فیاض‌زاهد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشور‌های منطقه هیچ رغبتی به آغاز تنشی جدید ندارند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از آنجایی که کشور‌های منطقه هیچ رغبتی به آغاز تنش جدیدی را ندارند، بنابراین بن سلمان نمی‌تواند ائتلاف ضد ایرانی ایجاد کند.

مهدی فیاض‌زاهد کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به یکی از اهداف اخیر بن سلمان مبنی بر ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی در منطقه، اظهار کرد: تحقق این امر بعید به نظر می‌رسد، چرا که تغییر سیاست عربستان پس از گذشت ۵۰ سال سنتی اداره شدن، بسیار سخت خواهد بود و اقدامات ناگهانی به طور حتم به ضرر آنان تمام خواهد شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اظهارنظر در خصوص یک سیستم سیاسی، نشأت گرفته از بررسی مجموعه‌ای از نهاد‌ها و عناصر پدید آورنده قدرت است به همین منظور یک پادشاه باید مطابق با خواسته‌هایش تمامی مکانیزم‌ها را تغییر دهد به گونه‌ای که سیستم سیاسی کشور آسیب جدی نبیند.

فیاض‌زاهد افزود: طبیعی است در کشوری که تغیییرات آن در ۵۰ سال گذشته آرام و نامحسوس بوده، یک جوان خام و ناآشنا به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌تواند به یک باره میان کشور‌های منطقه هماهنگی برقرار کند تا بر ضد ایران اقداماتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه کشور‌های منطقه هیچ رغبتی به آغاز تنش جدیدی را ندارند، افزود: با توجه به بحران‌های اخیر در عراق، سوریه و یمن، هیچ کشوری در این خصوص با عربستان همسو نمی‌شود و هدف اصلی اقدامات این ولیعهد تازه کار بیشتر جنبه روانی داشته و آل سعود به این ترتیب سعی دارد امتیازات سیاسی بیشتری را کسب کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اگر بن سلمان و طرفدارنش اندکی درایت سیاسی داشتند، می‌توانستند اهداف خود در سوریه را محقق کنند و شکست‌های متعدد آنان در مداخله‌های گسترده در منطقه نشان دهنده این است که عربستان در منطقه دست پایین‌تر را دارد.

فیاض‌زاهد با تأکید بر اینکه  آمریکا با سنگ اندازی‌های فراوان خواستار بر هم زدن امنیت منطقه و ایجاد تفرقه میان شیعیان و سنیان است، اذعان داشت: گویا عربستان فراموش کرده که در دو سال گذشته قصد داشت از بانک‌های آمریکایی نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار خارج کند در حالیکه اکنون به جایی رسیده که ترامپ صراحتا اعلام می‌کند؛ عربستان به مثابه گاوی است که باید آن را دوشید.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما دو کشور بزرگ و مسلمان باید از هر گونه جنگ لفظی و ایجاد تنش میان شیعه و سنی پرهیز کنیم، چرا که این درست همان چیزی است که برخی کشور‌های غیر مسلمان خواستار آن هستند.

فیاض‌زاهد با اشاره به قدرت ایران در منطقه، بیان کرد: اکنون ایران به مثابه ارباب قدرتمندی است که در برابر هرگونه هوچی‌گری سیاستمداران تازه کار سعودی‌ها به سرعت از خود واکنش نشان می‌دهد و با هوشمندی تمام تا کنون از بازی کردن در زمینی که عربستان طراحی کرده، پرهیز کرده‌ است.

 انتهای پیام/

حسرت ایجاد ائتلاف ضد ایرانی بر دل ولیعهد تازه کار خواهد ماند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار