جلیلی در نشست خبری جشنواره فیلم عمار:

تلاش جریان روشنفکرنما، جلوگیری از ساخت فیلم علیه آمریکا و داعش‌ است

وحید جلیلی گفت: مسابقه منحوسی در جامعه هست که می‌گوید وظیفه هنر، انکار داشته‌های ملت و القای‌ سیاهی است.

تلاش جریان روشنفکرنما، جلوگیری از ساخت فیلم علیه آمریکا و داعش‌ استبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در منزل شهیدان تیموری با هدف اعلام اولویت‌ها و تبیین‌ محورهای این دوره از جشنواره با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری و سید رسول منفرد دبیر اجرایی و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید رسول منفرد گفت: تا الان نزدیک به 3 هزار اثر به دبیرخانه رسیده که بیش از 1600 اثر در بخش حرفه‌ای فیلم از اقصی نقاط کشور بوده است. در بخش‌هایی فیلم‌های داستانی رشد خوبی داشتیم و فیلم سازان مستن به سمت ساخت فیلم‌های داستانی گرایش پیدا کرده‌اند. از لحاظ موضوعی نیز با تنوع رو به رو شدیم.

 وی افزود: یکی از اتفاقات خوب این بود که کارگردان‌های دهه هشتادی‌ در این حوزه حضور داشتند و درباره اکران مردمی باید بگویم که در یک سال اخیر استان فارس به عنوان برترین استان در اکران مردمی شناخته شد.

 منفرد ادامه داد:‌ امسال همزمان با تهران در شهرستان‌ها نیز اکران مردمی خواهیم داشت. از سویی توانستیم 148 فیلم در 20 دی وی دی با 15 موضوع در شهرستان‌ها اکران کنیم و شاهد بازخورد خوبی بودیم.

 در ادامه این مراسم نادر طالب‌زاده عنوان کرد: از کیفیت آثاری که دیدم و پختگی دکوپاژ‌های فیلم‌های داستانی لذت بردم و به نوعی سکوی پرتاب بسیار قوی مشاهده کردم. امید می‌رود که جنبه آموزشی و تربیتی که در عمار است پر رنگ‌تر و غلیظ‌تر پیش برود و کارهای جهانی تولید شود. این به نوعی زمینه سازی است برای اینکه در سینما و تلویزیون آثاری داشته باشیم که مسائل انقلاب را بشناسد و فقط هدفش از ساخت فیلم، بساز و بفروشی نباشد.

 وحید جلیلی نیز در این نشست گفت: سینما و رسانه ما نیازمند به این است که به مردم نزدیک تر شود و نزدیکی به مردم توامان است، یعنی فرهنگ، هنر و سینمای ما باید حماسه‌ها، قهرمانی‌ها و کرامت‌ها و داشته‌های عظیم معنوی و معرفتی این مردم را روایت کند و هم آسیب‌ها را رصد و مورد بررسی قرار دهد تا نداشته‌ها به داشته‌ها تبدیل شوند.

 وی افزود: متاسفانه امروز باید اعتراف کنیم که یک مسابقه منحوسی بین طیف های مختلف از برخی حزب‌الهی نما‌ها تا سلطنت طلب‌ها در ترویج یک مازوخیزم‌ در جامعه وجود دارد که انگار وظیفه هنر انکار قهرمان‌ها، رشادت‌ها و در کل داشته‌های ملت و القای‌ سیاهی و انواع و اقسام فلاکت‌ها است. پس تلاش جشنواره عمار، طرح مسئله رو به روی القای بن‌بست و سیاهی است.

جلیلی ادامه داد: طرح مسئله یعنی اینکه داشته‌ها و نداشته‌ها را رو به روی هم قرار دهیم که در جشنواره عمار این امر را پیش رو خواهیم دید. ما صریحترین‌ فیلم‌های انتقادی را  به نمایش می‌گذاریم که در آن قهرمانی‌ها، هویت و آرمان جوشان ملت وجود دارد.

 وی عنوان کرد: یکی از رویکردهای مثبت جشنواره عمار رفتن به سمت عدالت رسانه‌ای است. جریان روشنفکر نمایی تلاش می‌کند از ساخت فیلم علیه آمریکا و سر سپرده‌های آن مانند داعش‌ در ایران جلوگیری شود. جشنواره فیلم عمار، رنگین کمان جذاب و شوق‌انگیزی از آثاری است که علیه جریان غرب زده و سر‌سپردگان آمریکا ساخته شده است و تلاش می‌کنیم آن را به فضای عمومی کشور انتقال دهیم.

 وی تصریح کرد: خوشبختانه روند رشد و رویش سینمای انقلاب اسلامی در این دوره واضح است و در مقایسه با سال‌های پیش رشد منطقی و معقولی داشتیم که امیدواریم در دوره‌های بعد نیز این اتفاق رخ دهد.

 در ادامه پدر شهیدان تیموری با بیان خاطره‌ای از یکی از شهیدان خود گفت: خاطره‌ای از پسر بزرگم دارم که برای من درس بزرگی شد. کفش نویی را برای او خریده بودم. یک شب که به خانه آمدم دیدم آن کفش را خاک آلود کرده است. علتش را که پرسیدم گفت: مدرسه که می‌روم بچه‌هایی هستند که با دمپایی می‌آیند و اگر کفش نو بپوشم آنها دلشان می‌خواهد داشته باشند و من از این موضوع ناراحتم.

 در ادامه وحید جلیلی در خصوص بودجه جشنواره عمار و شفافیت آن اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برای جشنواره عمار بودجه‌ای در نظر گرفته بود اما تا به امروز چیزی به آن داده نشده است. البته عمار خودش را متکی و معطل بودجه‌های دولتی نمی‌کند. البته از کمک‌هایشان در این چند دوره تشکر می‌کنیم اما اگر نبودند هم کمبودی در روند برگزاری عمار ایجاد نمی‌شد.

 وی درباره جزئیات افتتاحیه جشنواره عمار بیان کرد: امسال افتتاحیه تهران در فرهنگسرای بهمن خواهد بود و دو مراسم جنبی داریم که یکی از آنها تجلیل از شهدای کارگر و دیگری تجلیل از یک چهره مردمی کمتر شناخته شده اما تاثیر گذار خواهد بود که از یاران امام و امام موسی‌ صدر است. ایشان حاج  سید عیسی طباطبایی هستند که این بخش با پیام رهبر حزب‌الله لبنان برگزار می‌شود و از همین جا از سید حسن نصرالله که پیام را خواهند فرستاد تشکر می‌کنم.

 وی افزود: در بخش سینمایی از فیلم ساز مردمی یعنی امرالله‌ احمدجو‌ تجلیل می‌کنیم و افتتاحیه روز چهارشنبه پس از نماز مغرب و عشاء در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

 در پایان این مراسم نادر طالب‌زاده در خصوص مهم‌ترین گفتمان جشنواره عمار در روزگار فعلی اظهار داشت: طرح مسئله و شجاعت در بیان مطالبی که گروه‌های دیگر به خصوص رسانه‌ها وارد آن نمی‌شوند، از مهمترین گفتمان‌های عمار خواهد بود.

 وی افزود: یکی از نکات مهم این است که نوعی فیلم سازی داشته باشیم تا بتواند به خود کشور کمک کند. خوشبختانه عمار شامل فیلم سازان جدید و قدیم است و این پویایی بسیار مهم خواهد بود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار