افراد مسلح با مواد منفجره این خط لوله را منفجر کردند. با وقوع انفجار در خط لوله لیبی، این کشور حدود 90 هزار بشکه نفت را در روز از دست داده است.

این درحالیست که کاهش بهای نفت در روز چهارشنبه به خاطر آغاز فعالیت مجدد خط لوله فورتیز در دریای شمال است که 450 هزار بشکه از ظرفیت تولید نفت آن مجددا شروع شده است. این خط لوله حدود یک هفته پیش به دلیل بروز اختلال در آن تعطیل شده بود.

بهای نفت در حالی کاهش یافته است که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شامل روسیه همچنان در تلاش هستند با اشباع بازار مقابله کنند. اعضای اوپک پیشتر موافقت کردند توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا پایان سال 2018 تمدید کنند. این درحالیست که افزایش فعالیت های حفاری آمریکا تلاش سازمان اوپک را بی نتیجه کرده است. سطح فعالیت های حفاری آمریکا از اواسط سال 2016 تاکنون با 16 درصد افزایش همراه بوده است و به سرعت در حال نزدیک شدن به 10 میلیون بشکه نفت در روز است.

بهای طلا هم پس از آنکه در معاملات روز گذشته به بالاترین سطح در سه هفته گذشته رسید، امروز در پی ثبات در ارزش دلار آمریکا با کاهش همراه بود. بهای هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش به 1282.31 دلار رسید.


انتهای پیام/

 

کاهش قیمت نفت و طلا 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار