افزایش بهای نفت به بالاترین سطح در ۲ سال گذشته/ طلا ارزان شد

بسته شدن خط لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا از تاریخ ۱۶ نوامبر باعث افزایش بهای طلای سیاه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال ادامه تعطیلی یک خط لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا در روز جمعه و احتمال کاهش ذخایر نفتی، بهای طلای سیاه به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسید.
بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 93 سنت افزایش (معادل 1.6 درصد)، 58 دلار و 95 سنت در هر بشکه معامله شد. بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با 31 سنت افزایش (معادل 0.49 درصد)، به 63 دلار و 86 سنت در هر بشکه رسید.

یکی از خطوط لوله  شرکت «ترانس کانادا» که نفت را از آلبرتای کانادا به پالایشگاه های آمریکایی منتقل می کرد در تاریخ 16 نوامبر در پی نشت نفت در داکوتای جنوبی بسته شد. این شرکت نفتی روزانه 590 هزار بشکه نفت تولید می کرد. تاکنون مشخص نشده است که فعالیت این خط لوله از چه زمانی به حالت عادی باز می گردد.

تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هم برای کاهش سطح تولید بر افزایش بهای نفت اثرگذار بوده است. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شامل روسیه پیشتر موافقت کردند توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند. این توافق در ماه مارس منقضی می شود؛ به همین دلیل اعضای اوپک قرار است در تاریخ 30 نوامبر نشستی برگزار کنند. احتمال می رود برخی از اعضای اوپک با تمدید این توافق موافقت نکنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه اکتبر اعلام کرد که روسیه از تمدید توافق نفتی تا پایان سال 2018 حمایت می کند. جی پی مورگان هم اعلام کرد که اگر بهای نفت خام برنت بالای 60 دلار در هر بشکه باقی بماند، تمدید توافق نفتی باید به تعویق بیافتد.

با وجود تلاش اوپک، افزایش فعالیت های حفاری آمریکا بازار نفت را تحت فشار قرار داده است. سطح تولید نفت آمریکا از اواسط سال 2016 با 15 درصد افزایش به 9.66 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

بهای طلا هم روز گذشته با کاهش همراه بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 4 دلار و 90 سنت کاهش (معادل 0.4 درصد) به 1287.30 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار