تجهیز ۵۰ هزار هکتار از باغات مازندران به آبیاری مدرن

۵۰ هزار هکتار از باغات مازندران به سیستم آبیاری مدرن مجهز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شهیدی فر معاون جهاد کشاورزی مازندران در آئین آغاز به کار کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی استان با تأکید بر ضرورت افزایش کارایی آب در بخش کشاورزی گفت: با تجهیزات ۵۰ هزار هکتار از باغات استان به آبیاری مدرن ، راندمان آبیاری از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد در این بخش از اراضی استان رسید.


وی با تشریح سیاست وزارت کشاورزی در استان در بخش آب خواستار کشت پاییزه از سوی کشاورزان شد و گفت:: تلاش شد تا در سال‌های اخیر ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران جهت کشت دوم به زیر کشت پاییزه اختصاص یابد و این وزارتخانه تمایلی به توسعه انجام نشاء برای کشت دوم در اراضی شالیزاری ندارد.


یخکشی مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران نیز گفت: امروز مدیریت آب از مرحله پر آبی به کم آبی، مدیریت عرضه به تقاضا، از مدیریت پروژه به مدیریت جامع و یکپارچه تغییر پیدا کرده و امروز مباحث زیست محیطی اهمیت ویژه‌ای در بخش مدیریت منابع آب دارد.


وی وقوع مسائل طبیعی از جمله خشکسالی، سیلاب، تغییر اقلیم را از موضوعات مهم دیگر مدیریت منابع آب بر شمرد و بر باز مهندسی در تصمیم گیری‌ها جهت متعادل سازی منابع آب از لحاظ زمانی و مکانی تأکید کرد.


یخکشی سرانه آب استان را ۱۹۰۰ متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم با احتساب جمعیت شناور استان که عدد آن بسیار زیاد است سرانه ما در مقایسه با دیگر استان عدد بسیار کمی است.


وی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته حدود ۲۰ درصد از منابع آب استان کاهش یافته است، گفت:: این رقم کاهش معادل بارش بسیاری از استانهاست.


کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی با حضور ۳۰۰ نفر از متخصصین در مازندران آغاز به کار کرد.


انتهای پیام/آ


آبیاری مدرن در باغات مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار