خشکی بلای جان ۸۰ هزار هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت :که ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان در سال‌های اخیر دچار خشکیدگی شده است و امکان افزایش آن تا ۱۰۰ هزار هکتار وجود دارد.

هزینه کرد ۱۸۰ میلیون تومانی برای کمک به نیازمندان به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  گودرز  باقری فرد اظهار داشت: درختان بلوط این مناطق پنج تا 70 درصد دچار خشکیدگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی یکی از تهدیدهای جنگل های بلوط منطقه است گفت: در صورت مساعد نشدن آب و هوا و کاهش بارندگی‌ها و رطوبت، سطح این میزان خشکیدگی به 100 هزار هکتار خواهد رسید.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان 90 درصد گونه بلوط است.

وی با بیان اینکه برداشت بذردر جنگل های بلوط غیرقانونی است افزود: کاهش توان اکولوژیک و افزایش تخریب اکوسیستم جنگل و مرتع و فقر بانک بذر و خاک و فرسایش ژنتیکی زاد آوری جنگل از پیامدهای جمع آوری بی رویه بذر بلوط است.

باقری فرد تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.

وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت ، شهرستان لنده و کوه خاییزدر کهگیلویه است.
باقری فرد افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود. به گفته وی کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل به وجود آمدن خشکیدگی درختان بلوط است.

انتهای پیام/س

خشک شدن درختان بلوط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.