ترامپ بر سر دوراهی/ بایدها و نبایدهای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس

اگرچه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، دولت ترامپ را از حمایت همه‌جانبه لابی صهیونیست بهره‌مند می‌کند، پیامد‌های فاجعه‌باری دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در مطلبی نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به احتمال زیاد هفته آینده در مورد تغییر مکان سفارت آمریکا از تل آویو به قدس تصمیم می گیرد؛ تصمیمی که می تواند پیامدهای مهمی برای  گفتگوهای صلح خاورمیانه داشته باشد.

ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی همانند سایر نامزدهای ریاست جمهوری چندین بار وعده داد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد و نهایت تلاش خود را برای جابجایی سفارت آمریکا از تل آویو به قدس انجام دهد. این وعده ای بود که می توانست موجب تسکین اسرائیل و متحدان محافظه کار این رژیم در خاک آمریکا شود. با این حال، واکنش های تند مردم فلسطین را به دنبال داشت و احتمال آن می رفت که مذاکرات صلح خاورمیانه به بن بست برسد.

ترامپ در دوراهی/ بایدها و نبایدهای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

ترامپ در ماه های اول ریاست جمهوری خود وعده جابجایی سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را نادیده گرفت. ولی با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی، مقامات کاخ سفید اعلام کردند رئیس جمهور آمریکا به زودی درباره آن تصمیم می گیرد. مایک پنس، معاون ترامپ هفته گذشته اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی نحوه انجام آن است.

در ادیان مختلف، قدس شهری مقدس است. رژیم صهیونیستی مدعی حاکمیت بر این شهر  است و در صدد آن است قدس را مرکز خود قرار دهد. این در حالی است که قدس از ابتدا بخشی از خاک فلسطین بوده و رژیم اشغالگر قدس طی سال های متمادی سعی در ثبت این شهر به نام خود دارد.

ترامپ در دوراهی/ بایدها و نبایدهای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

دولت آمریکا تا به امروز دخالت صریحی در مورد حاکمیت اسرائیلی یا فلسطینی این شهر نکرده است. حفظ سفارت آمریکا در شهری که عاری از هر گونه تنش باشد بیشتر به سود آمریکاست. این در حالی است که کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی تصویب کرد که طبق آن سفارت آمریکا باید به شهر قدس منقل شود. روسای پیشین آمریکا از قبیل جرج بوش، بیل کلینتون و ... نیز در رقابت های انتخاباتی خود قول انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را دادند ولی شش ماه پس از ورود به کاخ سفید این وعده را به تعویق انداختند و دلیل اصلی آن واکنش های سیاسی و مخالفت های گسترده علیه این اقدام بود.

جابجایی سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، به معنای تایید رسمی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این شهر است ولی این اقدام واکنش های بین المللی و فرقه ای را نیز علیه دولت آمریکا به همراه خواهد داشت. همچنین انتقال سفارت آمریکا ممکن است دولت ترامپ را که از مدعیان اصلی برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین است را با انتقادات گسترده ای مواجه کرده و نمایشی بودن مذاکرات جرد کوشنر، نماینده ترامپ در گفتگوهای صلح خاورمیانه را ثابت کند.

ترامپ در دوراهی/ بایدها و نبایدهای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

«جیسون دی گرین بلات»، نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات بین المللی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: ما طی ماه های گذشته زمان زیادی را برای گوش دادن و بررسی مسائل دو طرف اسرائیلی و فلسطینی صرف کرده ایم تا به یک معاهده صلح پایدار دست یابیم.

وی اعلام کرد آمریکا نباید یک معاهده را تحمیل کند بلکه باید برای ایجاد یک صلح پایدار، بهبود روابط دوطرف و برقراری امنیت در منطقه تلاش کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت به انتقال سفارت آمریکا به قدس اصرار دارد. او ترامپ را «دوست واقعی اسرائیل» معرفی کرده است. اما مقامات فعلی و سابق آمریکا و همچنین سایر مقامات بین الملل هشدار داده اند انتقال سفارت می تواند پیامدهای فاجعه بار امنیتی در پی داشته باشد.

ترامپ در حال حاضر، بر سر دوراهی انتقال سفارت آمریکا قرار دارد. در صورت انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، دولت او حمایت همه جانبه لابی صهیونیست را خواهد داشت و در عین حال، باید پیامدهای فاجعه بار این اقدام و انتقادها و واکنش های  بین المللی را به جان بخرد.

انتهای پیام/

 

آیا سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل می‌شود؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
مرگبرآمریکااسرائیل وانگلیس وآلسعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۲۲:۲۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
آخه توكه قدرت انجام وعدهاتو نداري براي چي ياوه گويي ميكني آقاي ترامپ برو اول غلطي روكه در موردكره شمالي گفتي رو اصلاح كن بعد غلط دوم را در مورد قدس عزيزاجرا كن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
میدونن قدس برا ما مهمه و محترم سفارتش منتقل میکنه که موشک نخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار