مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی:

فاز نخست تنها بندر اقیانوسی ایران هفته آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود

مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور در هفته آینده خبر داد.

فاز اول بندر شهید بهشتی با ظرفیت 82 میلیون تن ،با حضور رئیس جمهور افتتاح می شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ حسین میر اسماعیلی مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی در نشست  خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه طرح توسعه بندر چابهار به عنوان نخستین بندر اقیانوسیه کشور از سال 1384 در دستور کار قرار گرفته و این پروژه با همکاری یک شرکت هلندی طرح‌های مطالعاتی خود را آغاز کرده،اظهار کرد: طی این مطالعات بخش زیست محیطی پروژه مذکور در اولویت قرار گرفته ،به طوری که 33 هزار کلنی مرجانی با موفقیت از محوطه عملیات مهندسی به محیط امنی در 5 کیلومتری اسکله فعلی انتقال یافته است.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان برنده مناقصه پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در همکاری با شرکت هلندی از سال 84 با 341 میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده فرایند عملیاتی پروژه را آغاز کرده است ،افزود: پس از انتقال مرجان‌ها عملیات برای ساخت حوضچه آرامش 30 هکتاری آغاز شده و هم اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

اسماعیلی با بیان اینکه برای احداث این حوضچه استحصال  زمین از دریا ضرورت داشت، گفت: برای این امر یک و نیم میلیون مواد معدنی به محوطه عملیاتی انتقال یافته است.

مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار  بیان کرد:طی این فرایند هزار و 470 متر موج شکن با ارتفاع ده متر احداث شده و این موج شکن از نوع برم‌دار استاتیکی است.

وی توضیح داد: این نوع موج شکن نخستین بار در کشور اجرا شده که توان جذب فشار 31 صدم  در مواقع بحرانی مانند زلزله را دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه با اجرای نهایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی به زودی این بندر توان رقابت با بندر داخلی و منطقه‌ای را خواهد داشت گفت: برای دستیابی به این طرح توسعه 80 کیلومتر عملیات زه‌کشی و 120 کیلومتر کابل گذاری انجام شده است.

اسماعیلی با یادآوری این‌که مطالعه طرح توسعه بندر چابهار در 5 فاز انجام شده است، اظهار کرد:‌ تناژ تخلیه و بارگیری بندر چابهار با بهره‌برداری از 5 فاز به 82 میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد:‌با دستور وزیر راه و شهرسازی در راستای مسئولیت شهروندی و دسترسی مردم به ساحل فاز 5 توسعه از مطالعات حذف شد که به این ترتیب در چهار فاز توسعه‌ای تناژ تخلیه و بارگیری به 77 میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که این چهار فاز با ظرفیت بندر شهید رجایی برابری می‌کند، گفت: ساخت راه‌آهن چابهار-ایرانشهر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی خط‌آهن ایرانشهر-زاهدان نیز 20 تا 30 درصد است.

به گفته وی، با تکمیل راه‌آهن 620 چابهار-ایرانشهر-زاهدان زیرساخت‌های توسعه ترانزیت ریلی با توجه به قیمت پایین آن فرآیند توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران را تسریع می‌کند.

گفتنی است،  با افتتاح فازهای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر به قطب مهمی در کدیدور بین المللی شمال-جنوب و ارتباط با کشورهای افغانستان و آسیای میانه تبدیل خواهد شد.

وجود کریدورهای حمل و نقل بین المللی فعال جهت تسهیل ترانزیت و مبادله کالا یکی از عوامل و شاخصه های پیشرفت و توسعه کشورها است و مدتها است که کشورها توجه ویژه ای به این مساله دارند. تا جایی که با سرمایه گزاری و توسعه زیرساخت ها تلاش می کنند رونق کریدورها را نسبت به کردیورهای رقیب افزایش دهند.

کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب یکی از مهم‌ترین کریدورهای ایران و منطقه است که در 12 سپتامبر 2000 میلادی در سن‌پترزبورگ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاری های حمل و نقلی بین اعضاء تأسیس شد. این کریدور اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از طریق ایران به دریای خزر سپس از طریق روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا متصل می‌کند.

با افتتاح فازهای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، این کریدور بیش از پیش تقویت خواهد شد و دسترسی به آن به صرفه تر و سریعتر خواهد بود. همین مسئله عامل رونق مبادلات بین المللی از این منطقه و توسعه و پیشرفت منطقه محروم جنوب شرق کشور خواهد بود.

انتهای پیام /

پیشرفت 25 درصدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار