اختصاص 548 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت پاییزه گندم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: درپاییز امسال 548 هزارهکتاراز اراضی استان کردستان به کشت گندم اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد صالح احمدی در رابطه با کشت پاییزه در استان کردستان گفت: پاییز امسال 580 هزار هکتار از اراضی استان کردستان  به کشت محصولات پاییزه اختصاص داده شده که از این میزان که 515 هزار هکتار آن را گندم دیم و 33 هزار هکتار نیز گندم آبی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: کلزا، گندم آبی، گندم دیم، جو دیم، نخود پاییزه، نخود انتظاری، ماشک و گلرنگ ازجمله  محصولات کشت شده فصل پاییز در این استان  است.

وی گفت: پاییز امسال دو هزار و 61 هکتار از اراضی کردستان به کشت کلزا اختصاص داده شده و این سطح زیر کشت در شهرستان‌های قروه، کامیاران، دهگلان، مریوان، سقز و بیجار صورت گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کشت کلزا در استان از اوایل شهریور آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه پیدا می‌کند، افزود: برای این سطح زیر کشت حدود 11 هزار بذر کلزای هیبرید وارداتی از خارج وارد و در اختیار کشاورزان کردستانی قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه تعداد کشاورزانی که کلزا را کشت کردند حدود 622 نفر در استان بودند و سطح کشت و تعداد کشاورزان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است اما قطعا با مدیریت خوب مزارع توسط کشاورزان انتظار افزایش عملکرد بالا را داریم، افزود: با توجه به رعایت تاریخ کشت مناسب و مدیریت خوب کشاورزان مزارع استان در وضعیت خوبی به سر می‌برد و پیش بینی می‌شود پنج هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شود.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در پاییز امسال 548 هزار هکتار از اراضی استان کردستان به کشت گندم اختصاص داده شده که 515 هزار آن گندم دیم و 33 هزار هکتار نیز گندم آبی تشکیل می‌دهد.

وی بیان اینکه امسال 90 هزار نفر بهره‌بردار گندم‌کار در استان وجود دارد که 13 هزار نفر گندم‌کار آبی و 77 هزار نفر آن را گندم‌کار دیم هستند، افزود: برای این کشت 12 هزار تن بذر اصلاح شده در پایه‌های پرورشی سه، مادری و گواهی شده، آبی و دیم در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

احمدی با بیان اینکه 16 هزار تن انواع کودهای شیمیایی ازته، فسفره و پتاسه بین کشاورزان استان کردستان توزیع شده است، افزود: ارقام غالب کشت شده گندم در استان کردستان در دیم سردآری، آذر دم، هما، باران و در آبی پیشگام، میهمن و حیدری استفاده شده است.

وی به مهم‌ترین تاریخ کشت از اوایل مهرماه تا 15 آبان‌ماه اشاره کردوگفت: اغلب کشت‌های استان در دیم به صورت مکانیزه انجام شده و مهمترین عامل افزایش عملکرد تاریخ کشت مناسب بوده که کشاورزان استان جهت افزایش عملکرد از اول مهر تا اواخر مهرماه اقدام به کشت کردند.

وی با بیان اینکه نخستین بارندگی موثر امسال در 13 آبان‌ماه شروع شده گفت: تاکنون به طور متوسط 82 و نیم میلیمتر بارندگی در استان کردستان اتفاق افتاده، که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سبز شدن مزارع گندم استان، تصریح کرد: باتوجه به بارندگی‌های خوب پاییزه هم اکنون قریب به 422 هزار هکتار از مزارع گندم استان سبز و 126 هزار هکتار نیز در مرحله جوانه زیر خاک است.

انتهای پیام/م

کشت کلزا   در دو هزار و 61 هکتار از اراضی کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.