مجیدی نژاد مطرح کرد:

تردد1.8میلیون خودروی غیر مجاز دوگانه سوز در جاده‌های کشور

رئیس هیئت مدیره مراکز معاینه فنی خودروی کشور گفت: حدود 1.8 میلیون خودرو توسط کارگاه‌های غیر مجاز دو گانه سوز شده‌اند.

تردد1.8میلیون خودروی غیر مجاز دوگانه سوز در جاده‌های کشوربه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس مجیدی نژاد رئیس هیئت مدیره مراکز معاینه فنی خودروی کشور در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل وصنایع وابسته با بیان اینکه در ایران معاینه فنی به خودروهای سبک و سنگین تقسیم بندی شده است گفت: معاینات فنی درون شهری بر عهده وزارت کشور و معاینات فنی برون شهری بر عهده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است.

 وی اظهار کرد: در حوزه برون شهری برای اولین بار ضرورت آموزش در این سیستم از سازمان راهداری احساس شد؛در همین خصوص کلاس‌های آموزشی برای نخستین بار در کشور با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تربیت مربی و انجمن صنفی مراکز معاینه فنی تشکیل شد.

 مجیدی نژاد تاکیدکرد:هم اکنون حدود 200 مدیر فنی و 200 کاربر خط دوره‌ها را سپری کرده‌اند و برای اولین بار استانداردهای آموزشی در این زمینه تدوین شده است.

 وی تاکید کرد:هم اکنون 140 مرکز سنگین معاینه فنی در کشور داریم.

 رئیس هیات مدیره مراکز معاینه فنی خودروی کشور با بیان اینکه 2.4 میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور داریم گفت: حدود 1 میلیون خودرو توسط کارگاه‌های مجاز تحت نظارت گاز خودرو دوگانه سوز شده‌اند و بر اساس اسناد و شواهد 1.8 میلیون خودرو توسط کارگاه‌های غیر مجاز دوگانه سوز شده‌اند.

مجیدی نژاد با بیان اینکه قانون هوای پاک معافیت معاینه فنی خودروهای صفر سنگین را به یکسال کاهش داده است گفت: این قانون هیچگونه خللی در خدمت رسانی به مردم ایجاد نکرده و خودروهایی با سن کمتر از 10 سال هر 6 ماه یکبار و با سن بالای 10 سال هر 3 ماه یکبار باید برای معاینه فنی مراجعه کنند.

 وی اظهار کرد: در صورت عدم مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو کارت هوشمند خودروها غیر فعال می‌شود.

 رئیس هیات مدیره مراکز معاینه فنی خودروی کشور گفت: در سراسر کشور هزینه معاینه فنی خودروهای سنگین35هزار تومان و خودروهای سبک 22هزار تومان است.

مجیدی نژاد با بیان اینکه سال گذشته حدود 1.3 میلیون خودرو برگه معاینه فنی را دریافت کرده‌اند گفت: به دلیل اتصال معاینه فنی به کارت هوشمند هیچ مرکز معاینه فنی غیر مجاز در کشور نداریم.

وی اظهار کرد: حدود 22میلیون خودروی سبک و سنگین در کشور داریم که از این تعداد 2 میلیون خودرو سنگین هستند که یک سوم از آن برای دریافت معاینه فنی اقدام نمی‌کنند.

 رئیس هیات مدیره مراکز معاینه فنی خودروی کشور با اشاره به اینکه به دلیل نبود زیر ساخت و ساختارهای غلط گذشته، خودروی دوگانه سوز باعث بروز مشکل برای مراکز معاینات فنی شده است گفت: در نبود زیر ساختها باید خودورها برای تست مخازن بر اساس استاندارد به آزمایشگاه هیدوراستاتیک معرفی شوند.

 مجیدی نژاد با بیان اینکه وزارت کشور و وزارت نفت برای عدم تحویل سوخت به خودروهای دوگانه سوز غیر مجاز در جایگاه‌ها برنامه‌ای مطرح کرده‌اند که البته اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است افزود: عدم همکاری لازم بین سازمان‌ها و کارگاه‌های مختلف یکی از مشکلات بزرگ مراکز معاینه فنی خودرو است.

 وی تاکید کرد: هم اکنون کارگاه‌هایی که مخازن را باز می‌کنند باید تحت نظر اداره استاندارد باشند که متاسفانه هیچ کدام از این کارگاه‌های تحت نظارت ما نیستند.

 

وی یادآور شد: عدم وجود زیر ساختها به مراکز فنی ارتباط ندارد و تنها به آزمایشگاه‌های همکار مربوط می‌شود.

 مجیدی نژاد اظهار کرد: نرخ دریافت معاینه فنی خودروها طی دو سال گذشته تغییر نکرده و بزرگترین مشکل ما در این بخش افزایش نیافتن نرخ معاینه فنی است. 

رئیس هیات مدیره مراکز معاینه فنی خودروی کشور گفت: با توجه به آنکه مالیات‌ها روند صعودی داشته اما این نرخ‌ها افزایش نیافته و از سوی دیگر ارزش افزوده از دیگر مشکلات مراکز فنی به شمار می‌رود.

 وی در پایان گفت: تمامی دستگاه‌های معاینه فنی اروپایی است و مشکلی برای ورود تجهیزات نداریم به طوری که یک خط سبک اروپایی با احتساب هزینه جک حدود 200 میلیون تومان برای ما تمام می‌شود.

 انتهای پیام/

نرخ دریافت معاینه فنی خودروها طی دو سال گذشته تغییر نکرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار