معاون امور استان‌های رسانه ملی تاکید کرد؛

تولیدات مراکز استان‌ها باید در تراز جهانی باشند/ لزوم برقراری ارتباط فرهنگی با دنیا

دارابی گفت: هر کشوری باید در حوزه بین‌الملل آثاری فرهنگی برای ارائه داشته باشد؛ در غیر این صورت دچار لکنت زبان است.

تولیدات مراکز استان‌ها باید در تراز جهانی باشندبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی، در مراسم تجلیل از برگزیدگان برنامه‌های رادیویی در مراکز استان‌ها در اجلاس ABU، گفت: حضور در جشنواره‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه برای یک کشور اهمیت دارد. این اتفاق بیانگر جایگاه فرهنگی هنر یک جامعه است. به بیان دیگر اگر کشوری در حوزه بین‌المللی آثاری برای ارائه نداشته باشد و یا نتواند در بخش رادیو، تلویزیون، سینما، نقاشی، تئاتر، خوشنویسی، موسیقی اثری را ارسال کند، گویی دچار لکنت زبان شده است و با دنیا نمی‌تواند ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: امروزه رسانه‌های نوین و یا شبکه‌های مجازی که خودشان در حال حاضر یک ابر رسانه هستند، واقعیت دارند و تاثیرگذار هستند. حتی شبکه‌های اجتماعی در دنیا رژیم‌ها را تغییر می‌دهند و انقلاب به پا می‌کنند. بسیاری از تحولات کشورهای عربی، اسلامی و خاورمیانه که در این کشورها اتفاق افتاد، بر اثر نقش بارز شبکه‌های اجتماعی است. طبیعی است که در چنین شرایطی جامعه برای اینکه بگوید من حرف دارم و پیام‌های جدیدی می‌توانم ارائه دهم، نقش تولیدات و آثار رادیو و تلویزیون مهم و اثرگذار می شود.

دارابی عنوان کرد: خوشبختانه استان‌ها از این جهت در خط مقدم بودند. سال گذشته بیش از 50 اثر از سراسر کشور در جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر شرکت کردند و 15 اثر برنده جایزه شدند. امسال هم 4 مرکز استان‌ها توانستند جوایزی را کسب کنند که به آنها تبریک می‌گویم.

معاون امور استان‌های رسانه ملی بیان کرد: اگرچه ما برای جشنواره کار نمی‌کنیم؛ اما باید تولیدات مراکز استانی در تراز جهانی باشد. امروزه همه تولیدات شبکه‌های استانی بر روی ماهواره هستند. درست است که ما نگاهمان را به امکانات و شرایط هر استانی معطوف می‌کنیم و فلسفه وجودی شبکه رادیو تلویزیون و نوکار محلی همین است، اما به این معنا نیست که تراز تولیدات ما پایین باشد بلکه باید تولیدات ما به سمت بین‌المللی شدن برود.

وی ادامه داد: با صحبتی که با دکتر ناصری داشتم، قرار شد تولیدات مراکز و انیمیشن ما در تقویم ABU ثبت شود و از همه مراکز می‌خواهم این کار انجام دهند؛ چرا که این کار بزرگی است.

دارابی خاطرنشان کرد: از مدیران ستادی، صدا، شبکه شما و همچنین فضای مجازی در حوزه تولید می‌خواهم بهترین نیروها را برای این بخش انتخاب کنند تا این بخش ارزیابی شود و آثار راهی جشنواره های بین المللی شود. طبیعی است کاری که در جشنواره بین‌الملل جایزه گرفته است، باید در جشنواره داخلی هم دیده شود. این را در اصلاح معیارهای داوری مورد توجه قرار داده‌ایم. در ارتباط با کار، سوژه، موضوع به اندازه ایران بزرگ زمینه کار داریم. استان‌های مختلف ما حضور دارند و حتما موضوعات و سوژه‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند مطرح شود.

در ادامه برخی از حاضران،  به بیان مطالبی در خصوص مستندها و تولیدات مراکز استانی حاضر در جشنواره ABU پرداختند.

دبیقی مدیرکل صدا و سیمای مرکز آبادان در خصوص مستند «روز زرد» گفت: روز زرد درباره تیم فوتبال صنعت نفت آبادان است. بازی های تیم نفت آبادان همیشه به صورت زنده پخش می‌شود اما حواشی صنعت نفت پخش مستقیم ندارد. به همین خاطر این مستند به حواشی تیم صنعت نفت می‌پردازد.

وی ادامه داد: آقای شهابی از مستندسازان مراکز استان‌ها هستند که این مستند را سال 95 تولید کردند. آن هم زمانی که تیم صنعت نفت آبادان به لیگ برتر راه یافته بود و شهر آبادان یک دست لباس زرد پوشیده بودند.

در ادامه علی شهابی در خصوص مستند روز زرد گفت: خوشبختانه شرایط برای ساخت مستند فراهم شده است. دو روز قبل از اینکه مسابقه صنعت نفت آبادان شروع شود، همه شهر یکدست زرد شده بود و با ‌آقای دبیقی تصمیم گرفتیم مستندی درباره این روز آماده کنیم و خداراشکر ماندگار شد.

ظهیری مدیرکل صدا و سیمای استان گیلان گفت: در سال گذشته برای نمایش ارتعاش جایزه ABU دریافت کردیم و امسال مقام دوم به اثر آخرین عکس تعلق گرفت. این مستند درباره کودکی است که بیماری دارد و پدرش او را رها کرده و مشکلاتی در این مسیر برای او به وجود می‌آید. امیدوارم حمایت‌ها در حوزه معاونت استان‌ها ادامه داشته باشد.

مهدی آذری مستندساز در خصوص مستند «آخرین عکس» گفت: عالی‌ترین نوع گونه رادیو، نمایش است که برای اولین بار در طول تاریخ رادیو ایران شخصیت جهانی به دست آورد. با افتخار برای نمایش «ارتعاش» و «آخرین عکس» از شیوه‌های جدیدی استفاده کردیم که این شیوه‌ها از دانشگاه به رادیو راه پیدا کردند و تحقیق بسیاری برای آن شده است.

کردستانی مدیر کل صدا و سیمای استان سیستان و بلوچستان گفت: گزارش رادیویی نقطه صفر، یک گزارش خبری است که شکل‌گیری آن در نقطه مرزی پاکستان، افغانستان و ایران است. نقطه‌ای که برای حمل قاچاق مواد مخدر و کالا از آن استفاده می‌کردند و ما از آن ایده گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: با دستور مقام معظم رهبری سپاه وارد عمل شد و این نقطه ناامن را تبدیل به کمربند سبز کرد. الان مردم در حال زندگی هستند و مسیر قاچاق از بین رفته است.

علی کامیابی مستندساز‌ هم در خصوص مستند «نقطه صفر» گفت: نقطه صفر یک نمونه جدید در مستندسازی است. ما بخش زیادی را در ماشین تصویر‌برداری کردیم و مجبور شدیم، روش جدیدی را برای تدوین در نظر بگیریم. نقطه صفر برنامه عادی‌ای بود اما در ارزیابی‌ها این کار دیده شد و از آن تقدیر به عمل آمد.

علی بازوند مدیر کل صدا و سیمای استان لرستان هم گفت: «راه بی‌عبور» مستندی است درباره اقصی‌‌ نقاط‌ کشور که هنوز از مدرسه خوب محروم هستند. دانش آموزانی که از استانداردهای لازم آموزشی برخوردار نیستند. این مستند درباره یک معلم عشایری است که به تهران و قرارگاه خاتم می‌آمد تا بتواند کانکس دریافت کند تا دانش‌آموزان در این کانکس‌ها آموزش داده شوند. در بعضی مناطق حتی دسترسی به جاده وجود نداشته و از راه هوایی کانکس‌ها ارسال شده است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار