وقتی گره ها فرش زندگی را خوش نقش می بافد

بانوی مددجوی اردبیلی با سخت کوشی بسیار توانست علاوه بر خود برای 60 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت حمايت نيز شغل مناسب و پايدار ايجاد كند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، يكی از بانوان تحت حمايت كميته امداد استان اردبيل كه روزی به علت تنگدستی و فقر، خانواده‌اش با مشكلات بسياری همراه بودند، اينک به كارآفرين موفقی تبديل شده كه گام‌های بسيار بلندی را در توسعه و رونق صنعت فرش‌بافی، گليم‌بافی و قاليبافی اين استان برداشته است.

روح‌انگيز پناهی، بانوی كارآفرين اردبيلی كه با داير كردن كارگاه قاليبافی، برای 60 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت حمايت اين استان به صورت مستقيم و غيرمستقيم اشتغال پايدار ايجاد كرده است، فعاليت خود را از سال 89 با دريافت 2 ميليون و 400 هزار تومان تسهيلات اشتغال آغاز كرد و امروز به عنوان كارآفرين موفق در سطح اين استان شناخته می ‌شود.

وی گفت: 38 ساله و ساكن شهرستان اردبيل هستم پدرم كشاورز بود و وضع مالی خوبی داشتيم او الگويی وصف‌ناپذير بود برای حمايت از نيازمندان و هميشه ما را به اين امر مهم تشويق می كرد به خوبی به خاطر دارم كه همواره دستگيری از ايتام و فقرا را به اعضای خانوار گوشزد می‌كرد و از ما می‌خواست تا هرگز آنها را فراموش نكنيم.

بانوی کارآفرین اردبیلی گفت: از بد روزگار، بخت چرخيد و در سال 86 پدرم بر اثر سكته مغزی از دنيا رفت که با فوت پدرم، گويی دنيا بر روی سرمان آوار شد و غمی بزرگ بر زندگی‌مان نشست و كم كم لبخند و شادمانی از خانه و كاشانه‌مان دور شد.

پناهی بیان کرد: به دليل بدهی و خرج و مخارج زندگی، مزارع كشاورزی يک به يک از دستمان‌ رفت و ديگر سرمايه و زمينی در اختيار نداشتيم و حتی به خانه‌ای اجاره‌ای نقل مكان كرديم تا بتوانيم از پس هزينه‌های زندگی برآييم.

وی افزود: اما دشواری‌ها و سختی ها به قدری زياد بود كه توان هرگونه فعاليتی را از اعضای خانواده گرفته و دردسرهای بسياری را پيش روی‌مان گذاشته بود و هر روز بيشتر از ديروز دچار مشكل می ‌شديم و در پی چاره‌ای برای رهايی از گرفتاری‌ها و مشكلات می‌گشتيم.

مددجوی قالیباف اردبیلی افزود: مادرم قاليبافی ‌می‌كرد تا خرج زندگی را از اين طريق تأمين ‌كند و من نيز در كنار او كمک حالش بودم و هميشه برای اينكه چرا زندگی‌مان اينگونه شد، افسوس می خوردم و غمگين می‌شدم، دست‌های پينه بسته مادرم را به هنگام قاليبافی می‌ديدم كه برای امرار معاش چه تلاش‌هايی كه نمی‌كند و به خاطر اين همه ايثار و فداكاری‌اش اشک می‌ريختم.

پناهی تصریح کرد: با ديدن كوشش‌های مادرم، هميشه آرزو داشتم كه روزی بتوانم با همين كار خرج خانواده‌ام را با تكيه بر توانايی‌های خودم تأمين كنم تا هيچ‌گاه محتاج ديگران نباشيم و دلم می‌خواست الگويی برای ساير افراد باشم و برای همين تصميم گرفتم تا كارم را جدی بگيرم .

وی افزود: به دليل ناتوانی در تأمين مخارج زندگی، در سال 87 تحت حمايت كميته امداد اردبيل قرار گرفتيم تا با حمايت‌های اين نهاد بتوانيم بخشی از مشكلات خود را رفع كنيم.

بانوی کارآفرین استان بیان کرد: پس از شركت در كارگاه‌های آموزشی قاليبافی كميته امداد، به صورت تخصصی بافت انواع فرش، قالی و جاجيم را فراگرفتم و با كسب امتيازات بالا توانستم مدرک فنی و حرفه‌ای مهارت قاليبافی را اخذ كنم.

خانم پناهی گفت: پس از دريافت مدرک فنی، در سال 89 با اخذ 2 ميليون و 400 هزار تومان تسهيلات اشتغال، مواد اوليه قاليبافی را تهيه كرده و در منزل همراه با مادر و خواهرانم مشغول به فعاليت شديم و روحيه مضاعفی گرفته بوديم و با همكاری يكديگر می‌توانستيم ظرف مدت كوتاهی قالی‌های نفيس ببافيم و روانه بازار كنيم، پشت‌كارمان به قدری خوب بود كه مشاوران كميته امداد در سال 90، چهار ميليون تومان تسهيلات ديگر نيز به ما اعطا كردند تا به كارمان توسعه دهيم.

ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار

وی افزود: با دريافت اين وام، كارگاهی راه‌اندازی كردم كه در مرحله نخست برای 10 نفر از بانوان و زنان سرپرست خانوار اشتغال پايدار ايجاد شد و همگی در كنار هم تلاش می كرديم تا به كارمان رونق بيشتری بدهيم.

وقتی گره ها فرش زندگی را خوش نقش می بافد

پناهی گفت: به دليل مرغوبيت و كيفيت بالای محصولات، هر روز بر مشتريان اضافه می‌شد و سفارش‌های گوناگونی را از شهرهای مختلف استان اردبيل دريافت می‌كرديم که بنابراين مجبور شديم بار ديگر بر دار قالی و قاليبافان بی افزاييم تا پاسخگوی مشتريان باشيم و از اين طريق، حدود 20 نفر در كارگاه مشغول به فعاليت شدند و برای 40 نفر نيز به صورت غيرمستقيم اشتغال ايجاد شد.

بانوی کارآفرین نمونه استان اردبیل گفت: فعاليت‌های گسترده‌ام در سال 90، موجب شد تا در اين سال به عنوان كارآفرين نمونه استان اردبيل شناخته شوم كه اين امر علاوه بر خوشحالی مضاعف، بار سنگينی را بر دوشم نهاد تا بتوانم بيش از پيش در اين مسير گام بردارم و تلاش كنم.

وقتی گره ها فرش زندگی را خوش نقش می بافد

روح انگیز پناهی افزود: كيفيت توليدات فرش و قالی‌هایمان موجب شد تا سفارش بافت 12 فرش 12 متری برای مسجد طوی اردبيل را به كارگاه قالی‌بافی ما بسپارند. به دليل اينكه اين فرش‌ها قرار بود در مكان مقدسی گسترده شود، از بهترين نقشه، مرغوب‌ترين رنگ‌ها و تار و پودها استفاده كرديم و نهايت ظرافت را در بافت فرش به كار برديم تا هر نمازگزاری حين عباداتش ما را فراموش نكرده و دعای خيرش را بدرقه راه مان كند.

تلاش برای صادرات فرش به استان ها و کشورهای مجاور را دارم

وی تصریح کرد: تاكنون حدود 300 تخته فرش در كارگاه قاليبافی ‌ام بافته شده كه تلاش دارم با فعاليت هر چه بيشتر فرش‌های توليدی را علاوه بر ساير استان‌ها، به كشورها و همسايگان مجاور نيز صادر كنم.

وقتی گره ها فرش زندگی را خوش نقش می بافد

پناهی گفت: در کارگاهم، با آموزش فرش‌بافی به هنرآموزان می كوشم آنها را نيز وارد چرخه اين صنعت گران‌مايه كنم تا با تكيه برتوانايی‌های‌شان و گره زدن به تار و پود فرش‌ها، گره‌های زندگی‌شان را بگشايند و به موفقيت دست يابند حتی مواد اولیه قاليبافی را در اختيار برخی بافندگان قرار می دهم تا بتوانند در خانه‌های خود فرش ببافند و از اين راه درآمدی كسب كنند.

وی افزود: امروز آرزوی اينكه روزی می‌خواستم كارآفرين شوم، محقق شده است و خوشحالم از اينكه با حمايت كميته امداد به اين مرحله رسيده‌ام و تبديل به مددكاری شده‌ام كه به عنوان مربی فرش در كارگاه‌های آموزشی تدريس می كنم و ياريگر بانوان و زنان سرپرست خانوار هستم.

 

انتهای پيام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.