احکام شرعی؛

اگر در نماز، از جماعت عقب بمانیم نماز باطل است؟

پاسخ مراجع تقلید درباره سوال شرعی عقب افتادن در نماز جماعت را دراینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماز، یکی از واجبات دین اسلام است که احکامی دارد و هر انسان مکلف بایستی احکام مربوط به این عمل را بداند، گاهی در نماز جماعت ممکن است که فرد از نماز عقب بیوفتد که در این رابطه، حکم شرعی از 3 مرجع تقلید را در ادامه مطلب بخوانید.

آیت‌الله خامنه‌ای

سؤال: تا چه مقدار اگر از امام جماعت عقب بمانیم، جماعت ما صحیح است؟

جواب: تبعیت از امام جماعت در افعال نماز واجب است، ولی تا زمانی که در دو رکن پی‌در‌پی از امام جماعت عقب نیفتاده‌اید، جماعت صحیح است.

 سوال: اگر مأموم در قرائت ركعت اول اقتدا كند و به علت جمعيت زياد جماعت يا به علل ديگر رفتن ركوع امام را متوجه نشود و موقعى متوجه مى‌شود كه امام به سجده رفته در اين حال ركوع را انجام داده و خود را به سجده اول يا دوم امام مى‌رساند، آيا در اين صورت نماز وى باطل است يا خير؟

جواب: در فرض مذکور اگر خود را به سجده امام برساند، نمازش صحيح است و در غير اين صورت نماز جماعتش باطل شده و نماز فرادا مى‌شود و مکلّف بايد بقيه نماز را فرادا به آخر برساند.

آیت‌الله سیستانی

مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده می‏‌شود، كارهای ديگر آن مانند ركوع و سجود و قيام و قُعود (نشستن و برخاستن) را با امام يا كمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمداً پيش از امام انجام دهد يا مدّت زیادی بعد از امام به نحوی كه متابعت در آن فعل صدق نكند انجام دهد، جماعتش در آن جزء باطل می‏‌شود بلکه بنابر احتیاط واجب جماعتش مطلقاً باطل می‌شود ولی اگر نمازگزار به وظيفه فرادا عمل نمايد نمازش صحيح است.

 آیت‌الله مکارم شیرازی

در مورد انجام اعمال قبل از امام در صورتيکه مثل رکوع و سجود باشد بايد برگردد و اگر برنگردد نماز او اشکال دارد.  و توجه داشته باشید که مأموم بايد کارهای نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام يا کمی بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد بايد دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زيادی رکوع در اينجا نماز را باطل نمی‌کند، ولی اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام
خسته نباشید
سوال : من در نماز مغرب به رکعت دوم جماعت رسیدم همان جا نیت کردم به امام. و من در کعت دوم امام رکعت اولم را خواندم و در تشهد من روی پاهایم ایستادم و ننشستم چون در رکعت اول بودم و هم زمان با تمام شدن تشهد امام من هم از جایم برخاستم و در رکعت آخر امام در تشهد و سلام امام من همراه امام تشهد را خواندم و پاشدم تا بقیه نمازم را بخوانم آیا نماز من صحیح است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۷
سلام.
سوال : یعنی اگر به سجده ی دوم برسیم نماز به جماعت صحیح است ؟ (رکوع و سجده اول به امام نرسیدم) من در صف اول و محل اتصال صف خانمها به اقایان بودم ، لطفا سریع جواب دهید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سیدرضا
۲۳:۳۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
نماز صحیح است فرمودند اگر دو رکن از امام جماعت عقب بیافتید باید ادامه فردا دهید مثلا در رکعت اول دو رکن عقب افتادید باید رکعت دوم حمد و سوره را مثل فرادا بخوانید؛ از طرف دیگر رکوع یه رکن و دو سجده با هم یک رکن دیگر است و شما که به سجده دوم رسیدید یعنی باید رکن همراه امام بودید.
Iran (Islamic Republic of)
سیدرضا
۲۳:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
محل اتصال فاصله ی حدود یک متری بوده باشد و به فرض که نماز شما باطل باشد مانع باطل شدن نماز دیگران نیست مگر اینکه فاصله کناری شما تا اتصال خانم ها بیشتر از فاصله ی شرعی در نماز جماعت باشد که اتصال قطع میشود
به مسئله فاصله مأمومین در نماز جماعت رجوع کنید.