رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

تبدیل نظام آموزش محور به نظام پژوهش محور، نقطه عطف تاریخی است

رهبر با بیان اینکه رسیدن به نظام آموزشی پژوهش محور راحت نیست، گفت: این گام یک نقطه عطف تاریخی در نظام آموزش کشور است.

ضرورت افزایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر برای تولید محصولات دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که امسال چند درصد از پژوهش‌هایی که در نمایشگاه ارائه شد مطابق با نیاز بازار کار بود، گفت: همه مواردی‌ که امسال در حوزه پژوهش‌ مطرح شد منطبق‌ با نیاز بازار کار است و با تجزیه‌ و تحلیل‌ آنها می‌توان باعث‌ ایجاد اشتغال برای جوانان و کسانی که در عرصه‌های مدنظر‌ صاحب‌ حرفه‌ هستند و فعالند، شد؛ اما اشکال اساسی امروز پژوهش‌ حلقه‌ مفقوده‌ بین پژوهش با تجاری‌سازی محصول تولید شده برای عرضه‌ در بازار‌ است که این تجاری‌سازی محصولات‌ نیاز به چند گام اساسی دارد‌ که باید در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: اولین و مهمترین‌ گام برنامه ریزی برای تولید محصول است. اینکه بدانیم  برای تولید اقتصادی‌ چقدر به این محصول نیاز داریم ، بازار آن کجاست‌ و هدفمان‌ کدامیک از بازارهای داخلی، منطقه‌، بین‌المللی است و بررسی دانش فنی برای مشارکت با سایر تولیدکنندگانی‌ که در دنیا مشغول به تولید هستند‌؛ پس با توجه به موارد گفته شده اولین کار شناسایی بازار فروش محصولات و چگونگی حمایت از این محصولات برای بازاریابی‌ و فروش است؛ دومین گام تولید و تجاری‌سازی این محصولات توأم با ریسک‌ و خطر است، پس محصولات باید از طرف مسئولان ذی‌ربط‌  برای کاهش ریسک‌ و خطر مورد حمایت‌ قرار گیرند‌ یعنی منابع مالی که کمترین‌ ریسک‌ را دارد‌ در نظر‌ گرفته شود، منابع‌ مالی‌ که پژوهشگر‌ را در امر تولید محصول در مقیاس‌ اقتصادی‌ یاری دهد که برای این کار می‌بایست‌ تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر افزایش یابد.

نادیده گرفتن نخبگان بی مدرک در نتیجه ضایعه بزرگ مدرک گرایی

رهبر همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر  حمایت ویژه دانشگاه آزاد اسلامی‌ از نخبگانی‌ که مدرک تحصیلی ندارند‌ و یا مدرک تحصیلی‌شان بالا نیست، گفت: متأسفانه در کشور ما مدرک‌گرایی‌ به ضایعه‌ بزرگی شده است‌ البته مدرک گرایی از جهاتی‌ نکات مثبتی دارد زیرا با این وضوع مردم ما‌ به سوی علم می‌روند‌ و سطح‌ علمی آنها‌ ارتقاء می‌یابد‌ در مقابل و در تشریح نکات منفی مدرک گرایی می‌توان به وضعیت بسیاری از مبتکران بدون مدرک کشور که قوه ابتکار‌ بالایی‌ دارند‌، اشاره کرد، این مبتکران فراموش‌ می‌شوند. پارک علم و فناوری‌ تمهیداتی‌ اندیشیده است  که از کسانی که صاحب‌ ایده هستند و این ایده‌ قابلیت تجاری‌سازی دارد، حمایت شود.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه‌ خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه راهکار دانشگاه آزاد برای تبدیل نظام آموزش محور به نظام پژوهش محور چیست، گفت: رشد قارچ گونه مؤسسات‌ پایان‌ نامه ‌نویس در سطح شهرف مشکلی اساسی در نظام آموزش محور ماست.  برای خروج از نظام آموزش‌محور باید رویکرد را از آموزش برای آموزش‌ به آموزش برای پژوهش‌ تبدیل کنیم‌. با توجه به این نظام و در شرایط فعلی اگر از 99 درصد‌ دانشجویان دکترا‌ بپرسیم‌ می‌خواهید چه کاره‌ شوید‌ می‌گویند‌ می‌خواهیم‌ تدریس‌ کنیم‌ و عضو هیئت علمی دانشگاه شویم‌. برای رسیدن به نظام پژوهش محور دانشجو باید متقاعد‌ شود صرفاً برای هیئت علمی دانشگاه‌ شدن، آموزش‌ نمی‌بیند بلکه‌ برای کار کردن در صنعت نیز آموزش می‌بیند‌ بنابراین‌ باید‌ با این رویکرد‌ شخص‌ خودش را آماده کند‌.

صنعت دانشگاهی‌ و ایجاد اشتغال‌ به حد اشباع‌ رسیده‌ است

 وی افزود: اگر بتوانیم‌ این فرهنگ را گسترش‌ دهیم‌، موفق خواهیم‌ بود اما این گردانه‌ نقطه عطفی‌ است که تغییر آن به همین راحتی نیست‌ و این کار عزم ملی می‌طلبد‌ و قاعدتاً‌ همه باید‌ در این امر مشارکت‌ کنیم‌ تا این نقطه‌ عطف‌ تاریخی‌ اتفاق‌ بیافتد‌.

 رهبر گفت: به طور طبیعی یک دانشجوی دکترا باید بداند که جایگاهی‌ در عضویت هیئت علمی دانشگاه ندارد چرا که 20 هزار نفر از دانشجویان‌ فارغ‌التحصیل‌ دکترای‌ بیکار‌ و خانه‌ نشین‌ منتظر کار داریم‌. دانشگاه یک صنعت است که می‌تواند ایجاد اشتغال‌ کند اما این صنعت دانشگاهی‌ و ایجاد اشتغال‌ به حد اشباع‌ رسیده‌ است و باید با رویکرد‌ دیگری‌ برنامه‌ریزی شود که همه این مسائل به یک تحول فکری‌ نیاز دارد‌.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار