در گزارش باشگاه خبرنگاران بخوانید؛

از تصمیم ترامپ تا تشکیل انتفاضه چهارم

راهبرد اشتباه آمریکا و تصمیم احمقانه ترامپ در انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی به روسیاهی سازشکاران، مقاومت فلسطینیان و تشکیل انتفاضه چهارم می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در 6 دسامبر 2017 دستور انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس اشغالی را صادر کرد که تلویحا در یک حرکت دیپلماتیک به معنی به رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی و قبول کردن قدس اشغالی به عنوان پایتخت آن است.

از تصمیم ترامپ تا تشکیل انتفاضه چهارم

 کنگره آمریکا در سال 1988 به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تصویب کرد اما اقدامی عملی در این خصوص انجام نداد.

در 23 اکتبر 1995 مجلس سنای آمریکا دولت را ملزم به انتقال سفارتخانه خود از تلاویو به قدس کرد ولی تبصره‌ای برای آن گذاشت که طبق آن رئیس جمهور می‌تواند با توجه به شرایط خاورمیانه اجرای این مصوبه را تا 6 ماه به تأخیر بیاندازد لذا تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا از اجرای آن سر باز زدند.

با شروع انتفاضه اول فلسطینیان در سال 1987 آمریکا به تکاپو افتاد و با استفاده از دیپلماسی آب روی آتش قیام فلسطینیان ریخت. متعاقب پیمان اسلو در واشنگتن علی‌الظاهر زمینه تشکیل دولت خودگردان فلسطین فراهم شد اما عملا نتیجه‌ای جز اعتراف سازمان آزادی بخش فلسطین به وجود رژیم اسرائیل و مطرح کردن گزینه مذاکرات در مقابل گزینه مقاومت نداشت و عملا انتفاضه اول (انتفاضه سنگ) پایان یافت.

 انتفاضه دوم (انتفاضه مسجدالاقصی) با شکست مذاکرات سازش در سال 2000 آغاز شد. در سال 2005 محمود عباس با جلوگیری از عملیات‌های شهادت طلبانه فلسطینی ها با شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با دخالت مجدد امریکا با هم به توافق رسیدند که انتفاضه دوم را فرونشاند و ننگ و خفت دیگری در کارنامه سازشکاران به ثبت رسید.

 با وجود گروه های سازشگر و وابسته، در دهه گذشته انتفاضه سوم در فلسطین شکل گرفت که وجه تمایز آن با انتفاضه‌های قبل خود جوش بودن و غیر تشکیلاتی بودن آن است . 

از تصمیم ترامپ تا تشکیل انتفاضه چهارم

** جایگاه قدس شریف

امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمودند: مسئله قدس یک مسئله شخصی یا مخصوص به یک کشور یا مسلمین جهان نیست، بلکه واقعه‌ای است برای موحدین جهان و مومنان اعصار گذشته و حال و آینده از روزی که مسجدالاقصی پی ریزی شد تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است.

بنایراین جایگاه والای قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان و پاره تن اسلام و حتی بالاتر از آن است، لذا نقطه عطف فلسطین که مسئله اول جهان اسلام است قدس شریف می باشد.

** دلایل طرح مسئله انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی از طرف ترامپ

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود به سران صهیونیسم وعده داد انتقال سفارت آمریکا را به قدس اشغالی اجرا کند. وی در نظر داشت نشان دهد که به وعده اش عمل کرده است و اگر با اعلام آن واکنش سنگینی از دنیا سر زد، آنرا معلق کند.

دوم اینکه برای تثبیت و توسعه رژیم غاصب صهیونیستی که پایگاه اصلی حفظ منافع آمریکا در خاورمیانه است، ضروری است که قدس به عنوان پایتخت آن رسمیت یابد و این مسئله با توجه به اهمیت بالای قدس شریف در جهان اسلام به سهولت قابل احصاء نیست، لذا با این اقدام به صورت آزمایشی واکنش‌های جهانی را سنجش کردند.

سومین دلیل نزدیکی و ارتباط آشکار بعضی از سران خائن کشورهای عربی مثل عربستان با رژیم صهیونیستی بود که یک امتیاز برای رسمیت دادن به رژیم جعلی صهیونیستی به شمار می آمد.

از تصمیم ترامپ تا تشکیل انتفاضه چهارم

** واکنش‌های بین‌المللی نسبت به اقدامی از سوی ترامپ

اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی با گذشت ساعاتی اندک با موج تند واکنش‌های بین‌المللی و اعتراضات از شرق آسیا تا قلب اروپا همراه شد که ترامپ را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

علاوه بر سران جهان اسلام اکثر سران کشورهای دنیا اقدام دولت آمریکا را محکوم کرده و آن را زمینه مناقشات جدید در منطقه دانسته‌اند.

گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز اقدام ترامپ را محکوم کرد و گفت: از ابتدای پذیرش مسئولیت در سازمان ملل مخالفتم را درباره هرگونه تصمیم یکجانبه اعلام کردم.

ذکر این نکته ضروریست که طبق گفته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آهارنوت، پادشاه عربستان سعودی از دو هفته قبل از اعلام انتقال سفارتخانه به قدس اشغالی توسط ترامپ باخبر بود، اما بعد از دیدن واکنش‌های جهانی از ترس رسوایی اقدام ترامپ را محکوم کرد.

نکته دیگری که ذکر آن حائز اهمیت است دلیل محکوم کردن ترامپ توسط سران اروپا می باشد که از یک اختلاف تاکتیکی بین اروپا و امریکا نشات می‌گیرد.

اروپا در تغییر شرایط سرزمین های اشغالی و تعیین مهره ها نسبت به امریکا یک متغییر وابسته است در حالی که تلاش می کند خود به عنوان یک متغییر مستقل نقش آفرینی کرده و منتفع شود.

** واکنش و موضع جمهوری اسلامی ایران

وزارت خارجه ایران اقدام یکطرفه دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تلاویو به قدس اشغالی را نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی دانست.
به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، تنها راه‌حل بحران فلسطین در بعد سیاسی برگزاری رفراندوم و در سطح میدانی مقاومت است.

 **تصمیم احمقانه آمریکا به سود مقاومت

تصمیم احمقانه ترامپ بار دیگر چهره پلید و مکار آمریکا را از پشت لبخندها و وعده‌های شیرینش نمایان کرد و نشان داد که طرح سازش مستکبرین هیچ‌گاه دوطرفه و برد_برد نبوده و صرفا با یک دست سلام دادن و با دست دیگر خنجر زدن است.

بار دیگر ترامپ نشان داد که انتخاب عاقلانه و هوشمندانه در میان دوگانه سازش و مقاومت در برابر دشمنان متجاوز قطعا مقاومت و تقویت آن است و به فرموده رهبر فرزانه انقلاب ؛ امروز هزینه سازش به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است.

ترامپ با حرکت اشتباه خود دوباره مسئله فلسطین را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کرد و زمینه ساز توجه و تمرکز بیشتر جبهه مقاومت به فلسطین و وحدت بیش از پیش جهان اسلام شد.

ترامپ با این تصمیم احمقانه زمینه ساز انتفاضه ای شد که تشکیلش آن هم به شکل مسلحانه با این اقدام غلط و تصمیم یکطرفه امریکا حتمی است و با توجه به شکست های صهیونیزم در جنگ های 8، 51، 22 و 33 روزه  با تشکیل انتفاضه مسلحانه و مقاومت جوانان مجاهد فلسطین اشغالگران قدس از سرزمین فلسطینیان بیرون خواهند شد.

از تصمیم ترامپ تا تشکیل انتفاضه چهارم

شیخ الاسلام کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت : عمل خبیثانه ترامپ سبب اتحاد جهان اسلام خواهد شد.
 
 وی تأکید کرد: ما تاکید داریم پایتخت نه تنها از تل آویو به قدس نباید انتقال پیدا کند،بلکه تل آویوی وجود نخواهد داشت که تصمیماتی از سوی آن اتخاذ شود. زیرا حکومت های مسلمان همه در صحنه هستند و ما باید این حضور را به یک روند تبدیل کنیم تا نابودی رژیم صهیونیستی محقق شود و اینکار در عرصه دیپلماسی عملیاتی می شود.
 
شیخ الاسلام افزود :  همان طور که از حرم های مقدس دفاع کردیم، می توانیم دنیای اسلام را بسیج کنیم تا از قدس شریف دفاع کنیم، زیرا این مکان قبله اول ما مسلمانان است و ویژگی های منحصر به فردی دارد. اگر ما لشکری از مسلمانان را بسیج کنیم دیگر برای آزادی قدس نیازی به درگیری هم نخواهد بود.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تاکید کرد : آزادی فلسطین با انتفاضه، مقاومت و حضور ملت‌ها در صحنه صورت می‌گیرد. دشمن با مشاهده قدرت تسلیم می شود. این قدرت، به وسیله اشتباه و کم عقلی ترامپ ایجاد شد چرا که با این حماقت ما توانایی بسیج ملت‌های مسلمان در پشت شعار آزادی فلسطین را داریم.
 
 رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 93 فرمودند: این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانى‌‌که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کارى بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌‌نمایى بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌‌کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌‌ها انجام نخواهد گرفت.
 
انتهای پیام/

گزارش از سینا احدیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار