وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از آخرین آمار مصدومان زلزله تهران تا بیماری که ۱۰ سال آینده قاتل شماره یک ایرانی‌ها می‌شود

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

آخرین آمار مصدومان زلزله تهران

جتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشوربا اشاره به آخرین آمار مصدومان زلزله تهران که شی گذشته به وقوع پیوست، اظهار کرد: بعد از زلزله ۵.۲ ریشتری تهران تاکنون 117 مراجعه‌کننده به مراکز درمانی داشته‌ایم که از این تعداد 48 نفر بستری و 67 نفر هم ترخیص شده‌اند.

وی ادامه داد: این زلزله 2 نفر فوتی به دنبال داشته که یکی از آنها خانم 70 ساله‌ای است که به دلیل حمله قلبی فوت شده است و دیگری دختری 10 ساله بوده که به دلیل استرس بالا فوت شده است.

آلودگی هوا ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید ملی ناخالص خود را از بین می‌برد

 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در هر ساعت تعداد 88 نفر به دلیل تصادفات رانندگی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند به طوریکه روزانه 43 ایرانی به خاطر تصادفات فوت می‌کنند. 

حریر‌چی با بیان اینکه، در اثر آلودگی هوا 34 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد ملی خسارت وارد می‌شود، عنوان کرد: طی 10 سال گذشته تعداد 210 هزار نفر هموطنان در تصادفات رانندگی فوت می‌کنند که برای کاهش این تعداد نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وی در مورد نقش وزارت بهداشت در وضعیت آلودگی هوا گفت: وزارت بهداشت به هر موضوعی که به سلامت مردم مربوط است، ورود پیدا کرده است به طوریکه آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌هایی از جمله قلب عروق، تنفسی،‌ کبد چرب و سرطان را افزایش می‌دهد، اما وزارت بهداشت در خصوص نوع خودرو‌ها و یا مسائل دیگر نمی‌تواند ورود پیدا کند.

 تعرفه‌های درمانی سال ۹۶ + مصوبات

هیئت وزیران در جلسه 28 خرداد ماه 1396 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تایید شورای عالی بیمه سلامت کشور و به استناد ماده (9) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور- مصوب 1395- تعرفه‌های درمانی سال ۹۶  را تصویب کرد.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور

حسین فودازی دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی اظهار کرد: اکنون سرطان دومین عامل مرگ‌ و میر در ایران است که پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2030 میلادی سرطان به اولین عامل مرگ‌ و میر در کشور تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون هرم سنی جمعیت ما رو به میانسالی می‌رود، بنابراین با افزایش میانگین سندر کشور میزان موارد جدید ابتلا به سرطان نیز بیشتر می‌‌شود. عوامل محیطی نیز در ابتلا به سرطان دخالت دارند.

دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی افزود: عوامل مختلفی در بروز سرطان نقش دارند، به طور کلی دو دسته عوامل در ایجاد سرطان دخالت دارند که این دو دسته شامل عوامل محیطی و ژنتیکی می‌‌شوند. عوامل ژنتیکی حداکثر در بروز 30 درصد از سرطان‌ها و عوامل محیطی، در بروز بیش از 70 درصد سرطان‌ها تاثیر دارند.

ایران؛ یکی از ۱۰ کشور برتر در زمینه اجرای برنامه سازمان جهانی بهداشت

ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با بيان اينكه برنامه ملی ایران در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از سوی سازمان بهداشت جهانی جزء 10 برنامه برتر دنیا شناخته شده است، گفت: ایران تجربیات موفقی در ادغام خدمات بهداشتی، درمانی و استفاده از دانشگاههای علوم پزشکی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی داشته است.

وی تاکید کرد: نظام سلامت ایران توانسته در سالهای اخیر موفقیت های بسیار زیادی در حوزه های مختلف داشته و در حوزه بهداشت، شاهد ارتقای شاخص های بهداشتی مهمی مانند مرگ مادران باردار، نوزادان و کودکان کمتر از یک و پنج سال، ریشه کن کردن فلج اطفال، کاهش بروز بیماری های واگیر و غیرواگیر بوده ایم.

توصيه های ايمنی اورژانس برای زمان زلزله

زمین لرزه یکی از بزرگترین بلایای طبیعی است که وقوع آن بدون پیش بینی است اما در این میان رعایت نکات ایمنی هنگام وقوع زلزله از اهمیت بسزایی برخوردار است در این مورد سرپرست اورژانس به بیان این موارد پرداخت.

1-هوشیار بودن حداقل یک نفر از اعضای خانواده
2-روشن نگه داشتن حداقل یک چراغ در منزل
3-قفل نکردن درب اتاقها-پنجره ودرب اصلی منزل
4-برداشتن مقداری آب و مواد غذایی
5-پوشیدن لباس گرم و حتی الامکان لباسهایی که بتوان در بیرون منزل پوشید استفاده کنیم.
6-مشخص نمودن مسیر خروج و مسدود نکردن راهرو خروجی (جاکفشی)
7-برداشتن داروهای مورد استفاده
8-شارژکردن گوشی موبایل
9-نخوابیدن نزدیک پنجره
10-مشخص نمودن محلی امن برای جمع شدن اعضا خانواده بعد از حادثه
11-چک کردن لوله بخاری

دندان پزشکی پر مصرف ترین رشته سلامت در مواد و تجهیزات پزشکی

وی افزود: اگر قرار باشد تولید‌کنندگان بزرگ مواد و تجهیزات پزشکی با تعرفه بیشتری نیاز خود را وارد کنند، در این صورت در این حوزه دچار چالش می‌شویم. وزارت صنعت و معدن نقش مستقیمی در حوزه واردات مواد مورد نیاز در حوزه دندان پزشکی دارد.

مشاور وزیر بهداشت در دولت دوازدهم عنوان کرد: بحث تولید واردات و صادرات در حوزه دندان پزشکی گسترده است. معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این زمینه نقش دارند. ما در کمیسیو‌نی که در مورد سلامت غذا نظر دهی می‌کند، یک نفر کارشناس حوزه سلامت دهان و دندان نداریم، این در حالی است که دهان اولین محل ورود غذا به بدن محسوب می‌شود.

وضعيت سلامت دهان و دندان كودكان زير 6 سال مطلوب نيست

نيره امينى، مدير گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكى آزاد اسلامىگفت: دندانپزشكان بر اين باورند كه مردم مى توانند تا پايان زندگى با دندان هاى خود زندگى كنند و براى رسيدن به اين اهداف بايد مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و توجه به تغذيه مورد توجه قرار دهند و اين موضوع بايد از كودكى نهادينه شود.

وى با بيان اينكه وضعيت شاخص‌هاى بهداشتى دهان و دندان به ويژه در كودكان زير 6 سال، اصلا خوب نيست، گفت: نسبت به گذشته اقدامات خوبى انجام شده است اما فعاليت ها در ارتقا سلامت دهان و دندان كافى نيست.

امينى عنوان كرد: متاسفانه شاهد آن هستيم كه بسيارى از بيمارى ها چون سندرم شيشه شير در كودكان ديده مى شود و به دليل نبود آموزش كافى، كودكان با وضعيت نامناسبى به دندانپزشكان مراجعه مى‌كنند.

یک سوم جمعیت ایران تا ۱۰ سال آینده دیابت می‌گیرند

  رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رابطه با بیماری دیابت و میزان افرادی که در کشور به آن مبتلا هستند، تصریح کرد: تعداد بیماران مبتلا به دیابت هر روز در حال افزایش است و حدود ٣٥ درصد مردم هم پتانسیل این را دارند که در ١٠ سال آینده به این بیماری دچار شوند من از همکاران جهاد دانشگاهی دعوت می کنم تا در این زمینه فعالیت کنند.

ملک زاده ادامه داد: ٧٨ درصد از کالری مصرفی ایرانیان قند و شکر است و همین قند سبب بروز دیابت در مردم شود و  مراکزی چون جهاد دانشگاهی باید کاری کند تا گیاه استویا به عنوان یک شیرین کننده طبیعی جایگزین قند شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار