آماده سازی زیرساخت‌های چابهار متناسب با تاکیدات رهبری پیش نمی‌رود

رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آماده سازی و تکمیل به موقع زیرساخت‌های دو شهرستان ساحلی و بندری چابهار و کنارک متناسب با تاکیدات و نگاه بلند رهبری پیش نمی‌رود.

آماده سازی زیرساخت‌های چابهار متناسب با تاکیدات رهبری پیش نمی‌رودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، امیر خجسته رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شورا‌ها  اظهار داشت: اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در سفر دو روزه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های چابهار دیدن و مسائل و مشکلات زیرساختی این مناطق بررسی و مرتفع شدن آن‌ها را در مرکز کشور پیگیری می‌کنند.

خجسته  تصریح کرد: در این سفر از منطقه آزاد تجاری- صنعتی، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و ظرفیت‌های تجاری و گردشگری و ترانزیتی دیدن کرده که در همان نگاه متوجه شدیم چابهار وکنارک مشکلات و فاصله زیادی با توسعه دارند.

وی بیان کرد: فرودگاه فعلی کنارک متناسب با جایگاه چابهار و سواحل مکران نیست و باید هر چه سریعتر فرودگاه بین المللی احداث شود.

نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چابهار و کنارک با فاصله حدود ۴۵ کیلومتری از یکدیگر نیازمند ساخت بزرگراه هستند و حداقل دوبانده کردن جاده در اسرع وقت برای کاهش بار ترافیکی از نیاز‌های ضروری است.

وی ادامه داد: راه‌های منتهی به بندر چابهار برای انتقال کالا و مسافر مناسب با ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی نیست و نیاز است با مطالعه کارشناسی نسبت به دوبانده کردن راه چابهار- نیکشهر به زاهدان و میلک اقدام فوری انجام شود.

وی با بیان اینکه سکونت ۶۳ درصد از جمعیت شهرستان چابهار در مناطق حاشیه شهر زیبنده نام و جایگاه چابهار و سواحل مکران نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان برای برقرسانی و حل مشکلات آب، فضای آموزشی و بهداشتی بیش از ۵۰ هزار نفر ساکن در مناطق حاشیه شهر همت کنند.

وی بر ساماندهی مبلمان شهر چابهار و ایجاد پارک و فضای سبز واماکن اقامتی، تفریحی و پذیرایی برای گردشگران تاکید کرد و گفت: چابهار با توجه به موقعیت و آب وهوای مساعد در تمام فصول سال ظرفیت پذیرای هزاران مسافر و گردشگر را دارد.

نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منطقه آزاد چابهار بعد از گذشت ۲۴ سال نتوانسته امکانات اولیه زندگی نظیر شبکه آبرسانی، مدرسه و مراکز بهداشتی درمانی مناسب برای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد ایجاد کند.

خجسته گفت: جای تاسف است بیش از هشت هزار نفر ساکن در روستای تیس چابهار از معابر خاکی برای تردد استفاده کنند و مسئولان ذیربط نتوانند برای ساماندهی و توسعه این روستا به ویژه آسفالت معابر و شبکه آبرسانی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: براساس آمار‌هایی که در این سفر ارایه شده واقعا متعجب شدیم که ۴۳۸ روستای چابهار با کمبود شدید آب، مدرسه و خانه‌های بهداشت مواجه هستند و سرانه فضای آموزشی در چابهار حتی به نصف میانگین کشوری نمی‌رسد.

وی احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، ساخت حداقل هزار کلاس درس جدید و استاندارد، برقرسانی به مناطق حاشیه شهر، آماده سازی زیرساخت‌های اینترنت بازارچه مرز ریمدان، احداث فضا‌های ورزشی وبهداشتی، صدور مجوز برای چهار هزار قایق پشت نوبت و تسریع در تکمیل راه آهن چابهار- سرخس را خواستار شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: چابهار باید براساس نگاه بلند مقام معظم رهبری رشد پیدا کند و نباید با مشکلات یادشده مواجه و محروم‌تر از سایر نقاط استان سیستان وبلوچستان باشد.

خجسته  با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بزرگی در فولاد، پتروشیمی و کارگاه‌های بزرگ و کوچک چابهار انجام شده است، بیان داشت: موانع و مشکلات پیش روی این طرح‌ها باید برداشته شود تا هر چه سریعتر آماده افتتاح و برای افراد بومی ایجاد اشتغال کنند.

وی ادامه داد: ۵۲ منطقه آزاد در محدوده کشور‌های همجوار ایران و آب‌های اقیانوسی وجود دارد که هر کدام هشت تا ۳۴ درصد رشد اقتصادی ایجاد کرده اند، ولی در ایران اینگونه نیست و مناطق آزاد در تامین زیرساخت‌های خودشان درجا می‌زنند.

رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین و مقررات در مناطق آزاد دست و پا گیر است و ۱۴ دستگاه اجرایی عضو شورای مناطق آزاد تاکنون برای برداشتن موانع و مشکلات سواحل مکران ورود پیدا نکرده اند.

خجسته گفت: طبق ماده ۶۵ قوانین مناطق آزاد مدیرعامل منطقه آزاد اختیارات زیادی در حوزه هر منطقه و شهرستان دارد که تاکنون مسئولان به آن عمل نمی‌کنند.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان محلی اظهار داشت: مسئولان محلی می‌توانند با پیگیر‌های مستمر نسبت به حل مشکلات هر منطقه اقدام کنند و درد و رنج مردم را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار