ریاضیدان کاشانی با مشاهیر جهانی در یونسکو جمع می شود

مدیر بخش فرهنگی یونسکو در ایران گفت:غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان و منجم پرآوازه کشور در فهرست مشاهیر سازمان جهانی یونسکو در سال آینده ثبت می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکترعبدالمهدی مستکین، در چهارمین دوره یاوران کتاب در کاشان گفت:کاشان دریای زرخیزی است  که عطر و بوی بالندگی و شکوفایی این شهر از سهراب، محتشم و غیاث الدین جمشید برای نسل ما به یادگار مانده است.

وی، بخشی ازهویت ایران زمین را مدیون بزرگان کاشان دانست و گفت: پرسش این است ما فرزندان آنان برای نام نیکوی آنان چه کرده ایم.

مدیر بخش فرهنگی یونسکو  در ایران، در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین دوره پایتخت کتاب ایران گفت: تاکنون هزار روستا و ۹۷ شهر برای گرفتن این عنوان فرهنگی نامزد شده اند.

 

مستکین، تصریح کرد: ایده پایتخت کتاب ابتدا در سال ۲۰۰۱ در یونسکو برنامه ریزی شده و امسال برای چهارمین دوره معرفی شهر پایتخت کتاب ایران با معیارهای یونسکو در ایران برگزار می شود.

 

وی،اظهارداشت:کاشان از شهرهایی است که در این سال ها طعنه به مبحث کتاب می زند تا عنوان پایتخت کتاب ایران برای این شهرتاریخی و با عظمت اتفاق بیفتد.

 

به گفته وی، آشنایی کودکان و فرزندان  با موهبت رحمانی کتاب عامل رشد و ر ویش و صلابت و جاودانگی سراسر خاک ایران می شود.

 

مستکین، دادوستد کتاب رادرخانه و خانواده تاکیدکرد و گفت:خانه ای که در آن فروغ کتاب نباشد مطالعه و کتابخوان نخواهدداشت.

وی، وجود نویسنده‌ای به نام کافکا در شهر پراگ و قدرت این شهر به خاطر کتاب را خاطرنشان‌کرد و گفت: ۲۰ میلیون نفر گردشگر به خاطر وی و کتاب هایش به این شهر سفر می کنند و اندازه ۱۰۰۰ چاه نفت از آن درآمدزایی می کنند.

 

مدیر بخش فرهنگی یونسکو در ایران، با تاکید بر تلاش برای پرآوازه کردن ایران یادآورشد:هرجا جایگاه کتاب درخشش زیادی داشته باشد صلح، گفتگو، برکت و توسعه پایدار برای آن مکان اتفاق می افتد.

شایان ذکراست:چهارمین مراسم تجلیل از یاوران و خادمان کتاب با حضور جمعی از مسئولین  کاشان، اساتید، نویسندگان و شاعران، دوستداران کتاب و کتاب خوانی در یکی از فروشگاه های کتاب کاشان برگزارشد. 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.