تیتر امشب؛

پیگیری اقدامات و مشکلات در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

فرماندار دالاهو گفت: شهرستان دالاهو بعد از سرپل ذهاب بیشترین خسارت را در زلزله دیده است و با توجه به آب و هوای سرد این شهرستان در رسیدگی و اسکان موقت نسبت به سایر مناطق زلزله زده در اولویت است.

پیگیری اقدامات و مشکلات در مناطق زلزله‌زده کرمانشاهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیگیری برنامه ای است که قرار است هر چهارشنبه به پیگیری حوادث به خصوص زلزله در کرمانشاه بپردازد.


مرادعلی تاتار فرماندار دالاهو در ارتباط تلفنی درباره وضعیت شهرستان دالاهو بعد از زلزله گفت: شهرستان دالاهو یکی از شهرستان‌های سردسیر کرمانشاه است. نسبت به وضعیت موجود در اسکان موقت در اولویت قرار دارد. استاندار نیز شهرستان دالاهو را اولویت اول قرار داد. او افزود: اسکان اضطراری را به پایان رسانده ایم و در حال حاضر در حال اسکان موقت و نصب کانکس ها هستیم. برای تمام کانکس ها برق کشیده ایم و تمامی کانکس ها از وسایل گرمایی برخوردار هستند. روستاهایی که بیشترین خسارت مالی را از زلزله دیده اند اولویت اول ما بودند و استاندار در بازدید از این روستاها دستورات لازم را داده اند. نفت به صورت رایگان توزیع شده است و مشکلی درباره سوخت و وسایل گرمایشی نداریم.

فرماندار دالاهو در ادامه گفت: برای تمام کانکس ها برق کشی شده است و به تمام کانکس ها هیتر برقی داده ایم. چراغ والور و چراغ گرمایی و نفت به اندازه کافی به مردم داده شده است و در صورت نیاز نیز توزیع را خواهیم داشت. فرماندار دالاهو درباره نصب کانکس ها گفت: شهرستان دالاهو یکی از شهرستان هایی بود که بعد از سرپل ذهاب بیشترین خسارت را دیده است. تعدادی هنوز در بیمارستان ها هستند و به 140 روستای این شهرستان خسارت وارد شد. در حال حاضر وضعیت در شهرستان دالاهو به گونه ای است که به علت سرما در اولویت قرار گرفته است.


فرماندار در ادامه گفت: استاندار کرمانشاه در اولین نشست در دالاهو دستور نصب سریع کانکس ها را دادند و تا الان 700 فوندانسیون اماده داریم و کانکس ها از طریق قرارگاه خاتم و خیرین در حال نصب است. بنیاد مسکن براورد کرده است منازلی که صددرصد تخریب شده اند باید تخریب و بازسازی شود و 1700 واحدی هم که دچار خسارت شده است باید مرمت و بازسازی شود.

پیگیری اقدامات و مشکلات در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
در ادامه اکبر سنجابی فرماندار سرپل‌ذهاب در ارتباط ماهواره ای با برنامه گفت: عمق فاجعه و 90 درصد خسارات در شهرستان سرپل ذهاب بوده است. در این حادثه هم ملت ایران در امداد رسانی رکورد زدند هم دولت به سرعت پیگیری و رسیدگی کرد.
در سرپل ذهاب به دلیل گستردگی عمق فاجعه مشکلات نیز بیشتر است. دو روز قبل جلسه ای داشتیم و استاندار درباره سرعت امداد رسانی تاکید داشتند.


فرماندار با بیان اینکه مردم زیر چادر و کانکس ها هستند و به دلیل بار بالای استفاده از برق، مشکلات قطع برق داشته ایم گفت: با دستور استاندار انشاالله تا هفته آینده مشکلات مرتفع خواهد شد. در مورد سرویس های بهداشتی هنوز کمبود داریم و قول می دهیم تا هفته آینده این مشکلات رسیدگی شود.


ما به عنوان دولت و ملت باید در مورد رفاه زلزله زدگان تلاش بیشتری داشته باشیم. با توجه به آب و هوای سرپل ذهاب از الان نگران تابستان این شهرستان هستیم.


12 هزار واحد مسکونی صد در صد تخریب شده اند با توجه به تعداد بالای آسیب ها در این شهرستان خواهان رسیدگی سریعتر مسئولان هستیم.
فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: به خاطر پس لرزه ها آب آشامیدنی مدام گل آلود می شود و مجبوریم آب را با تانکر توزیع کنیم. مردم انتظار دارند مبلغ وام ها بیشتر شود و در بازپرداخت ها نیز دولت توجه ویژه تری داشته باشد.

پیگیری اقدامات و مشکلات در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
نیک‌کردار معاون استاندار کرمانشاه نیز در ارتباط ماهواره ای گفت: در مورد وام های قبلی دولت مصوبه ای داد که وام های قبلی فعلا معوق برای دو سال معوق می ماند و قسطی دریافت نمی شود. درباره وام و تسهیلات جدید با نرخ سود 4 درصد برای بازسازی برای روستاها 25 میلیون بود که با مصوبه دولت 30 میلیون و وام های شهرها از 35 میلیون به 40میلیون افزایش یافته است.


او افزود: بانک مرکزی نیز قرار است 10 میلیون تسهیلات قرض الحسنه بدهد و 8 میلیون هم قرار است به صورت بلاعوض داده شود. کار تخریب و آواربرداری نیز به صورت رایگان انجام می شود. فعلا بازپرداخت این تسهیلات در دستور کار نیست و به نظر می آید بعد از شش ماه شروع شود و زمان بازپرداخت نیز 4 سال و نیم طول می کشد.

استاندار درباره کندی ساخت و سازها نیز گفت: این زلزله بیش از 10 هزار کیلومتر را در بر گرفته است. با توجه به شروع فصل سرما کار نصب کانکس برای حدود 37 هزار واحد احداثی نوع یک و دو و نصب 18 هزار و 800 کانکس کار راحتی نیست که به سرعت انجام شود. تا امروز بیش از دو هزار کانکس نصب شده است و بقیه در حال تحویل است. هزار و پانصد هم کانکس های احداثی مردم تحویل شده است که تا امروز به 3200 واحد رسیده است که تحویل شده است.


سرعت نصب کانکس به روزی 300 واحد رسیده است و امیدواریم تا 4 هفته آینده کار نصب کانکس ها در کلیه روستاها به پایان برسد.
استاندار گفت: شهرستان سرپل ذهاب شهر گرمسیری است و نسبت به دیگر نقاط سردسیر سرما زیاد اذیت نمی کند. اولویت نصب کانکس به روستاهای دورافتاده سردسیر داده شده است. ارتش درحال ساخت کانکس و تحویل به مردم است. در شهرها نیز امیدواریم تا یک ماه و نیم آینده کار نصب کانکس ها و اسکان موقت به پایان برسد.

 

منبع: سایت شبکه خبر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام.
بسیاری از مردم لوازم برقی و الکترونیکی از قبیل رادیو - تلویزیون - گوشی - لوازم آشپرخانه سالم و .....دارند که به دلایلی آخرسال و برای سال نو آنها را تعویض کرده و یا با قیمت کم و یا رایگان از حانه خود خارج می کنند
شایسته است تعدادی از آنها را به مناطق محروم زلزله زده ارسال نمایند.
رسانه ها همراهی کنند لطفا" .