در گفتگوی 18:30 مطرح شد؛

حراج سکه حباب بازار را شکست/ضرورت برنامه ریزی بلندمدت برای تنظیم بازار سکه

نماینده مجلس با بیان اینکه حراج سکه اقدامی مقطعی برای تنظیم بازار است گفت:دولت باید در این خصوص برنامه های بلندمدت مشخصی داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص تاثیر حراج سکه بر بازار اظهار داشت:این اقدام از حبابی شدن قیمت ها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی متولی بازار سکه و ارز کشور است و می‌تواند با استمرار این طرح‌ها، شرایط رسیدن قیمت به نقطه تعادل را فراهم کند.

کشتی آرای افزود: اگرچه قیمت سکه در هفته‌های گذشته دچار حباب شد، اما طبیعی است که چنین حبابی در بازار طلا ایجاد نخواهد شد چرا که قیمت آن طبق قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تعیین می‌شود.

وی علت این اقدام بانک مرکزی را تنظیم بازار و کاهش بهای سکه عنوان کرد و گفت: بهای سکه طی روزهای آینده باز هم کاسته خواهد شد اما اگر بانک کارگشایی زودتر از این یعنی حدود دوهفته قبل این اقدام را ترتیب می داد این مشکلات به وجود نمی آمد و حباب تقاضا این طور نمی شد.

کشتی آرای تصریح کرد: پیش از این نیز حراج در این بانک به طور دوره ای انجام می شد اما مدتیست که این شیوه منسوخ شده که البته دلیل آن هم نبود تقاضای لازم برای سکه ها بود که از سرگیری این طرح پس از برگزاری حراجی اخیر، ضروری به نظر می رسد.

بر اساس این گزارش مسعود سلیمانی مدیرعامل بانک کارگشایی دیگر میهمان برنامه درگفتگوی تلفنی اعلام کرد: پس از ایجاد حباب در بازار سکه و بلافاصله پس از عرضه آن، متقاضیان یکباره هجوم آوردند که با اقدام به موقع بانک کارگشایی تا حدود زیادی از پیشروی این شرایط جلوگیری شد.

او افزود: اما اکنون نمی شود تاثیر این اقدام را در بازار دید، بلکه به چند روز زمان نیاز هست تا از هجوم متقاضیان کاسته شود.

مدیرعامل بانک کارگشایی از فروش 1630 نیم‌سکه و 880 سکه تمام در دومین حراجی این بانک خبر داد و افزود: در حراجی دیروز بالاترین نرخ برای نیم‌سکه 671 هزار تومان و پایین‌ترین 661 هزار تومان بود.

وی استقبال خریداران را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه حراج دیروز خارج از چارچوب تعیین‌شده و به‌صورت فوق العاده بوده است اما میزان استقبال مطلوب بود.

سلیمانی با بیان اینکه، در بازار طلا و سکه یک سیستم خودکنترلی وجود دارد، گفت: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد ما به نقطه تعادل می رسیم و در صورتی که حراجی در زمان خودش انجام شود مشکلات بعدی ایجاد نمی شود.

مدیرعامل بانک کارگشایی ادامه داد: اگر قیمت های طلا و سکه را بررسی کنیم می بینیم که 10.2 درصد افزایش داشتیم که اگر این میزان افزایش درست هدایت شود، سرمایه های سرگردان را جذب خواهد کرد.

وی افزود: بهتر است این کار بانک کارگشایی تداوم داشته باشد تا آرامش بیشتری بر فضای اقتصاد کشور حاکم شود.

سلیمانی اعلام کرد: فعلا این طرح در شعبه اصلی تهران برگزار شده که اگر نیاز شود شعب حراجی را به شهرستان ها هم تسری می دهیم.

وی گفت: به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، 2.5 گرمی، 5 گرمی، 10 گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود و این عرضه می‌تواند بر قیمت ربع سکه و سکه گرمی تاثیر بگذارد.

بر اساس این گزارش رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دیگر میهمان تلفنی برنامه در خصوص این اقدام بانک مرکزی گفت: در همه جای دنیا در هنگام بروز بحران های اقتصادی دولت مداخله می کنند و این کار بانک کارگشایی اقدامی مقطعی بود و این بانک در زمانی که نوسانات شدید بود و حباب بیشتر نمود داشت باید وارد عمل می شد.

وی با بیان اینکه برگزاری حراج در میان و بلندمدت موثر نیست ادامه داد: بانک مرکزی  و دولت باید برای چنین شرایطی برنامه های بلند مدت و میان مدت مشخصی داشته باشند.

زارع گفت: در این حراجی روشن شد که نقدینگی سرگردان متقاضیان به این عرصه هدایت شد اما دولت در بحث مدیریت نقدینگی ضعیف است.

انتهای پیام/

حراج سکه برای شکست حباب بازار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار