کتاب «مردم چرا به سینما می روند» رونمایی شد

نویسنده «کتاب مردم چرا به سینما می روند» گفت: برای من جالب بود که با ارتقای سطح تکنولوژی و تماشای آسان فیلم در منزل، باز هم مردم در سینما فیلم می بینند.

مراسم رونمایی از کتاب مردم چرا به سینما می روند به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «مردم چرا به سینما می روند» اثر  «داود ضامنی» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این آیین رونمایی پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران، عزیز الله تاجیک اسماعیلی، داور جشنواره رشد و قائم مقام انجمن روانشناسی اظهار داشت: من به عنوان یک کاربر سینما با یک نگاه تجربی و علمی که از حوزه روانشناسی به سینما داشتم، مطالبی را به داود ضامنی گفتم که وی از آن موارد در کتاب استفاده کرده است.

وی ادامه داد: علم و هنر از دو نقطه حرکت می کنند و به یک نقطه مشترک می رسند؛ هنر روی موارد خاص و ابتکارات و خلاقیات و نوآوری آدمیان تکیه می کند و به همین دلیل سینما به مخاطب برای پرواز اندیشه ها در خصوص یافته هایش امکان می دهد.

تاجیک اسماعیلی گفت: محصول سینما همیشه نو و متفاوت است؛ چرا که اگر از این ویژگی برخوردار نباشد مخاطبان زیادی را جذب نمی کند و همین تفاوت است که سینما را جذاب می کند. در واقع این تفاوت زیر مجموعه نوآوری است که از کنجکاوی انسان شکل می گیرد.

وی عنوان کرد: اگر محصول هنری مثل فیلم تولید شود، آزادی عملی برای ادراک مخاطب ایجاد می شود که بر ذهن مخاطب تاثیر گذار خواهد بود. این دو خصوصیت  آزادی عمل و کنجکاوی هستند.

وی یادآور شد: نظام فکری ما حول محور منطق می گردد، اما نظام احساسی ما حول محور عشق می گردد. در قدیم فکر می کردند که این دو متضاد هم دیگرند اما امروزه ما به سمت تحلیل این دو بعد ذهنی انسان ها می رویم و هنگام ساخت فیلم این دو وجه ذهنی به هم می رسند و به همین دلیل است که صنعت سینما همیشه هیجان انگیز است.

وی در پایان گفت: فیلم و سینما را باید با رویکردی در گفتمان های اجتماعی و  هنری ببینیم.

در ادامه این مراسم، امیر حسین علم الهدی دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» اظهار داشت: در سال 2017 هفت میلیارد و پانصد میلیون بلیت سینما فروخته شده و بیشترین تعداد فروش بلیت ها در هند، آمریکا و چین بوده است.

وی گفت: صد هرار سالن سینما در جهان وجود دارد و بیشترین تعداد آن در چین و آمریکا هستند؛ اما ما هم به لحاظ تولید سینمایی وضعیت خوبی داریم و سالی حدود صد فیلم سینمایی می سازیم؛ گرچه در حدود هشتاد شهر داریم که صاحب سالن سینما هستند و سی میلیون نفر شهر نشین ما دسترسی به سینما ندارند و به جز شهر تهران، هفتاد درصد از شهرهای دیگر دسترسی به سالن های مدرن ندارند.

علم الهدی افزود: ما باید در حوزه سینما رو به گسترش باشیم و این امکانپذیر نیست که همه مشکلات سینما را داخل سینما حل کنیم. در کشوری که سرانه مطالعه آن دو دقیقه است، نمی توان به دنبال فیلم خوب بود و اگر می خواهیم به توسعه سینما فکر کنیم چاره ای نداریم که به اکران فیلم خارجی فکر کنیم. همه به دنبال ساخت سالن هستند و بخش خصوصی با تکیه بر فیلم ایرانی نمی تواند دوام بیاورد.

پس از سخنان علم الهدی، محمد علی نجفی کارگردان و تهیه کننده سینما  به روی صحنه آمد و گفت: ذهنی ترین هنر موسیقی هست و بعد از آن در هنر هفتم به سینما می رسیم. شش هنر دیگر در تاریخ بشر ریشه دارند؛ اما تنها هنری که مولود مدرنیته است سینما است و نمی توانیم به طور شخصی آن را به وجود بیاوریم. ما باید بدانیم که مدرنیته چیست و اگر کمی دقت کنیم می بینیم سینما انسان را در شرایطی قرار می دهد که در جلوت به خلوت می رود؛ به این شکل که در جمع به تماشای فیلم می روید و با خاموش شدن چراغ محکوم می شوید که آن چیزی که روی پرده است را ببینید و این گونه است که شما در جمع با خود خلوت می کنید.

وی ادامه داد: فیلم دیدن و سینما رفتن دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و در این اتمسفر شما دارای ذهنیت می شوید و به ساختار جدیدی از خلوت خود می رسید. این فضا بجز سینما تنها در فلسفه یافت می شود و نفس سینما با مخاطب کاری می کند که در فلسفه یافت می شود و انسان را دارای سوالات روانی از خود می کند. مسئولان باید بدانند که اگر قرار است ما به سینما فکر کنیم پیش از آن باید به مدیریت آن فکر کنیم.

در ادامه این مراسم، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: سینمای ما در بخش فرهنگی به جلسات نقد و گفت و گوی بیشتری نیاز دارد. از ابتدای سال جاری ما جلساتی را شکل دادیم و جلسات سودمندی با کارگردانان فیلم اولی و فیلم دومی برگزار کردیم که در آنها مباحثی که حول مسائل مهم سینما ایران می گذشت، مطرح شد. امیدواریم که تداوم این نشست ها و گفت و گوها به ترقی سینما ایران کمک کند. سینمایی که با مخاطب حرف زیادی دارد در درون خودش نیازمند حرف بیشتری است.

 داوود ضامنی نویسنده کتاب «مردم چرا به سینما می روند» نیز در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم از این که این آیین رونمایی بهانه ای شد تا چند گفت و گوی مهم در سینما شکل بگیرد. من نمی توانم خود را مولف این کتاب بدانم؛ چرا که مولف این کتاب کسانی هستند که گفت و گوها با آن ها در کتاب شکل گرفت.

ضامنی افزود: نتیجه بررسی های من نشان می داد که تحقیقات کشوری به بررسی دلایل سینما نرفتن مردم معطوف می شد و همیشه سخن ها در این خصوص بود، اما برای من این سوال شکل می گرفت که با ارتقای سطح تکنولوژی و اینکه تماشا فیلم در منزل خیلی سهل تر از دیدن فیلم در سینما است، چگونه بازهم افرادی هستند که در سینما فیلم می بینند و این گونه بود که این موضوع برایم جالب شد. ابتدا به نظرم رسید که در گام اول با برخی از متخصصان این حوزه به گفت و گو بنشینم تا دیدگاه کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرد. من در حدود یک سال توانستم 23 گفت و گو را شکل بدهم و به این موضوع از منظرهای مختلف پرداخته شد.

وی تاکید کرد: پرسشنامه ای هم استخراج شد که حدود 1044 نفر از کسانی که به سینما می روند به آن پاسخ دادند. در ادامه فکر ساخت مدلی شکل گرفت که در آن همه مولفه هایی که به چرایی سینما رفتن مردم می پردازد شکل بگیرد. کتابی که امشب رونمایی می شود در واقع 8 گفت و گو از آن 23 گفت و گو را در خود جای داده است.

وی یادآور شد: این کتاب سه بار ویرایش شد و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. کتاب دوم من به دیدگاه شهروندان معطوف می شود که سعی کردم با رویکرد پدیدار شناسی آن چه که در سینما برای آن ها رخ می دهد را کشف کنم. در پایان از همه کسانی که در شکل گیری این کتاب به من کمک می کردند تشکر و این کتاب را به مادرم تقدیم می کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار