کاهش ۲۲ درصدی بارندگی در سه ماه پائیز

بارندگی سه ماه پائیز امسال ۲۲ درصد کاهش یافت و باید برای کم آبی فصل زراعی آینده چاره اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، خدابخشی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کاهش ۶۰ درصدی برخی از رودخانه در بخش مرکزی و شرق استان در مقایسه با دوره شاخص ۵۰ ساله اشاره کرد و گفت:روند کاهش از سمت غرب شروع و به سمت شرق افزایش می‌یابد بطوریکه بیشترین کاهش‌ها در رودخانه‌های تجن و نکا رود مشاهده می‌شود.

امیر هوشنگ پاشا معاون بهره برداری آب منطقه‌ای مازندران نیز گفت: وضعیت ذخیره سازی آب در سد‌های استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰۷ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی تاکید کرد: پس از گذشت ۴ ماه از شروع آبگیری سد شهید رجایی در سالجاری میزان ذخیره از ۲۲ میلیون متر مکعب به ۳۶ میلیون متر مکعب رسیده است.

پاشا وضعیت ذخیره آب در دیگر سد‌های استان از جمله سد البرز که با کاهش ۵۴ میلیون متر مکعبی در مقایسه با سال گذشته مواجه است، گفت: قبل از شروع فصل زراعی ظرفیت همه آب بندان‌های استان به طور کامل آبگیری می‌شود.

معاون بهره برداری آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به کاهش ۱۱ هزار هکتاری کشت دوم در سال جاری و ضرورت حفظ و بهره برداری بهینه از منابع آب، افزود: همه تلاش خود را جهت استفاده بهینه از منابع آب در کشت شالی بکار خواهیم برد که در این راستا از هم اکنون بحث شخم و شیار زمستانه را در دستور کار سازمان قرار داده که انجام این مهم ضمن تقویت آبخوان‌ها، نقش کلیدی را در صرفه جویی مصرف آب خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت همراهی مردم برای عبور از بحران کم آبی، بهره گیری از روش تناوبی آبیاری را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی استان بیان کرد و گفت: در سال گذشته این روش موجب صرفه جویی ۲۰۰ میلیون متر مکعبی در مزارع برنج در استان شده است.

انتهای پیام/آ

بارندگی در مازندران کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار