سرور دانش:

آزادی بیان خط قرمز حکومت افغانستان است

معاون رئیس جمهور افغانستان در اولین سالگرد تأسیس کمیته مشترک رسانه ها و حکومت گفت: آزادی بیان برای رسانه ها خط قرمز حکومت افغانستان است.

آزادی بیان خط قرمز حکومت افغانستان استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نشست ملی بزرگداشت از اولین سالگرد تأسیس کمیته مشترک رسانه ها و حکومت، با حضور اعضای کابینه، معینان ادارات دولتی، نمایندگان سفارت ها و نهادهای بین المللی، مسؤلان ادارات عضو کمیته و نمایندگان سایر نهاد های مربوطه در کاخ شورای وزیران برگزار شد.

سرور دانش، معاون رئیس جمهور افغانستان و رئیس کمیته مشترک در این نشست ضمن تقدیر از عملکرد این کمیته در تأمین مصونیت، امنیت و رسیدگی به مشکلات رسانه ها گفت: آزادی بیان برای رسانه ها خط قرمز حکومت افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه علیرغم همه چالش ها، افغانستان در عرصه آزادی بیان و فعالیت رسانه ای در ادوار مختلف شاهد تحولات مثبت بوده اظهار داشت: ما در یک و نیم دهه اخیر در عرصه رسانه به اندازه یک و نیم قرن گذشته و بلکه بیشتر از آن، توسعه و پیشرفت داشته ایم.

دانش این پیشرفت ها را نشانه روحیه آزادی طلبی مردم برای پذیرش ارزش های نوین و نفرت از افراطیت و جنگ طلبی دانست و گفت: هنوز هم سایه سنگین افراطی گری و تاریک اندیشی بر سرمطبوعات و رسانه ها در افغانستان گسترده است.

معاون رئیس جمهور افغانستان گروه های افراطی و غیر مسئول و زورمندان محلی را بخشی از عوامل تحمیل خشونت، محدودیت و خودسانسوری بر مطبوعات تلقی کرد و تاکید کرد: با همه مشکلات یاد شده، دولت افغانستان خود را به حفاظت از آزادی بیان مکلف دانسته و به این هدف حکومت برای تأمین آزادی بیان و عقیده و تأمین مصونیت ژورنالیست ها، اقدامات جدی را طی دو سال اخیر انجام داده که با نتایج مثبت همراه بوده است.

وی توشیح قانون دسترسی به اطلاعات، اصلاح و تعدیل سایر اسناد تقنینی، تصویب مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه ای خصوصی را بخشی از اقدامات عملی حکومت در زمینه حمایت از رسانه و آزادی بیان عنوان کرد و افزود: اقدام دیگر حکومت در رسیدگی به مشکلات رسانه ها، ایجاد کمیته هماهنگی و مشترک میان رسانه ها و حکومت در مرکز و ولایات است.

به گفته دانش، تمام پرونده های مربوط به خبرنگاران و رسانه ها مورد بررسی قرار گرفته و درباره سرنوشت پرونده های خشونت علیه خبرنگاران و رسانه ها تصمیم گرفته می شود.

معاون رئیس جمهو افغانستان در رابطه با فعالیت رسانه ها عنوان کرد: آزادی بیان را در همه حالات حتی در سرنوشت ساز ترین موضوع یعنی مسأله صلح با مخالفان دولت، خط قرمز دولت افغانستان می دانیم و به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که به آزادی های مردم و رسانه ها تعرض کند.

وی به همکاری جامعه مدنی و رسانه ها با حکومت نیز تأکید کرد و گفت: حق دسترسی به اطلاعات مانند هر حق دیگر، محدودیت های قانونی خود را دارد و هر نوع اطلاع رسانی محدود است به این که مغایر امنیت ملی کشور و در تضاد با نظم و امنیت عامه و یا موجب نقض حقوق شخصی و حریم خصوصی افراد دیگر نباشد و یا باعث نفرت پراکنی های قومی، زبانی، مذهبی و موجب ترویج خشونت نگردد. 

وی از روند توزیع تذکره الکترونیکی در هفته آینده خبر داده و از شورای ملی افغانستان به خاطر تصویب طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس به عنوان آخرین مانع از سر راه توزیع تذکره اظهار قدر دانی کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.