باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

ضرب الاجل برای شکارچیان غیرمجاز در مازندران

تالاب یا سیاه چاله‌ فریدونکنار منطقه‌ای دلخواه برای کوچ پرندگان است که البته برخی شکارچیان این منطقه را به گورستان پرندگان تبدیل کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  موسم ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آب بند‌های شمال کشور آغاز شده است، هرساله با سرد شدن هوا نزدیک به یک میلیون پرنده مهاجر از کیلومتر‌ها آن طرفتر از مناطق سردسیر به دلیل آب و هوایی دلپذیر به تالاب فریدونکنار که زمانی به بهشت پرندگان معروف بود کوچ می‌کنند، تالابی که هرسال میزبان گونه‌های متنوعی از پرنده‌های مهاجر است.

تالاب‌های مازندران میزبان یک میلیون پرنده مهاجر زمستان گذر

بسیاری از این پرندگان زمستان گذر در فهرست گونه‌های حمایت شده و در معرض خطر انقراض قرار دارند که درنای سیبری، قوی فریادکش، قوی گنگ و قوی کوچک، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک، غاز پا زرد، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرسفید، بوتیمار بزرگ، آنقوت، طاووسک، پلیکان خاکستری، تنجه، اکراس، خودکا ابروسفید، خروس کولی دم سفید و پاشلک بزرگ و انواع پرندگان شکاری و جغد‌ها از جمله آن‌ها هستند.

این پستانداران که عمدتا شامل گربه جنگلی، شغال، گورکن و شنگ می‌باشند به دلیل پایین آوردن امنیت دامگاه، توسط صیادان با استفاده از تله‌های مخصوص زنده گیری شده و پس از به دام افتادن در تله به جهت سالم ماندن لاشه برای استفاده در تاکسیدرمی، با ضربات چوب و یا استفاده از سموم حشره کش کشته می‌شوند.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

تالاب فریدونکنار سیاه چاله پرندگان مهاجر

اما تنها تعداد محدودی از این پرندگان فرصت بازگشت به سیبری و ادامه زندگی را در واپسین روز‌های زمستان هرسال پیدا می‌کنند، چون تمامی آسمان فریدونکنار و سرخرود از ابتدای فصل سرما، با تور‌های غیرقانونی تا ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متری از سطح زمین شبکه‌بندی شده و نهایتاً این مسافران خسته با گیر افتادن در تور، سربریده روانۀ رستوران‌های معروف تهران و مازندران می‌شوند و در بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار به حراج گذاشته می‌شوند.

هیچ تفاوتی هم ندارد که پرندۀ شکارشده غاز باشد یا کشیم یا انواع اردک و مرغابی یا حتی قو! در تالاب‌های فریدونکنار هیچ پرنده‌ای حمایت‌شده نیست و همه آن‌ها از یک کنار از دَم تیغ شکارچیان می‌گذرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  تیموری معاون منابع طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می‌گوید: آنچه در فریدونکنار اهمیت دارد شاید بیش از ۲۰ درصد از گونه‌های پرنده‌های مهاجر در سطح کشور مهاجرت می‌کنند به تالاب فریدونکنار مراجعه می‌کنند.

وی افزود: آن روش‌های پرخطری که سازمان حفاظت محیط زیست مانع است و نسل پرندگان را از بین خواهد برد روش‌های شب تور‌ها و و تور‌های هوایی است محدود دوتا سه پرنده را نمی‌کند و همه پرندگان چه گونه‌های معرض تهدید و در خطر انقراض یا گونه‌های در معرض انقراض نیستند را صید می‌کند.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

مسلخ پرندگان در فریدونکنار

اقامت بیش از ۲۰ درصد پرندگان مهاجر و ۳۰۰ گونه پرنده در تالاب فریدوکنار باعث شده افراد سودجو دست به کشتار پرندگان وسیعی آن هم با روش‌های پرخطر و غیر مجاز بزنند.

یکی از شکارچیان غیر مجاز تالاب فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: از ساعت سه بعدازظهر می‌آییم تا فردا ساعت شش صبح ببینیم چند تا پرنده گیر ما می‌آید.

یکی از شکارچیان غیر مجاز تالاب فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: این منطقه دویست سال قدمت دارد حدود سی سال کارش شکار پرندگان مهاجر است.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

خرید و فروش پرنده‌های نادر در بازار پرنده فروش‌ها

در بازار پرنده‌فروش‌ها، این پرنده‌های گاه نادر به سادگی خرید و فروش می‌شوند و صیادان غیرمجاز از اعلام نام و نشانشان باکی ندارند. فعالان محیط زیست و طبیعت در مقیاس بین‌المللی، از منطقه فریدونکنار به عنوان سیاهچاله‌ای برای حیات پرندگان مهاجر یاد می‌کنند؛ سیاهچاله‌ای که صیادان از زمین و هوا بی‌محابا به شکار می‌پردازند و این کارزار هر سال شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

برای گرفتن رد پرندگان بعد از کشتار دست جمعی باید سراغ منو رستوران‌های و بازار‌های محلی رفت جای که پرندگان مهاجر چوب حراج می‌خورند.

بازار فروش پرندگان ۶۵ هزار تومان شروع می‌شود تا به بالا ..

رستوران‌های شهر فریدونکنار هم با منو‌های چلو فسنجان با پرندگان مرغابی، چلو ناردون با پرندگان چهار تایی رنگارنگ شده اند و مسافران را پا گیر خود کرده اند.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: چرا باید گونه‌های در معرض انقراض نیستند مانند مرغابی‌ها اینقدر برداشت کنیم که این‌ها هم تا جند سالی دیگر در فهرست انقراض قرار گیرند.

وی افزود: از لحاظ بهداشتی توجهی نمی‌شود حتی در فرایند عرضه و کشتار، این همه بحث آنفلونزای حاد پرندگان را داریم.

اما دندان طمع شکارچیان سلامت مردم را به خطر می‌اندازد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تیموری معاون منابع طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می‌گوید: امسال که بحث آنفلونزای مرغی است بازاری وجود دارد برای فروش پرندگان باید جلوی فروش آن‌ها را گرفت در سال ۹۶ تا کنون هیچ کونه دستور العملی را مبنی برای صید و شکار پرندگان مهاجر در کشور صادر نکرده در واقع هر گونه شکار و صید پرنده در سطح کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی می‌گوید: تالاب فریدونکنار، چون مالکیت اش در اختیار کشاورزان منطقه است تصور شان این است خودشان تبدیل به تالاب کرده اند نهایتا بهره برداری که از پرندگان مهاجر می‌کنند حق دارند این در ضوابط و چارچوب قانونی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست کشور همخوانی ندارد و مغایر است و این ادامه پیدا کند تردید نکنید تمام گونه‌های مهاجر حتی در معرض انقراض هم خواهند گرفت.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

نظر متفاوت نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی.

ولی الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: تالاب‌های فریدونکنار زمین‌های کشاورزی است که در اختیار مردم اسست و مردم سند دارند و اجداد فریدونکناری ۲۰۰ سال قبل طرح جنگل کاری ایجاد کردند و هرسال بهینه سازی می‌کنند و از همین زمین کشاورزی قرق می‌کنند و محوطه امن می‌کند برای پرندگان و بعضاً صید در دستور کار دارند

وی افزود:کشاورزان فریدونکنار موظف هستند در هر یک از این دامگاه خوراک پرندگان مهاجر را تامین کنند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: برای اینکه صید بی رویه را جلوگیری کنیم نباید مردمی که به عنوان یک حقوقی که از اجدادشان به ان‌ها رسیده است جلوی آن‌ها را هم بگیریم.

نانواکناری متعقد است تصمیمات سازمان حفاظت از محیط زیست برای پرندگان تالاب فریدوکنار درست نیست.

وی می‌گوید: رسانه‌ها به جای اینکه کار کارشناسی کنند و زمین‌های کشاورزی قرق انجام ندهند و در این فاصله مطمن باشند یک پرنده هم در فریدونکنار اسکان نخواهند کرد و مسولان محیط زیست باید ور. ود پیدادکنندو ۱۵۰ شکارچی را مدیریت کنند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اگر برنامه مدون و آموزش‌های لازم به این تعداد شکارچیان فریدونکناری داده شود و خود این افراد به عنوان دوستداران محیط زیست معرفی شوند می‌توان به ادامه حیات این پرندگان و بازگشت آن‌ها امید داشت.

نانواکناری افزود: تعطیلی شکار پرندگان مهاجر زمستان گذر با برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در زمینه طبیعت گردی، رونق صنعت توریسم و پرنده نگری با افزایش درآمد شالیکاران و کشاورزان منطقه فراهم خواهد شد.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

 شکارچیان فقط یک هفته فرصت دارند

 

شکارچیان متخلف یک هفته فرصت دارند ابزار صید و شکار غیر قانونی را جمع آوری کنند در غیر این صورت، دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد می‌کند.

ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: با توجه به پیگیری شکارچیان مبنی بر صدور پروانه شکار، سازمان دامپزشکی کشور مبنی براحتمال شیوع عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و به منظور تامین سلامت عمومی، شکار پرندگان وحشی تا اطلاع ثانوی در استان ممنوع شد.

وی افزود: با هماهنگی تصمیم شورای تامین مبنی بر جمع آوری ابزار غیر قانونی شکار از جمله دام هوایی و کرس؛ شکارچیان استان یک هفته مهلت دارند ابزار صید و شکار غیر قانونی را جمع آوری کنند که در غیر این صورت، طبق قانون، دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به شناسایی شکارچیان غیرمجازی که از ابزار غیرقانونی برای شکار پرندگان زمستان گذران استفاده می‌کنند، گفت: اخطار لازم برای جمع شدن این ابزار به متخلفان داده شده است.

ضرب الاجل برای شکارچیان مهاجران بی زبان در سیاه چاله فریدونکنار

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار