باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

کمبود باران و لایروبی نشدن دریاچه الندان سبب مرگ تدریجی آن شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دریاچه الندان که به آن دریاچه پله ازنی هم گفته می شود، با مساحت ۶۰ هکتار یکی از مکان های زیبای گردشگری برای مسافران و گردشگران است.

قرار گرفتن این دریاچه در وسط جنگل و افتادن سایه درختان به روی آب دریاچه جلوه زیبایی به این اثر طبیعی داده است.

این دریاچه منطقه چهاردانگه شهرستان ساری و در مسیر جاده ساری، سمنان قرار دارد.

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

دریاچه الندان بی صدا می میرد

حالا گرمای هوا و کمبود باران سبب خشک شدن این دریاچه شد.

به گونه ای که حالا به راحتی می توان به عمق این دریاچه رفت و در ان قدم زد.

البته تا چشم کار میکند زمین های ترک خورده و قایق های به گل نشسته به چشم می خورد.

یکی از مسافران که از اصفهان به این مکان آمده بود، در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: پارسال همین موقع از فصل سال به این دریاچه آمدیم اما بسیار پرآب بود، خیلی تعجب کردم وقتی اینجا را خشک دیدم.

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

مرگ دریاچه برابر با مرگ آبزیان

روح الله الندانی رئیس شورای اسلامی روستای ازنی که مسئول این آب بندان است، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۵۰ هزار قطعه ماهی در این دریاچه رها کردیم که چیزی جز ضرر عایدمان نشد و همه ماهی ها به دلیل خشک شدن آب دریاچه از بین رفتند.

وی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه الندان در منطقه چهاردانگه و از بین رفتن آبزیان، هشداری برای محیط زیست منطقه است، افزود: در سال های گذشته پرورش ماهیانی مانند اورنج و تلاجی صرفه اقتصادی برای مردم این منطقه داشت اما اکنون کم آبی خسارت جبران ناپذیری را ایجاد کرده است.

الندانی افزود: کاهش ورودی آب رودخانه های اطراف به دریاچه الندان این منبع آبی را با خشکی مفرط و مرگ طبیعی مواجه کرده است.

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

دریاچه ثبت ملی شده مازندران چشم به راه باران

براساس گزارش هواشناسی مازندران میزان بارش باران در استان امسال نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۳۰ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش یافت.

اکنون طبق گزارش دستگاه های متولی حدود ۹۰ درصد از این دریاچه که در سال 94 در زمره آثار ملی کشور به ثبت رسیده، خشک شد.

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: به دلیل کاهش میزان نزولات جوی، بیشتر آب بندان ها و دریاچه های طبیعی امسال در مازندران با کاهش حجم آب مواجه شدند.

وی خشک شدن برخی آب بندان ها و دریاچه طبیعی چون الندان و عباس آباد بهشهر را به دلیل کاهش بارندگی و برداشت آب این منابع برای فعالیت کشاورزی امری طبیعی دانست.

یخکشی گفت: در سال های گذشته نیز این منابع آبی از جمله تالاب لپو زاغمرز، دریاچه عباس آباد و الندان در فصل تابستان رو به خشکی می رفت و دوباره در فصل پاییز و زمستان با شروع بارش های فصلی و آب سد ها احیاء می شد.

مدیرعامل اب منطقه ای مازندران افزود: این روند از چندین سال قبل وجود داشته و اتفاق جدید در این زمینه رخ نداده است و این شرکت نیز به دنبال لایروبی آب بندان ها و در صورت امکان دریاچه های طبیعی است تا بتواند با افزایش عمق آنها میزان آبگیری آن ها را افزایش دهد.

یخکشی گفت: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی آبنیدان ها امسال اختصاص داده شد که حداقل ۶۰ آب بندان که نیاز ضروری به لایروبی دارند، این عملیات در آن انجام می شود.

وی برنامه شرکت آب منطقه ای را افزایش حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی آب آببندان ها با لایروبی اعلام کرده است.

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

الندان در انتظار لایروبی می ماند

به گفته کارشناسان لایروبی نشدن دریاچه الندان یکی از عوامل خشک شدن آن است.

این دریاچه با همه زیبایی ها در انتظار تحقق وعده لایروبی شدن می ماند تا دوباره پس از پرآب شدن خشکسالی گریبانگیرش نشود.

دریاچه الندان در شوک خشکسالی

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.