آقایی مطرح کرد:

افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به ۱۵ میلیون تن در سال /اولویت اپراتوری بندر چابهار برای هندی ها است

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به ۱۵ میلیون تن در سال خبر داد.

دریافت 403 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای بندر چابهاربه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از فاز اول بندر شهید بهشتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنهاترین و بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شمار می‌رود ، این بندر  می تواند بیرون از حوزه خلیج فارس خدمات بسیاری به کشور ارائه دهد که البته در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی  ادامه داد: بندر شهید بهشتی سوپاپ اطمینان همه بنادر کشور به شمار می‌رود و در حوزه تخصصی ترانزیت و ترانشیپ وارد شده است.

آقایی با اشاره به رتبه اول بندر شهید بهشتی در حوزه ترانشیپ ،گفت: در این حوزه  بیش از 14 میلیون تن ترانشیپ داشته ایم که 85 درصد از  سوخت آن توسط کشور تأمین می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در خصوص جایگاه بندر چابهار در بخش بانکرینگ، افزود: این موضوع باعث کاهش هزینه و مسافت در این بخش می‌شود.

وی به حوزه ترانزیت در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: امروزه ورود هر کالایی از حوزه افغانستان  از طریق بندر چابهار میسر می شود و این بندر نسبت به سایر بنادر اطراف خلیج فارس قابلیت‌های بهتری دارد.

آقایی در خصوص تفاوت ترانزیت در حوزه سوهار و بندر چابهار تأکید کرد: تخلیه و بارگیری در بندر سوهار نسبت به بندر چابهار بسیار بیشتر است و بندر چابهار مزیت‌های بیشتری از لحاظ سریع‌تر شدن ترانزیت ، کاهش هزینه‌ها و نیز انواع کشتی‌های ساحلی دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کشور افغانستان با 32 میلیون جمعیت یک پس کرانه در بندر چابهار به شمار می‌رود گفت: هیچ مسیری بهتر و کم هزینه‌تر از چابهار برای این کشور نیست .

وی توضیح داد: در حالیکه هم اکنون قیمت یک کانتینر نسبت به پاکستان هزار دلار ارزان‌تر است ، این قیمت در بندر شهید رجایی  یک و نیم میلیون تومان در هر کانتینر ارزان‌تر مورد استفاده قرار می گیرد.

آقایی بیان کرد: امروزه دو میلیارد تن به اندازه کل ذخایر نفتی آمریکا و افغانستان مواد معدنی در مسیر چابهار ترانزیت می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از سال 94 تا 96، 41 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده که ممکن است در شرایط عادی چندان اهمیت ترانزیتی نداشته باشد اما در شرایط بحرانی بندر چابهار به عنوان یک سوآپ اطمینان نمی‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

وی توضیح داد: مواد معدنی در سیستان و بلوچستان به عنوان یک مواد معدنی رنگین کمانی به شمار می‌رود که ما توانسته‌ایم یک و دو دهم میلیارد تن مواد معدنی از طریق این بندر صادر کنیم.

آقای در ادامه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش سواحل مکران اشاره کرد و گفت: در حوزه تجارت و دریانوردی اقدامات لازم آغاز شده بطوریکه تاکنون بیش از 900 میلیون دلار در این حوزه هزینه شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حدود هزار و 650 متر موج شکن و هزار و 700 متر اسکله در این حوزه ساخته شده که در طول تاریخ تا به این میزان سرمایه‌گذاری در این  بندر انجام نشده بود.

وی تصریح کرد: 203 هکتار استحصار در بندر شهید بهشتی انجام شده است.اکنون در زیر پای ما تا عمق 15 تا 16 متر لایه‌روبی متشکل از مصالح و بتن تشکیل شده است.

آقایی یادآور شد: 35 هکتار نیز سنگسر در این بندر به منظور استحکام و ساخت اسکله انجام شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال گذشته با بازگشایی ال سی 9 دستگاه جرثقیل وارد کشور شده ،افزود: در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را مونتاژ کرده ایم.علاوه بر این   3 کشتی توسط این تجهیزات تخلیه و بارگیری انجام داده‌اند.

وی توضیح داد: در ماه گذشته 4 دستگاه مکنده 600 تنی خریداری و دو دستگاه نیز در مراحل مونتاژ هستند که این دستگاه‌ها به صورت مشترک با آلمان ساخته خواهند شد.

آقایی تصریح کرد: ظرفیت‌های بندر چابهار به عنوان یکی از محروم ترین نقاط کشور به اندازه ظرفیت تمامی بنادر شمالی قابلیت استفاده دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا به امروز 5 فاز در این بندر طراحی شده که با طراحی آن‌ها ظرفیت بندر را بین 82 تا 85 میلیون تن ارتقا خواهیم داد.بطوریکه در آینده نزدیک به عنوان یکی از بنادر اصلی و مکمل به شمار خواهد آمد.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت تجاری بندر چابهار را ارتقا دهیم و از قابلیت‌های آن غافل نشویم ،گفت: در بحث ریل و جاده اتفاقات بسیار خوبی رخ داده بطوریکه  مسیر ریلی تا به امروز 25.7 درصد پیشرفت داشته است.

آقایی اظهار کرد: مسیر ریلی چابهار تا زاهدان به طول 610 کیلومتر تا به امروز 57 درصد پیشرفت داشته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 403 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بندر چابهار تسهیلات دریافت کرده‌ایم گفت: بخشی از این تسهیلات برای خرید لایه‌روبی و یدک‌کش‌ها انعقاد قرارداد شده و حجم زیادی از آن‌ها نیز صرف خرید تجهیزات لازم شده است.

قرارداد با هندی‌ها از مدل‌های خوب دریایی کشور محسوب می‌شود

آقایی با بیان اینکه قرارداد با هندی‌ها از مدل‌های خوب دریایی کشور محسوب می‌شود ،گفت: 16 میلیون تن کالا بین هندوستان، افغانستان و روسیه در حال جابه‌جایی است که مقرر شده این 16 میلیون تن کالا را به بندر چابهار وارد کنیم .این موضوع باعث ورود هندی‌ها به این حوزه می‌شود.

وی اظهار کرد: از 80 میلیون دلار توافق مطرح شده با هندی‌ها بخشی از آن  منعقد شده است که براساس آن هند باید 4 دستگاه جرثقیل لنچری کرینگ برای چابهار تأمین کند.البته این موضوع در مرحله ابلاغ بوده  و تا 30 روزه آینده نهایی می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: رقم 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری هندی ها   پس از تحقق کل 85 میلیون دلار اول خواهد بود.البته برای این میزان سرمایه گذاری   پروژه‌ها مشخص شده و در زیر ساخت و ریل  استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: دیدگاه ما این است که هندی‌ها قبل از ورود تمامی تجهیزات ،با استفاده از امکانات ایران ،اپراتوری را انجام دهند.  در صورتی که هندی‌ها برای این موضوع راغب نباشند در غالب یک قرارداد یک ساله اپراتور را جذب خواهیم کرد.

آقایی تأکید کرد: هم اکنون اپراتوری را به شرکت سینا ابلاغ نکرده ایم و اگر هندی‌ها ابراز تمایل برای اپراتوری کردند با آن‌ها کار را شروع خواهیم کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قرارداد هندی‌ها با افغانستان تعیین یک و یک دهم میلیون تن گندم برای افغانستان است که این رقم فقط 47 هزار کانتینر به کشور وارد خواهد کرد که معادل 47 هزار تریلی می‌شود.

وی یادآور شد: این میزان قرارداد می‌تواند سالانه 5 میلیون تومان گردش مالی برای رستوران‌ها جاده‌ای کشور ایجاد کند.

آقایی با بیان اینکه قراردادی با شرکت سوئدی درباره بانکرینگ و سوخت رسانی در چابهار نهایی کرده‌ایم ،گفت: این قرارداد به زودی ابلاغ می‌شود و در خصوص مواد زائد از کشتی ها این قرارداد منعقد شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پایان گفت: هم زمان بحث بانکرینگ را نیز در این موضوع دنبال خواهیم کرد و این قرارداد نقطه عطفی در مسیر کشتی برای  دریافت کاهش سوخت خواهد بود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار