باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

شهیدمفتح پرچم دار وحدت حوزه و دانشگاه

شهید مفتح قلم و اندیشه اش وحدت در اصول و آرمان حوزه و دانشگاه بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان  ، شهید دکتر مفتح در سال 1307 در خانواده ای روحانی در همدان به دنیا آمد. او از کودکی در محضر پدر ادیب و شاعرش به فراگیری ادبیات و از هفت سالگی به تحصیل دروس ابتدایی پرداخت. پس از گذراندن دوره ابتدایی، برای فراگیری معارف اسلامی به مدرسه آخوند ملاعلی رفت و پس از مدتی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و از محضر بزرگانی چون آیت الله سیدمحمد کوه کمری، آیت الله بروجردی، آیت الله محقق، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله بهره برد و خود استادی بزرگ در حوزه شد و همزمان پا به عرصه دانشگاه گذاشت و همچنان که در حوزه علمیه به درجه اجتهاد رسیده بود، در دانشگاه نیز موفق به دریافت درجه دکترا گردید.

مقاله ی وحدت مسجد و دانشگاه

مقاله ایشان تحت عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» که در سال های حدود 1340 در نشریه مکتب اسلام قم چاپ شد به خوبی نشانگر نوع تفکر و تلاش عملی شهید مفتح در زمینه ایجاد این وحدت از آن سال هاست. غنای علمی، تبحر و تسلط به علوم جدید و قدیم، بیان شیوا و قلم قدرتمندش، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را بر آن داشت تا رسما برای تدریس از وی دعوت کند. مفتح به شوق همکاری با استاد شهید آیت الله مطهری تدریس در دانشکده الهیات را پذیرفت و از سال 1349 در تهران اقامت گزید.

وحدت در اصول، آرمان حوزه و دانشگاه

مفتح در رمضان سال 1356 اقدام به تشکیل جلسات سخنرانی در مسجد قبا کرد و از کسانی که رژیم آنها را از انجام سخنرانی منع کرده بود، دعوت کرد و با این عمل قدم موثری را در جهت رسوا کردن رژیم برداشت. پس از ماه رمضان 57 آیت الله دکتر مفتح اعلام کرد که نماز عید فطر را در زمین های قیطریه خواهد خواند. ساعت 8 صبح پنجشنبه 16 شهریور، مفتح به زمین های قیطریه آمد و مشاهده کرد که سرتاسر زمین توسط نیروهای مسلح ارتش شاهنشاهی اشغال شده است. در اوایل راه، ارتش شروع به شلیک تیر هوایی و گاز اشک آور به سوی جمعیت کرد اما مردم با روشن کردن آتش و سوزاندن مقوا در اطراف شهید مفتح مانع از آسیب رسانی گاز به ایشان شدند.

 شهید مفتح در کلام مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری درباره شهید مفتح می فرماید: مرحوم شهید مفتح، علاوه بر اینکه یک روحانی برجسته و فداکار و روشن فکر و آشنا به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن زمان این خصوصیت وجود داشت و آن قدرت ارتباط گیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند، بود. تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه، روز شهادت ایشان قرار داده شده است؛ چون انصافاً حلقه وصلی بود متناسب با چنین خصوصیتی. خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد و آن شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای تعالی بندگان صالح خود را از این اجر محروم نکرد.

شهید آیت الله دکتر محمد مفتح، از شمار کاروان معرفتی بود که عمر شریفش را در راه احیای معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت به کار گرفت و در سنگرهای گوناگون، به ستیز با تباهی و ستم پرداخت. او برای آنکه دانشگاه را از تهاجم فرهنگی استکبار و طاغوت نجات دهد، این خانه دانش را به روی حوزه گشود و چشمه ایمان را در زمین اندیشه جاری ساخت.

وحدت در اصول، آرمان حوزه و دانشگاه

شهید مفتح در زندگی، اسوه پویایی، ایثار و اندیشه ورزی بود و شهادتش، سند مظلومیت انقلاب اسلامی ایران به شمار می آمد. حدود ساعت نه صبح روز سه شنبه 27 آذر سال 1358، آیت الله دکتر محمد مفتح به دست منافقان به شهادت رسید و جاودانه شد.

طی قرن های گذشته استعمارگران برای بیگانه کردن نسل های رو به رشد کشورهای اسلامی از اسلام و خاموش کردن مساله ایمان و وجدان دینی در بین آحاد مردم اقدامات متعددی انجام دادند. آنها در طراحی نقشه های فتوحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود به مانع عمده ای برخورد کردند و آن اعتقادات اسلامی ملت ها بود. زیرا اسلام مصداق کامل دینی بود که حقیقتاً با حمله و یورش همه جانبه و تجاوز کارانه دولت های استعماری به مناطق مختلف دنیا به ویژه مناطق اسلامی مبارزه می کرد.

اولین پرورش یافته های غرب غالباً کسانی بودند که بخاطر ضعف نفس و فقدان تبلیغات موثر دینی نسبت به دین اسلام بیگانگی و عناد می کردند. لذا دانشگاه ها که مرکز پرورش انسان های دانشمند بر اساس پیشرفت های علمی روز بود بنیان آن بر بی اعتقادی و معارضه با دین گذاشته شد و در دانشگاه ها نه تنها دین را ضعیف کردند بلکه به معارضه با آن پرداختند.

وحدت در اصول ، آرمان حوزه و دانشگاه

امام (ره) با آگاهی کامل نسبت به واقعیت های تاریخی، راه حل مشکلات، بقاء استقلال و شعار نه شرقی نه غربی در کشور را درآمیخته شدن روشنفکران و تحصیلکردگان جدید، با دین و ایمان مذهبی و نیز آشنا شدن روحانیون با پیشرفت های علمی جهان و تجربه روش های جدید می دانستند.

شهید مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده بود. وی در راه تحقق بخشیدن به آرمان های بنیان گذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد.

سخنرانی های وی در مسجد دانشگاه در ترغیب نسل روشنفکر و تحصیل کرده به اسلام اثر بسزایی داشت. به مناسبت مجاهدت ایشان در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، 27 آذر روز شهادت آیت الله مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

 

وحدت در اصول ، آرمان حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام سید علی مهدی نژاد مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه هر دو مقدس هستند به خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،گفت: هم اکنون ارتباط علمی گسترده ای میان این دو نهاد حوزه و دانشگاه در جریان است و تبادل مباحث علمی به صورت وسیعی بین حوزه و دانشگاه انجام می گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون بین حوزه و دانشگاه یک وحدت واقعی برقرار است و از نظر علمی و معنوی و نشست ها و جلسات بین این دو نهاد تعامل برقرار است و آنچه که مشخص است  علیه یکدیگر موضع گیری نمی کنند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان افزود: بسیاری از استادان حوزه در دانشگاه هم تدریس می کنند.

حجت الاسلام سید علی مهدی نژاد سمنان را استان حوزوی و دانشگاهی دانست و گفت: در این استان نسبت به سایر استان ها آمار طلبه و دانشجو زیاد است.

وحدت در اصول ، آرمان حوزه و دانشگاه

وی تاکید کرد: هدف ادغام حوزه و دانشگاه نیست چون حوزه برای خودش سلسله دروسی با روش تدریس خاص دارد.
مهدی نژاد افزود: در استان سمنان ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد و مردم باید آثار این همدلی و وحدت را در زندگی مادی و معنوی خود حس کنند.

مهدی نژاد اضافه کرد: یک کبوتر اگر بخواهد پرواز کند نیازمند دو بال است و حوزه و دانشگاه دو بال یک کبوتر هستند. هدف کبوتر پرواز است، کشور ما هم امروز اگر با این دو بال پرواز کرد به اهدافی که نظام در نظر گرفته است، می رسد. قطعا اگر این بال با هم هماهنگ نباشد، ملت رشید ما به آنچه مدنظر دارد نخواهد رسید. انقلاب اسلامی برای حرکت نیازمند این دو بال است. انقلاب ما هم ریشه در دانشگاه داشت و هم ریشه در حوزه و هر دوی این نهادها در پیشبرد سیر انقلاب دخیل بوده اند. در اولین راهپیمایی که در قم صورت گرفت هم طلبه و هم دانشجو شهید شدند. امروز دشمنان ما برای تفرقه افکنی بین دانشجو و طلبه و جدایی حوزه و دانشگاه تلاش فراگیری انجام می دهند. سعی دشمن بر آن است که این دو نهاد را در تقابل با هم قرار دهند، در صورتی که حوزه و دانشگاه هدفی واحد دارند.

محمود خورسندی استاد دانشگاه نیز  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنانگفت: وظیفه اساتید دانشگاه این است که با علوم دینی آشنا باشند.

وی اظهار داشت: پیوند بین اساتید حوزه و دانشگاه موجب پیشرفت علمی و اخلاقی مردم جامعه می شود.

شیوایی بیان در عمل به وحدت حوزه و دانشگاه

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وحدت در اهداف یعنی وحدت حوزه و دانشگاه افزود: علت پیشرفت نکردن ما در زمان گذشته این بود که دین و علم را از هم جدا کرده بودند.

نتیجه می گیریم هر ایده خوبی موانعی بر سر راه تحقق خود دارد. هم عوامل داخلی و هم عوامل خارجی می تواند مانع وحدت حوزه و دانشگاه شود. عوامل خارجی سعی می کنند با طرح مباحث و سوالاتی در دانشگاه ها، حوزه ها را متحجر و عقب مانده و دانشگاه را مترقی جلوه دهند. این قطعا فکری است که از خارج در حال تزریق به جامعه دانشگاهی است. البته مسائل داخلی نیز وجود دارد که سعی می کند وحدت حوزه و دانشگاه را تحت الشعاع قرار دهد. به عنوان مثال با مطرح کردن شایعات و تهمت ها و ایجاد سؤالات و شبهاتی در جامعه مربوط به پایان رسیدن زمان دین گرایی به بی اعتمادی ها دامن می زنند. گاهی به دلیل نبود شناخت درست از حوزه، باورهای غلطی در میان مردم شکل می گیرد و برخی مباحث حوزه را در احکام خلاصه می کنند، در حالی که هم اکنون حوزه به مباحث بسیار مهمی در حوزه های مختلف فکری می پردازد.

حوزه همپای دانشگاه در زمینه اقتصاد اسلامی و سیاست در حال تولید علم است و اگر این موارد برای اذهان عمومی و حتی برای برخی خواص و دانشجویان در تبیین بسیاری از نگاه های غلط اصلاح شود، موانع بسیاری برداشته می شود.

وحدت در اصول ، آرمان حوزه و دانشگاه

گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.