سوزان رایس: ترامپ جهان را یک مکان پر از کشورهای متخاصم توصیف می‌کند/ راهبرد جدید آمریکا نشانی از ذره‌ای عقلانیت ندارد

نماینده دولت سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در گزارشی به انتقاد از رویکردهای دونالد ترامپ در عرصه‌های مختلف پرداخت.

سوزان رایس: آمریکا دیگر یک قدرت جهانی برای تحقق نیکی‌ها نیستبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، «سوزان رایس»، نماینده دائم دولت سابق آمریکا در سازمان ملل متحد از رویکرد و راهبرد دولت آمریکا در عرصه‌های مختلف انتقاد کرد. او در یک گزارش نوشت: راهبرد امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با روش‌های حفظ امنیت همتایان پیشین او چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوری‌خواه کاملاً متفاوت است. دولت ترامپ جهان را یک مکان پر خطر و پر از کشورهای متخاصم توصیف می‌کند و آنچه در عرصه‌های سیاسی، نظامی، فنی و اقتصادی آمریکا دیده می‌شود با بنیان سیاست خارجه این کشور از جنگ جهانی دوم تاکنون کاملاً متفاوت است.

نگارنده گزارش می نویسد: ترامپ باور دارد ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به دست آوردن خواسته هایمان در گرو مقابله با دیگران است. از نظر او هیچ نیکی جمعی، هیچ جامعه بین المللی و هیچ ارزش بین المللی وجود ندارد و فقط ارزش‌های آمریکا مطرح هستند.

راهبرد جدید آمریکا نشانی از ذره‌ای عقلانیت ندارد: «برای تحقق منافع آمریکا باید به طور مداوم با جدال‌هایی که کشورهای مختلف در سراسر جهان ایجاد می‌کنند، رقابت کنیم». پایه اصلی راهبرد ملی‌گرایانه ترامپ که «نخست آمریکا» نام دارد همین رویکرد است. ما در حقیقت در جهانی خاکستری زندگی می‌کنیم.از نظر ترامپ چین و روسیه به یک اندازه با آمریکا دشمن هستند. این در حالیست که او از پذیرش این موضوع که روسیه در انتخابات 2016 آمریکا مداخله کرده است سر باز می‌زند. ترامپ مدام از چین انتقاد و از روسیه تقدیر می‌کند. این رویکرد یک اشتباه بزرگ است چون باعث می‌شود چین و روسیه به یکدیگر نزدیکتر شوند.

راهبرد ترامپ در زمینه‌های سلاح‌های هسته ای، کنترل سلاح، سلاح‌های کشتار جمعی، مبارزه با تروریسم، اطلاعات، تهدیدهای سایبری، سیاست فضایی و تجارت‌های ناعادلانه با روش‌های سنتی یک رئیس‌جمهور که از حزب جمهوری‌خواه است، بسیار متفاوت است.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: متاسفانه ملی‌گرایانی که در دولت ترامپ هستند به سیاست‌های ضدمهاجرتی او از ساخت دیوار مرزی مکزیک گرفته تا محدود کردن ورود مهاجران به آمریکا دامن زده‌اند. 

دونالد ترامپ و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا بودجه، منابع انسانی و استعدادهای وزارت خارجه این کشور را به شدت کاهش داده‌اند.  دولت آمریکا از مطبوعات آزاد حمایت می‌کند این در حالیست که ترامپ معتبرترین روزنامه‌های این کشور را جعلی توصیف می‌کند. دولت آمریکا بر ساخت آینده براساس ارزش‌های این کشور تاکید می‌کند اما رئیس‌جمهور ترامپ به زنان بی‌احترامی می‌کند، با لحن نژادپرستانه حرف می‌زند و از انتقاد از برخی گروه‌های افراطی امتناع می‌کند. کسی نمی داند باید چگونه به حرف‌های متناقض ترامپ واکنش نشان دهد. این تناقض‌ها مهم و نشان‌دهنده‌ی اولویت‌های دولت آمریکا هستند.

انتهای پیام/

 

انتقاد سوزان رایس از عملکرد دولت ترامپ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار