لزوم شناسایی بازارهای جهانی برای توسعه صادرات سیب درختی آذربایجان غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی بر لزوم شناسایی بازارهای جهانی برای توسعه صادرات سیب درختی استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  نادر صفرزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی در دومین جشنواره سیب درختی ضمن تاکید بر لزوم شناسایی بازارهای جهانی برای توسعه صادرات سیب درختی استان گفت: حمایت از باغداران استان جهت تولید محصولات با کیفیت برای صادرات به کشورهای جهانی از اولویت های کاری استانداری آذربایجان غربی است.
وی ادامه داد: تمام توانمندی مدیریتی استان جهت صادرات محصول سیب درختی استان بکارگرفته شده است که همگرایی تمامی بخش های خصوصی و دولتی مرتبط در این راستا ضروری است.
صفرزاده اضافه کرد: تولید سیب نباید صرفا برای مصرف داخلی و صادرات به کشورهای همسایه باشد بلکه لازم است با افزایش راندمان تولید و تولید محصول استاندارد برای صادرات سیب به بازارهای جهانی برنامه ریزی کنیم.
قادر علیپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلماس نیز با بیان اینکه این جشنواره با هدف تلاش برای بهبود مشکلات بازار سیب استان به خصوص شهرستان سلماس برگزار می شود، گفت : در این شهرستان با دارا بودن بیش از ۹ هزار هکتار باغات میوه که هشت هزار هکتارآن اختصاص به محصول سیب درختی دارد، سالانه بیش از ۲۰۰ هزارتن سیب درختی تولید می شود.
وی افزود: تولید سیب قرمز سلماس دارای رتبه برتر کشوری و کیفیت مطلوب بوده که به جهت پتانسیل تولید این رقم در شهرستان لزوم تجهیز واحدهای سورت و بسته بندی برای صادرات این محصول لازم و ضروری است.
علیپور ادامه داد: در این شهرستان ۴۲ واحد سردخانه با ظرفیت نگهداری بیش از ۱۵۰ هزارتن انواع میوه بخصوص سیب فعال بوده که یک واحد کارخانه تولید کنسانتره و آبمیوه با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز و یک واحد کارخانه تولید چیپس میوه در حال فعالیت هستند که ظرفیت مهمی در ارزش اقتصادی و اشتغال در شهرستان را به عهده دارند.
وی افزود: هم اکنون در شهرستان سلماس بیش از ۱۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی در حال تجهیز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند که با اتمام این طرح ها بیش از ۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در استان ذخیره سازی می شود.
برزگر نماینده  مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: سلماس از نظر تولید سیب در کشور از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و وجود فرهنگ بسیارغنی در میان مردم زمینه بسیار مناسبی را برای سرمایه گذران بخش خصوصی فراهم کرده است.
دراین جشنواره همچنین دریافت مالیات ارزش افزوده در مراحل تولید به خصوص در سردخانه ها، مشکل نبود زیرساخت های سورت و بسته بندی در شهرستان،زمان بر بودن بازدید و ترخیص محموله های سیب سلماس از کمرگات استان،وجود تعرفه های بالا برای صادرات سیب به پاکستان و مشکل بهره های بالای بانکی در تسهیلات بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات سیب درختی سلماس عنوان شد.

انتهای پیام/م

شناسایی بازارهای جهانی برای توسعه صادرات سیب آذربایجان غربی ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.