نورمحمدی مطرح کرد؛

برنامه‌گذار می‌تواند موجب توسعه نظام آماری شود

رئیس پژوهشکده آمار گفت: پیچیدگی‌هایی در نظام آماری وجود دارد که برای رفع چالش‌ها و مدرن‌سازی آن نیازمند اجرای صحیح برنامه‌گذار هستیم.

برنامه‌گذار می‌تواند موجب توسعه نظام آماری شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد نورمحمدی رئیس پژوهشکده آمار در همایش تخصصی نقش و اهمیت مدرن‌سازی نظام مالیاتی که امروز (سه‌شنبه 5دی) در سالن همایش‌های مرکز آمار ایران برگزار شد، اظهار کرد: مدرن‌سازی آمار آنچه را که در نگاه نخست به ما نشان می‌دهد تنها پیچیدگی‌هایی است که با اجرای برنامه‌گذار و اتصال میان پیچیدگی‌ها می‌توان به یک برنامه آماری مدرن و همه پسند دست یافت.

نورمحمدی اضافه کرد: نحوه  تدوین شیوه آمارگیری‌ها می‌تواند کیفیت دستیابی به توسعه کشور را مشخص کند، بنابراین باید به اصلاح زیرساخت‌ها اهمیت بیشتری قائل بود.

رئیس پژوهشکده آمار تشریح کرد: قانون آمار کشور با وجود تمام نقص ها توانسته با دستگاه های اجرایی کشور تبادل اطلاعات خوبی را برقرار کند، بنابراین با کمی تغییر و تلاس می توان در چشم انداز نظام آماری سیستمی یک پارچه و پاسخگو به مردم و مسئولان دید.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مورد اعتماد تمام عموم قرار گرفت؟ گفت: تحلیل‌های تدبین شده مرکز آمار باید مورد بازبینی قرار بگیرد تا با تحلیل علوم و داده ها به خوبی به حل و رفع چالش های کشور  پرداخت.

نورمحمدی اذعان کرد: آمارها باید مردم پذیر تهیه سود و تفکیکی برای کلان و مردم قائل بود چرا که در برخی ادعا ها مبنی بر اینکه منظور از تورم چیست و چرا دولت حس نمی کند اما شهروندان کماکان گلایه هایی دارد؟ اهمیت آمار های اعلامی به خوبی نشان داده شد.

وی یادآور شد: تولید و انتشار آمار برای ذی نفع های داخلی و خارجی با رعایت اصول و به کار گیری روش های مدرن به ویژه رعایت اصل ثبتی مبنا می تواند موجب پیش تازی کشور در آسیا شود؛ البته ایران در برخی موارد آماری جایگاه خوبی در آسیا دارد اما برای تثبیت جایگاه کشور در تمام ابعاد آماری نیازمند تغییر نگرش هستیم.

رئیس پژوهشکده آمار ادامه داد: تعامل میان نظام آماری و دستگاه ها باید بازسازی شود و این نبود هماهنگی ها شناسایی و رفع شود و در قید این حالت موفق به اجرای صحیح برنامه گذار نیستیم.

نور محمدی خاطرنشان کرد: ایجاد و تقویت فناوری اطلاعات، تقویت مقررات و رویه ها، ارتقای مدیریت و اثر بخشی، بهبود خدمات نظام آماری و توانمندسازی نظام پژوهش و روابط بین الملل از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ایی شود تا کشور به اهداف تدبین شده دست بیابد.

وی با اشاره به رابطه مدخوش تبادل اطلاعات میان دستگاه ها و مرکز آمار، بیان کرد: اکنون داده ها از مرکز آمار حرکت یک سویه را دارد و داده های مورد نیاز مرکز آمار از دستگاه های اجرایی به خوبی دریافت نمی شود در حالی که در سراسر جهان چانه زنی برای اخذ داده‌ها امری بی‌مفهوم است.

رئیس پژوهشکده آمار نصریح کرد: مرکز آمار همانند انتهای پیکان تمام تصمیم گیری‌های کلان نظام کشور است، بنابراین نباید تبادل اطلاعات به شکل یک طرفه برقرار شود لذا دستگاه ها باید اطلاعات مورد نیاز مرکز آمار را به طور کامل و به شکل به روز در گردش قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت حذف موازی کاری ها بیان کرد: موازی کاری نهاد ها در یک نظام آماری مدرن مفهومی ندارد و نباید یک آمار در چند دستگاه تولید بشود چرامه این موضوع به خودی خود می تواند دلایلی برای بی اعتمادی مردم قرار بگیرد.

نور محمدی ادامه داد: وجود موازی کاری نهاد ها نه تنها اعتماد مردم را سلب می کند بلکه باعث بی اعتمادی مجامع بین المللی هم می شود که در نهایت خسارت زیادی بروز داده می شود.

رئیس پژوهشکده آمار گفت: البته گاهی در تفسیر لزوم هماهنگی و نبود موازی‌کاری، تصورهای اشتباهی مبنی بر اینکه در شیوه‌های آمارگیری نهادها به یک عدد مشترک برسند هم مطرح می شود در حالی که چنین چیزی امکان پذیر نیست.

نورمحمدی گفت: اقدام به تحلیل‌های تدبینی یکی از از اقدام‌های مهم آغاز شده در امور آماری کشور است که با اجرای این امر گام بزرگی را برای رفع سوء تفاهم ها برداشته می شود و امکان مدیریت صحیحی در پایش شاخص های مورد نیاز تصمیم گیران در کشور فراهم می شود.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار