مدیر کل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه:

اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی/مرگ سالانه 18 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی

مدیرکل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه گفت: اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی کشور قرار دارند.

اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی/مرگ سالانه 18 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر رفاهی مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی قوه قضاییه،پیش از ظهر شنبه در جمع سمن های مرکز خراسان جنوبی گفت: باید برای مقابله با آسیب های اجتماعی از ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنیم.

وی با بیان این که برای کاهش آسیب های اجتماعی باید دفاع مطهر تشکیل شود، افزود: رهبر فرزانه انقلاب شخصا به موضوع آسیب های اجتماعی ورود پیدا کرده که این امر نشان دهنده اهمیت کار است.

رفاهی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ میلیون و ۲۷۰ هزار پرونده ثبت سیستم دادگستری شده است است، افزود: ۹ میلیون فقره پرونده ورودی به شورای حل اختلاف داشته ایم.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود در جامعه بیان کرد: سالانه قریب به ۱۸ هزار نفر از مردم جان خود را در تصادفات از دست می دهند.

رفاهی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته قریب به ۴۰۰ هزار کشته و چهار میلیون مصدوم و معلول در تصادفات داشته ایم که این رقم بسیار حائز توجه است.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه هزار و ۹۸۰ عنوان مجرمانه در کشور داریم، افزود: قریب به ۶۰ درصد این اتهامات در ده مورد نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه پنج آسیب اولویتی داریم که اعتیاد و طلاق در صدر هستند، افزود: همچنین پنج آسیب اختلاف و دعوا داریم.

مدیر کل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: در مجموع ۲۰ عنوان مجرمانه داریم که نباید در مقابله با آن اظهار ناتوانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مقابله با این اتهامات بسیج مردمی تشکیل شود، افزود: سال گذشته قریب به هزار و ۴۰۰ برنامه برای مقابله با آسیب های اجتماعی در سطح کشوری عملیاتی شد.

رفاهی با بیان اینکه سرقت، اتهام اول کشور است، افزود: ایراد ضرب و جرح عمومی، توهین، تصادفات، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه رسمی، خیانت در امانت و مالکیت و نگهداری مواد مخدر به ترتیب از اتهامات کشوری هستند.

وی بیان کرد: تصادفات، توهین، رانندگی بدون پروانه رسمی، ایراد ضرب و جرح عمومی، سرقت، تهدید، حمل مواد مخدر، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، تخریب و نگهداری انواع مواد مخدر به ترتیب ۱۰ اتهام موجود در خراسان جنوبی است.

ثبت نام ۱۷ هزار دیده بان پیشگیری از وقوع جرم در سامانه سجام

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: باید آموزش های پیش از ازدواج به جوانان ارائه شود تا شاهد بروز آسیب ها در بستر خانواده ها نباشیم.

رفاهی از اجرای طرح سجام، سیستم جامع اطلاعات مردمی، در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: طرح مذکور از برنامه های محوری در قوه قضائیه بوده و تلاش داریم این برنامه را در کل استان های کشور و شهرستان ها نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه براساس طرح سجام افراد انقلابی و جهادگر شناسایی و به عنوان دیده بان، جرایم محلات را احصاء می کنند، افزود: تاکنون ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به عنوان دیده بان پیشگیری از وقوع جرم در این سامانه ثبت نام کرده اند.

رفاهی با بیان اینکه در کشور مشکل قانون نداریم بلکه قانون را به خوبی اجرایی نمی کنیم، افزود: در طول ۱۱۰ سال از اولین تاریخ قانون گذاری، بیش از ۱۲ هزار قانون تصویب شده که باید خوب اجرا شود.

طلاق توافقی در خراسان جنوبی رتبه ششم را دارد

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ، با بیان اینکه سه اتهام موجود در خراسان جنوبی مربوط به مواد مخدر است، افزود: همچنین در این استان و سطح کشور، از ۱۰ اتهام اول، چهار اتهام مظاهر خشونت هستند.

رفاهی بیان کرد: طلاق توافقی رتبه هشتم خواسته ها در کشور و خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

وی مطالبه مهریه را در رتبه نهم از ۱۰ خواسته اول کشور دانست و گفت: این رتبه در خراسان جنوبی در جایگاه دهم قرار دارد.

رفاهی ادامه داد: همچنین درخواست صدور حکم رشد در خراسان جنوبی، رتبه پنجم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طلاق توافقی در خراسان جنوبی رتبه ششم را دارد، اظهار کرد: خوشبختانه مطالبه مهریه در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است.

رفاهی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بیان کرد: ایجاد مراکز مشاوره خانواده، آموزش های پیش از ازدواج، توانمندسازی هیئت و نهادهای مذهبی و سازمان های مردم نهاد از جمله اقدامات این نهاد است.

انتهای پیام/ع

حضور مدیرکل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.