مبارزه با آفات نباتی در بیش از ۳۸ هزار هکتار از مزارع میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از مبارزه با آفات نباتی در سطح ۳۸ هزار و ۶۴۹ هکتار از مزارع این شهرستان در سال زراعی گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛   علی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب  در نشست خبری که به منظور انعکاس فعالیت های انسکتاریوم تولید حشرات مفید در شهرستان میاندوآب برگزار شد،  با بیان اینکه مبارزه با آفات نباتی در سطح 38 هزار و 649 هکتار از مزارع این شهرستان در سال زراعی گذشته انجام شده است گفت: مبارزه با آفت سن گندم (پوره و مادر) در مزارع گندم آبی و دیم، مبارزه با علف های هرز مزارع گندم در ، مبارزه با آفت سرخرطومی در مزارع یونجه ، ردیابی و پایش آفات قرنطینه ای (مگس میوه مدیترانه ای و نماتد مولد گره ریشه) و مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی ، پیش آگاهی و تعیین زمان دقیق مبارزه با آفات کرم سیب، کرم خوشه خوار انگور و کرم آلو در سطح باغات شهرستان از اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل آفات و بیماریهای گیاهی و حفاظت از نباتات است.

وی افزود:همچنین  اجرای طرح بررسی میزان تأثیر 15 نوع سم کنه کش جدید بر علیه آفت کنه گالی در باغات آلو، مطالعه و بررسی میزان خسارت آفات درجه اول جهت تدوین طرح مربوط به روشهای پیشگیری و مبارزه با آفات بویژه کرم سیب، کرم خوشه خوار و کنه گالی آلو از دیگر اقدامات  صورت گرفته جهاد کشاورزی میاندوآب در راستای کنترل آفات و بیماریهای گیاهی و حفاظت از نباتات است.

تکثیر حشره مفید زنبور براکون در راستای مبارزه بیولوژیک با آفت مزارع در میاندوآب

وی اظهار کرد: برای تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کاهش مصرف سموم و افزایش سطح مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماریهای نباتی با عنوان طرح IPM (مدیریت تلفیقی آفات) در سال 1392 با راه اندازی و تجهیز انسکتاریوم تولید حشرات مفید، میاندوآب به عنوان اولین شهرستان برخوردار پس از مراکز استان ها در سطح کشور، جهت تولید محصول سالم و ارگانیک گام برداشت.

دیانتی با بیان اینکه در سال اول با تولید حشره مفید زنبور براکون در سطح 300 هکتار از مزارع گوجه فرنگی با آفت مینوز و هلیوتیس مبارزه بیولوژیک با آفت مزارع صورت گرفت، افزود: در حال حاضر تنوع تولید حشرات مفید به دو نوع حشره زنبور براکون و تریکوگراما و سطح مبارزه بیولوژیک 600 هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت ارتقاء یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب با اعلام اینکه در سال جاری تعداد 600 هزار عدد زنبور براکون جهت مبارزه با آفت مینوز و هلیوتیس در مزارع گوجه فرنگی تولید و رهاسازی شده است، ادامه داد: این مقدار قابل گسترش در جهت مبارزه با کرم هلیوتیس نخود و کرم ساقه خوار ذرت در سالهای آتی است.

وی بیان کرد: 2400 گرم تخم پارازیت شده زنبور تریکوگراما تولید و در مزارع گوجه فرنگی و ذرت رهاسازی شده که با توجه به تنوع فعالیت این حشره، در باغات سیب، انگور و آلو جهت مبارزه با کرم میوه این باغات، قابل گسترش بوده و امیدواریم در سالهای آتی شاهد افزایش اعتبار جهت تولید اکثر حشرات مفید و توسعه انسکتاریوم میاندوآب باشیم.

دیانتی اظهار کرد: با اجرای این طرح برای 4 نفر از کارشناسان فارغ التحصیل رشته گیاهپزشکی، زمینه اشتغال فراهم شده است. همچنین جهت تولید محصول سالم، در سطح 1509 هکتار، به مبلغ 192500 هزار ریال با دو کلینیک گیاهپزشکی، قرارداد خرید خدمات گیاهپزشکی منعقد شده که با اجرای این طرح برای 9 نفر از کارشناسان گیاهپزشکی، اشتغالزایی شده است.

این مسئول در پایان گفت: در راستای گسترش مبارزات بیولوژیک و ایجاد فرهنگ استفاده از مواد بیولوژیک به جای سموم شیمیایی، تعداد 5000 عدد فرمون مینوز گوجه فرنگی در سطح 250 هکتار از مزارع این محصول با همکاری بخش خصوصی تهیه و جهت مبارزه انبوه با مینوز در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ح

راه اندازی و تجهیز انسکتاریوم تولید حشرات مفید در میاندوآب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.