باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

فرسودگی ۱۷ درصد از شبکه آبرسانی شهری و نبود مدیریت مصرف آب در مازندران به یک معضل تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حدود ۳۰ درصد اتلاف آب به علت فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع آب رخ می‌دهد، مشکلی که فراگیر است و تعداد زیادی از شهر‌های کشور را درگیر خود کرده است.

فرسوده بودن هزار و ۷۰۰ کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی مازندران، ۳۳ درصد خطوط شبکه توزیع آب شرب باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، همچنین وجود این مشکل در سایر استان‌ها از جمله خوزستان، خراسان جنوبی مصداقی بر این امر است.

این درحالی است که فرسودگی لوله‌های شبکه توزیع آب و انشعابات منازل، نامناسب بودن بستر لوله ها، ضمن افزایش میزان هدر رفت آب، یکی از عوامل بروز شکستگی در خطوط شبکه آزبستی نیز به شمار می‌رود، همچنین زیاد بودن عمق لوله‌های قدیمی و به تبع آن عدم دسترسی مناسب به لوله‌ها جهت نصب انشعابات جدید، مشکلاتی را نیز در بهره برداری و نگهداری از تاسیسات به وجود می‌آورد که اصلاح شبکه توزیع آب در بافت‌های فرسوده را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

ضرورت توجه به تهدید‌های زیست‎ محیطی

ذبیح ‎الله ذاکری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تأمین آب، تأکید بر مدیریت مصرف و جلوگیری از آلاینده‌های منابع آبی از جمله برنامه ‎های ایمنی آب است.

وی با اینکه آب‎‌های زیرزمینی چه بخواهیم و چه نخواهیم از سموم و فاضلاب‎‌های صنعتی آسیب می ‎بینند، افزود: تهدید‌های زیست‎ محیطی در آب را باید جدی بگیریم، زیرا سلامت و حیات ما با این موضوع در ارتباط است.

ذاکری با اشاره به ساماندهی نشدن مشکلات آب‌های سطحی در مازندران، گفت: در حالی که میانگین مهار و جمع ‎آوری آب‌های سطحی در کشور ۴۶ تا ۴۷ درصد است، اما این رقم در مازندران، تنها ۱۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران افزود: یکی از مشکلات حوزه آب و فاضلاب شهری، فرسودگی شبکه‎‌های انتقال آب است که در حال حاضر ۱۷ درصد این شبکه به طول هزار و ۲۰۰ کیلومتر فرسوده است و به همین دلیل با هدررفت آب مواجه هستیم.

ذاکری با اشاره به کاهش میزان بارندگی در مازندران گفت: زمانی در مازندران بیش از ۲ هزار میلی ‎متر بارندگی سالانه داشتیم، اما اکنون این میزان به ۶۵۰ میلی‎ متر در سال کاهش یافته است.

وی افزود: در این شرایط باید به‎شدت در دو موضوع مهم سدسازی و مدیریت مصرف کار کنیم.

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

اتلاف ۳۰ درصد آب به دلیل فرسودگی لوله‌های انتقال

در حالی تابستان خشک ۱۴ حوضه آبریز کشور از مجموع ۳۰ حوضه آبریز را فرا‌گرفته است و مسئولان به صورت مستمر در باره مصرف آب هشدار می‌دهند که گفته می‌شود ۳۰ تا ۳۲ درصد اتلاف آب به سبب فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع صورت می‌گیرد.

آن هم در شرایطی که مصرف آب به علت افزایش دما در بسیاری از نواحی کشور با سیر صعودی همراه بوده است.

سال هاست که مدیریت مصرف آب در کشور از دغدغه‌های مهمی بوده که به ویژه در فصول گرم سال شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

هرچند طرح‌های بازدارنده زیادی در این زمینه به ویژه مصرف آب آشامیدنی، در نظر گرفته شده است، ولی این مشکل داستان دنباله داری بوده که همچنان تکرار و تکرار می‌شود.

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

هدررفت آب در ایران ۳ برابر میانگین جهانی

در حالی که هدر رفت آب در ایران حدود ۳۰ درصد است، اما در دنیا ۹ تا ۱۲ درصد است.

آنچه که به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی و بی توجهی برخی از شهروندان به الگوی صحیح مصرف آب رخ می‌دهد، ضمن اینکه گفته می‌شود، بخش کشاورزی بیشترین میزان هدر رفت آب را دارد.

البته نباید از سهم تغییرات آب و هوایی همچنین خشکسالی‌های چند سال اخیر در زمینه کاهش منابع آبی نیز غافل ماند. عاملی که از آن به‌عنوان تغییرات اقلیمی نیز یاد می‌شود.

حال با توجه به اینکه گفته می ‎شود، ایران از جمله کشور‌هایی است با‌کمبود فیزیکی آب روبرو بوده و در گروهی جای می‌گیرد که در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهد شد، باید در ابعاد مختلف که به آن اشاره شد راهکار‌هایی را تدوین و اجرایی کرد.

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

هدر رفت ۳۰ درصدی آب در مرکز مازندران

برارزاده مدیر آب و فاضلاب شهری ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه میزان هدررفت آب در ساری ۳۰ تا ۳۲ درصد مجموع آب تولیدی است، گفت: شکستگی‌های خط انتقال، کنتور‌های خراب و انشعابات غیرمجاز را از جمله دلایل هدررفت آب است.

وی افزود: ۷۰ هزار کنتور خراب در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار کنتور متعلق به ساری است و سالانه یک تا ۲ هزار دستگاه کنتور از سوی آبفا تعویض می‌شود و این در حالی است که سالانه ۱۰ درصد از کنتور‌های آب نیز به طور معمول خراب می‌شود.

برارزاده گفت: ۹ نقطه شهری ساری نیز در زمان پیک مصرف با افت فشار آب مواجه است که با اجرا‌های شبکه توزیع از جمله افزوده شدن ۱۲ کیلومتر لوله گذاری جدید تا پایان امسال به شبکه توزیع، این معضل نیز رفع خواهد شد.

مدیر آب و فاضلاب شهری ساری در زمینه کیفیت آب نیز گفت: آب شهر ساری به صورت روزانه توسط کارشناسان شبکه بهداشت و درمان و کارشناسان آبفا کنترل می‌شود و در صورت برخورد با کوچک‌ترین مشکل، چاه آلوده از مدار مصرف خارج می‌شود.

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

هدر رفت آب به دلیل بی توجهی برخی کشاورزان

بیشترین میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، رقمی که ۸۰ حتی در مواردی ۹۰ درصد هدر رفت را شامل می‌شود و براین اساس اصلاح شبکه آبیاری را بیش از پیش گوشزد می‌کند؛ بنابراین برنامه ریزی برای مصرف بهینه آب در این بخش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به طور کلی منابع آبی کشور به دلیل بهره برداری بیش از اندازه تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های چند سال اخیر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و باید برای جلوگیری از شدت گرفتن خشکسالی هرچه زودتر برنامه ریزی کرد.پ

فرسودگی شبکه آب تا نبود مدیریت مصرف

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار