صادرات یک میلیارد و 342 میلیون دلار تولیدات غیرنفتی از آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در هشت ماه سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی درکارگروه های توسعه صادرات غیر نفتی و تجارت خارجی اقتصاد مقاومتی و ستاد تجارت فرامرزی استان گفت: میزان واردات در سال جاری 704 میلیون دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سهم کالاهای صنعتی از کل صادرات استان 45 درصد است، ادامه داد: همچنین سهم کالاهای کشاورزی 11 درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی 11 درصد، فلزات 7 درصد، سنگ و مواد معدنی 5.4 درصد و فرش و صنایع دستی 7.2 درصد است.

نجاتی اظهار کرد: عمده بازارهای هدف صادراتی استان کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان است.

وی با اشاره به افزایش 184.9درصدی میزان صادرات از منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس ، گفت: دلیل این افزایش رفع محدویت سازمان حفظ نباتات در امر صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و همچنین افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ازمنطقه آزاد به دلیل رفع محدودیت های صادراتی محصولات و افزایش بازارهای صادراتی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به رشد 103 درصدی مجموع صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی استان افزود: این امر به دلیل افزایش تعداد بازارهای هدف از جمله کره جنوبی، چین، فرانسه، ارمنستان و آذربایجان و همچنین رفع محدودیت و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از جمله پلی استایرن مقاوم ، پلی اتیلن سنگین وسبک ، پلی استایرن معمولی و بوتادین می باشد.

 بهره برداری از دستگاه ایکس ری کانتینری در گمرک نوردوز

مدیرکل گمرک تبریز و ناظر گمرکات آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: میزان واردت گمرکات استان در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7 درصد کاهش یافته است.

علی اصغر عباس زاده افزود: در این مدت میزان صادرات کالا از گمرکات استان 22 درصد افزایش یافته است.

وی رقم ضمانت های ماخوذه گمرکات آذربایجان شرقی در هشت ماه سپری شده سال جاری را 55 میلیارد تومان و میزان معافیت های ماشین آلات را 19 میلیارد تومان عنوان کرد.

عباس زاده در خصوص اقدامات انجام شده نیز اظهار کرد: راه اندازی و اجرایی کردن تمامی سامانه های الکترونیکی در گمرکات استان، برقراری ارتباط الکترونیکی با 27 سازمان همجوار بصورت برخط و برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان تجاری و سازمان های همجوار به میزان 2 هزار نفر ساعت از جمله این اقدامات می باشد.

وی اضافه کرد: گمرکات مرزی استان به دستگاه های ایکس ری مسافری مجهز شده اند و تا پایان سال جاری نیز دستگاه ایکس ری کانتینری در گمرک نوردوز به بهره برداری می رسد.

 توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل، ضرورت بخش صادرات

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه حمل و نقل بخش مهمی از صادرات است، گفت: رسیدگی به بخش حمل و نقل از جمله مباحثی است که در استان به آن متمرکز خواهیم شد.

مجید خدابخش افزود: اگر گمرکات استان با بالاترین تکنولوژی نیز فعالیت کند، نقص ناوگان حمل و نقل این زنجیره را برهم می زند.

وی تاکید کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل باید مساله اصلی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان باشد .

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع صادرات از مسایل مهم و اصلی توسعه استان است باید برای رفع مشکلات موجود چهار جلسه دیگر با حضور مسوولان و نمایندگان بخش خصوصی به صورت فشرده برگزار شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رونق تولید و رفع مشکلات این بخش افزود: حاضر هستم روزانه 2 ساعت از وقت خود را برای رفع مشکلات بخش خصوصی اختصاص دهم .

وی اضافه کرد: خوشبختانه در قانون بودجه ، احکامی وجود دارد که می توان بر اساس آن 25 درصد اعتبارات دائمی استان را تحت عنوان کمکهای فنی و اعتباری برای توسعه استفاده کرد.

گفتنی است: آذربایجان شرقی با 3.9 میلیون نفر جمعیت در شمال غرب کشورمان با گمرک های تبریز، جلفا، نوردوز، بناب و مراغه در عرصه صادرات و واردات کالا فعال است.

داشتن ظرفیت های تولیدی- صنعتی بالا در سایه فعالیت نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی، داشتن مرز مشترک با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مزیت های نسبی استان در حوزه صادرات است.

آذربایجان شرقی همچنین دروازه صادرات کالای کشورمان به بازار 300 میلیونی کشورهای همسود و نیز اروپا از طریق ترکیه محسوب می شود.

 

انتهای پیام/ش

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار