تغییر الگوی کشت از طریق توسعه صنعت کشت گیاهان دارویی

فرماندار بردسیر از تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه آب ازطریق توسعه صنعت کشت گیاهان دارویی خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجید نجف پور ، فرماندار بردسیر در گردهمایی بزرگ دهیاران ،شوراهای اسلامی و متولیان بخش کشاورزی شهرستان بردسیر که باحضور مسئولین حوزه گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی ،استان و شهرستان برگزارشد؛ گفت: در دولت تدبیر وامید با رویکرد تغییر الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف منابع آب برای اولین بار ۱۵ هکتار مزرعه گیاهان دارویی به صورت پایلوت دربردسیر احداث می شود.


وی افزود: بیش از 3 هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی شهرستان است که ضمن کسب رتبه دوم کشور منجر به اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی در بخش لاله زار و شهرستان شده است.


نجف پور تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته بیش از ۶۹ هکتار مزرعه زعفران ، ۲۸ هکتار زرشک و ۷۰ هکتار سایر گیاهان دارویی در شهرستان کشت شده است.


وی افزود: در راستای ترویج صنعت گیاهان دارویی نخستین همایش گیاهان دارویی برگزار و مزراع الگویی برای کشاورزان و علاقه مندان احداث شده است.


فرمانداربردسیر خواستار اختصاص تسهیلات کم بهره و تسریع درروند گردش کار و ارتقای این صنعت درآمدزا و اشتغال شد.


همچنین حسن پور نماینده مجلس ضمن اشاره به آمار سرشماری سال ۹۵ و جمعیت معکوس از فراهم شدن زمینه توسعه و عمران روستاها خبرداد و افزود: در راستای تحقق شعاراقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال همچنین سیاست های دو لت تدبیرو امید تسهیلات لازم جهت اشتغال زایی درمناطق روستایی پرداخت می شود.


میرا خورلی مشاور و رییس حوزه گیاهان دارویی سازمان امورعشایری کشور گفت : رویکرد دنیا به سمت گیاهان دارویی است و امروزه بیش از ۸۰ درصد داروهای مصرفی اروپا گیاهی می باشد این درحالی است که درکشور ما تنها ۲۵ درصد از داروهای مصرفی گیاهی است.


وی افزود: تضمین سلامت انسان ها در گرو مصرف گیاهان دارویی است و این صنعت باید درکشور گسترش یابد.


وی بیان داشت: جامعه عشایری علاوه برفعالیت های دامپروری باید به سمت منابع درآمدزا و متنوع دیگر منجمله کشت گیاهان دارویی و صنعت گردشگری پیش برود.


رئیس حوزه گیاهان دارویی سازمان امورعشایری کشور از اختصاص بخشی از منابع مالی حاصل از ارزش افزوده به عشایر کشور خبرداد و افزود: در جهت رفع مشکلات عشایر و ارائه خدمات ویژه به این قشر سالانه حدود ۴۰۰میلیارد تومان هزینه خواهدشد.


وی همچنین از ایجاد تفاهم نامه عشایری و منابع طبیعی خبرداد و افزود: دراین راستا عرصه های طبیعی که پتانسیل کشت گیاهان دارویی را دارند شناسایی که با تسهیلات کم بهره ۴ درصد و ضمانت زنجیره ای و بارگشت ۵ ساله دراختیار عشایر قرار میگیرد.


میراخورلی از تخصیص وام زنجیره ای تولیدگوشت قرمز و تامین علوفه خبردادو گفت: این نهاد خریدتمامی تولیدات دامی عشایری را از صفرتا صد تضمین می کند.


یوسفی آذر مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی نیزدراین جلسه گفت: ستاد کسب و کار و زنجیره ای ارزش صنعت گیاهان دارویی تشکیل شده است و مقرر شد بانک های عامل منجمله ،بانک توسعه تعاون و پست بانک همچنین صندوق های کارآفرینی امید و توسعه کشاورزی تسهیلات لازم را دراین زمینه ارائه کند.


وی اولویت اول درکشت گیاهان دارویی را انجام مطالعات ،تشکیل اتحادیه یاانجمن تولید کنندگان گیاهان دارویی و بازاریابی دانست و افزود: درسطح کشور مرکز ملی گیاهان دارویی جهت توسعه این صنعت راه اندازی شده است.
انتهای پیام/ی

ستاد کسب و کار و زنجیره ای گیاهان دارویی تشکیل شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار